Denna krympande ull. (merino)

Om du följer

tvätt råden så bör tröjan inte krympa nämnvärt. Nackdel med 100 % Merinoull kan vara slitstyrkan.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fast nu var ju frågan om den krymper ;)
Precis som Thure säger så krymper den inte om du följer tvättråden. Det du bör tänka på när du skall tvätta den är att inte använda vanligt tvättmedel eftersom detta bryter ned ullen.
Det finns speciella ulltvättmedel men jag ser dessa som dyra och svåra att få tag i. Själv använder jag olivtvål som jag river och använder som tvättmedel. Detta fungerar alldeles utmärkt. Du skall inte heller använda något sköljmedel alls.
//Peter

Mina merinotröjor har inte krympt, snarare tvärt om, torktumlar dem ibland för att tighta till dem.
Använder flytande Y3 både till merino och silke.

Jag tvättar mina ullunderställ och ullfrottéställ från Icebreaker och ullmax i 40 grader med vanligt kulörtvättmedel. Om dom börjar stickas så får dom dra en stund med lanolin i handfatet, sen är dom jättemjuka och goa igen!

Finns ju olika kvaliteter dock och vad det där är, till det priset är ju svårt att säga. :)

Mina merinotröjor har inte krympt, snarare tvärt om, -- klipp klipp--

Precis, min erfarenhet är också att de inte alls krymper om man följer tvättråden. De flesta merino-plagg jag har töjer sig lite medan man använder dem, blir lite "hängigare" liksom, men det går tillbaka vid tvätt.
Eftersom de inte har samma tendens att stinka som syntetställ, så använder man ju plaggen i rätt många timmar/dagar innan tvätt, då är de ibland lite "hängigare".

Jag har massor av Queshua-kläder, det är riktigt bra kvalitet. Och så länge Decathlon inte finns i Sverige så vet ingen att det är billighetsrejor...

Jag har massor av Queshua-kläder, det är riktigt bra kvalitet. Och så länge Decathlon inte finns i Sverige så vet ingen att det är billighetsrejor...

Har själv lite saker från Decathlon sedan tidigare, tycker också att produkterna är bra kvalite på.
I en pris jämnförelse ja då kan man ju göra rena klipp på vissa produkter, är vad jag tycker.

De lämnar också bra garantier, som på denna tröja 2års garanti vad det nu innebär.
Men det låter bra :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips