Denna krympande ull. (merino)

Om du följer

tvätt råden så bör tröjan inte krympa nämnvärt. Nackdel med 100 % Merinoull kan vara slitstyrkan.

Thure

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Fast nu var ju frågan om den krymper ;)
Precis som Thure säger så krymper den inte om du följer tvättråden. Det du bör tänka på när du skall tvätta den är att inte använda vanligt tvättmedel eftersom detta bryter ned ullen.
Det finns speciella ulltvättmedel men jag ser dessa som dyra och svåra att få tag i. Själv använder jag olivtvål som jag river och använder som tvättmedel. Detta fungerar alldeles utmärkt. Du skall inte heller använda något sköljmedel alls.
//Peter

Mina merinotröjor har inte krympt, snarare tvärt om, torktumlar dem ibland för att tighta till dem.
Använder flytande Y3 både till merino och silke.

Jag tvättar mina ullunderställ och ullfrottéställ från Icebreaker och ullmax i 40 grader med vanligt kulörtvättmedel. Om dom börjar stickas så får dom dra en stund med lanolin i handfatet, sen är dom jättemjuka och goa igen!

Finns ju olika kvaliteter dock och vad det där är, till det priset är ju svårt att säga. :)

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Mina merinotröjor har inte krympt, snarare tvärt om, -- klipp klipp--

Precis, min erfarenhet är också att de inte alls krymper om man följer tvättråden. De flesta merino-plagg jag har töjer sig lite medan man använder dem, blir lite "hängigare" liksom, men det går tillbaka vid tvätt.
Eftersom de inte har samma tendens att stinka som syntetställ, så använder man ju plaggen i rätt många timmar/dagar innan tvätt, då är de ibland lite "hängigare".

Jag har massor av Queshua-kläder, det är riktigt bra kvalitet. Och så länge Decathlon inte finns i Sverige så vet ingen att det är billighetsrejor...

Jag har massor av Queshua-kläder, det är riktigt bra kvalitet. Och så länge Decathlon inte finns i Sverige så vet ingen att det är billighetsrejor...

Har själv lite saker från Decathlon sedan tidigare, tycker också att produkterna är bra kvalite på.
I en pris jämnförelse ja då kan man ju göra rena klipp på vissa produkter, är vad jag tycker.

De lämnar också bra garantier, som på denna tröja 2års garanti vad det nu innebär.
Men det låter bra :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.