Den bästa leden

Jag och en vän har fattat tycke för vandringens nöje. Vi har nu gjort tre långhelgsvandringar dels två gånger på Bergslagsleden och en gång på Östgötaleden.
Vi har ingen koppling till Bergslagsleden eller Närke men att vandra har varit ett fantastiskt sätt att uppleva en ny del av Sverige. Att vi ens valde att vandra på Bergslagsleden var efter tips av en person som vandrat en hel del. Därför startar jag nu denna tråd.

Vilka leder bör man vandra i södra Sverige? Med södra Sverige menar jag Gävle och nedåt.

Här är några kriterium
  • Leden ska vara streckad
  • Vi gillar verkligen att bo i vindskydd därför är det ett stort plus om leden har bra vindskyddsmöjligheter.
  • Det ska också vara "enkelt" att ta sig dit med buss eller tåg.

Tack på förhand!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sandsjöbackaleden söder om Gbg och Bohusleden norr om Göteborg. Kungälv och norrut. Finns vindskydd och ibland ved.

Är det främst bergig terräng eller skog?

Bohusleden från Kungälv och några mil uppåt är mest skog med en massa små sjöar. Lite ängar här och där.
Sandsjöbacka har en varierad terräng. Står en del om naturreservatet på nätet. Nedanstående länk handlar om Hallandsdelen, men leden börjar redan Vid Sisjön i Göteborg och går också genom Mölndals kommun. Det går bra att nå leden med buss. Den mest nordliga delen är lite för mycket av rekreationsområde i mitt tycke, men söder om Oxsjön är det fint.

http://www.lansstyrelsen.se/halland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/kungsbacka/Pages/sandsjobacka.aspx

Kinnekulleleden. Fantastisk vacker och intressant natur (utom kanske den allra nordligaste biten från Hällekisvägen och över hyggena till toppen) och bra kommunikationer med Kinnekulletåget.

Tack så jättemycket för svaren Sarvi och luktafotogen! Det är precis sådana godbitar vi vill åt.
Dock så verkar de leder ni rekommenderar vara ganska korta leder, cirka 4-5 mil. Vi behöver åtminstone 9 mil då vi inte bor i närheten och gärna vill vara ute i några dagar när vi väl är ute.

Men hur som helst, tack för tipsen!

Tack för bra svar Almgren! Verkar vara en bra led! Tror du att etappkartorna går att få tag på något annat sätt än genom att bli medlem i Sörmlandsleden? Jag gillar att sponsra leder men det jag kommer inte vandra på leden förutom vid ett tillfälle, troligtvis.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips