Den bästa leden

Jag och en vän har fattat tycke för vandringens nöje. Vi har nu gjort tre långhelgsvandringar dels två gånger på Bergslagsleden och en gång på Östgötaleden.
Vi har ingen koppling till Bergslagsleden eller Närke men att vandra har varit ett fantastiskt sätt att uppleva en ny del av Sverige. Att vi ens valde att vandra på Bergslagsleden var efter tips av en person som vandrat en hel del. Därför startar jag nu denna tråd.

Vilka leder bör man vandra i södra Sverige? Med södra Sverige menar jag Gävle och nedåt.


Här är några kriterium
  • Leden ska vara streckad
  • Vi gillar verkligen att bo i vindskydd därför är det ett stort plus om leden har bra vindskyddsmöjligheter.
  • Det ska också vara "enkelt" att ta sig dit med buss eller tåg.

Tack på förhand!
 
Sandsjöbackaleden söder om Gbg och Bohusleden norr om Göteborg. Kungälv och norrut. Finns vindskydd och ibland ved.
 
Är det främst bergig terräng eller skog?

Bohusleden från Kungälv och några mil uppåt är mest skog med en massa små sjöar. Lite ängar här och där.
Sandsjöbacka har en varierad terräng. Står en del om naturreservatet på nätet. Nedanstående länk handlar om Hallandsdelen, men leden börjar redan Vid Sisjön i Göteborg och går också genom Mölndals kommun. Det går bra att nå leden med buss. Den mest nordliga delen är lite för mycket av rekreationsområde i mitt tycke, men söder om Oxsjön är det fint.


http://www.lansstyrelsen.se/halland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/kungsbacka/Pages/sandsjobacka.aspx
 
Kinnekulleleden. Fantastisk vacker och intressant natur (utom kanske den allra nordligaste biten från Hällekisvägen och över hyggena till toppen) och bra kommunikationer med Kinnekulletåget.
 
Tack så jättemycket för svaren Sarvi och luktafotogen! Det är precis sådana godbitar vi vill åt.
Dock så verkar de leder ni rekommenderar vara ganska korta leder, cirka 4-5 mil. Vi behöver åtminstone 9 mil då vi inte bor i närheten och gärna vill vara ute i några dagar när vi väl är ute.

Men hur som helst, tack för tipsen!
 
Tack för bra svar Almgren! Verkar vara en bra led! Tror du att etappkartorna går att få tag på något annat sätt än genom att bli medlem i Sörmlandsleden? Jag gillar att sponsra leder men det jag kommer inte vandra på leden förutom vid ett tillfälle, troligtvis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
Christian1 Åkulla...bästa lederna? Vandringsleder 2
Christian1 Bästa 2-3 dagarsvandringen i närheten av Göteborg Vandringsleder 11
fekki Bästa hammock-vandringen? Vandringsleder 4
TROY GARNER Omröstning i DN , Sveriges bästa vandringsled Vandringsleder 0
Curt V Bästa vägen Hoiganvággi - Gorsavâggi Vandringsleder 4
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
Lamo Bästa sträcka på Roslagsleden? Vandringsleder 2
tillin Recension av Hetta-Pallas leden i Finland Vandringsleder 2
Nosse John Bauer Leden Jönköping, bra markerad? Vandringsleder 1
iknor Vart slutar höga kusten-leden? Vandringsleder 1
lfro Vi som planerar att gå Höga Kusten-leden 2018 Vandringsleder 41
igs Höga kusten leden Vandringsleder 6
Spof Fler som gjort "throughwalk" av HK-leden? Vandringsleder 2
croby Höga kusten leden hur lång tid? Vandringsleder 4
såg Höga Kusten leden Vandringsleder 2
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
ekk Höga kusten leden Vandringsleder 7
granfront Grymmaste leden i syd- och mellansverige Vandringsleder 12
PetNor Vilka gick Ås-ås leden under valborgshelgen? Vandringsleder 7
100826 Hög-Kusten leden?? Vandringsleder 2
igs Höga kusten leden ???? Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
igs Höga kusten leden? Vandringsleder 1
bananmannen Status Ås till ås -leden? Vandringsleder 2
bjaerven Höga kusten-leden Vandringsleder 0
Optimer Rombo-leden Vandringsleder 6
popnit Finaste leden? Vandringsleder 0
pecka Höga kusten-leden Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.