Demonterbar eller vanlig kanot?

Står inför mitt första kanotköp och brottas med om jag ska ha demonterbar eller vanlig kanot.
Kanoten kommer brukas i mindre älvar och bäckar som Lainio, Könkemää och Kalixälven. Både ensampaddling och 2mans med packning för helgturer med lavvu m.m..

Kruxet är att jag/vi vill ha möjligheten att ta med den på ett mindre sjöflyg och där faller vanlig kanot bort, hur bra är då de ihopfällbara alternativen?
Då det är första kanoten vill jag ogärna slänga ut mer än ca 10k, iaf tills jag vet hur mycket jag vill satsa på det här. Så, vad har ni mer erfarna för förslag?

Mvh Mannela

Ja - du har själv svarat på frågan i rubriken...

Men fundera på om du inte ska köpa en begagnad av ett välkänt fabrikat istället för en ny obekant. Ally har funnits i många år och är lätt att laga. Det finns speciella förstärkningsremsor att köpa och limma dit för att öka slitstyrkan om man paddlar mycket i steniga vatten.

Kika på en bra sammanställning över modellerna:
http://www.kanotcentrum.se/Ally.html

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jeg kan virkelig anbefale Ally. Har hatt en Ally 17 i over ti år. For bruk i elv vil Ally 16,5 være bedre.

Før jeg kjøpte Ally selv padlet jeg mye med andre utleiekanoer. Kameraten hadde samtidig en Ally. Allyen er en klart bedre kano enn andre kanoer i prisklassen rundt 10.000,- kr.

http://www.fjellforum.net finner dere mange tips om Ally-kanoer. Bruk søkefunksjonen.

Ja, troligen skulle en demonterbar passa bäst för mina önskemål/behov. Lars Monsen har väl en bergans på sina turer? Klämde på en sån i Tromsö och blev imponerad.
Begagnad kvalité är förstahandsvalet.

Om det istället skulle bli "vanlig" kanadensare typ Inkas aluminium, eller någon glasfiber. Vilka längder borde passa bäst för 1-2 vuxna + packning för 1 vecka?

Tål en bättre modell av demonterbara att stå ute en sommar exponerad för vädrets makter utan att ta betydande skada?
Är mest ifall det blir att flyga upp eller bära längre sträcka som demonterbar har plus i kanten..

Åk till OK och köp en billig vit presenning. De brukar finnas i 5,4x3,6 m som blir lagom att lägga ovanpå som skydd. Den vita blir mindre varm än en grön så den är att föredra även om den gröna är mer "natur". Kan fungera som förstuga till tält om det är dåligt väder!

Jodå, är rätt flitig användare av presenning redan så en sådan kommer med säkerhet med ändå :)

För att bli lite krånglig, som jag förstått är någon av Inkas modeller populära och bland glasfiber borde en Trapper passa in?

Nå, ser ut som det får bli en Bergans Ally om begagnatmarknaden erbjuder sådan..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips