Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Så är det.

Det finns ju en del undersökningar som visar att en snål Diselbil av nyare modell inte är mycket sämre klimatmässigt, det tar tid innan elbilen "är i kapp" och om man betänker att livslängden i år och mil sannolikt ligger till Diselbilens fördel så vettetusan om Elbilen är bättre totalt.

Varför skulle livslängden vara lägre på en elbil? Det är betydligt färre rörliga delar som slits. Och batteriet håller uppåt sextiotusen mil om du kör det hårt. Betydligt mer om du är rädd om det. Inte många brumbrumbilar som rullar så länge. (Ja undantag finns)
 
Enligt tester tappar batterierna ca 2,4 till 4,2% per år, har man inte råd med en västingTesla som verkar vara bland dom minst dåliga så är det ju bara ca 60% kapacitet kvar när bilen är 10år på en redan kort räckvidd.

Batteribyte = typ 100000:- och uppåt vilket även lär ge ett dåligt begagnat värde.

Medan Diselbilen har närmare 100% kapacitet kvar.
 
Många dieselbilar rullar 50k plus mil. Enda orsaken att man ofta inte har kvar dem längre är att då bilens värde är mindre än det kostar att repa den.

Elbilar kommer fortfarande få byta bromsar, dämpare, styrleder, osv.
 
Ska vi ändra samhällsstrukturen så vore det väl smartare att göra det så att behovet av pendling och andra onödiga transporter minimeras?
Ja absolut om det går att lösa. Jag är personligen lite frågande till hur det ska gå till för stora företag med många anställda.

I praktiken föreslår du en urbanisering vilket inte är helt okomplicerat ur miljösynpunkt. Ur en valfrihetssynpunkt är det väldigt komplicerat.
 
Skaffa barn är det ingen ekonomisk vinning i för föräldrarna.
Samhället behöver arbetskraft även framöver. Svenska befolkningen skulle successivt minska utan invandring med nuvarande födelsetal.

En försiktig befolkningsminskning skulle förmodligen vara positiv i långa loppet.

Thure
 
Enligt tester: tappar batterierna ca 2,4 till 4,2% per år, ... så är det ju bara ca 60% kapacitet kvar när
bilen är 10år på en redan kort räckvidd. Batteribyte = typ 100000:- och uppåt vilket även lär ge ett
dåligt begagnatvärde. Medan Dieselbilen har närmare 100% kapacitet kvar.

Jag tycker det låter som jag är den enda här som kör en ren 100% elbil till vardags...

En 2012 års Renault Kangoo som nu gått knappt 4000 mil på strax under 10 år. Dvs ungefär 15% av vad
min privata bruksbil (en 2012 års Passat dieselkombi) har gått på samma tid. De senaste åren har det
märkts tydligt att batterikapaciteten är kraftigt nedsatt jämfört med när den var nylevererad - dåförtiden
var det inget problem att köra in den till serviceverkstaden i Uppsala - så där 75-80 km bort - och tillbaks
igen dagen därpå när den stått på 220V-laddaren i/utanför verkstaden under natten. Nuförtiden skulle
INGEN komma på en sån fnoskig idé, de skulle ömklingen bli stående längs vägen med juice-torsk...

För att hantera verkstads- och besiktningsbesöken har vi varit tvugna att köpa in ett stort stabilt bil-
transportsläp för att transportera våra olika ElKangooer till/från verkstaden. (Plus en Ford Ranger
- med turbodieselmotor! - för att få, och kunna, dra släpet) Vi har väl ett drygt tiotal, uppåt 20 kanske
nu, och de blir bara fler, efter nåt policybeslut högt upp i Vattenfall.

Men som sagts tidigare här; batterierna kroknar snabbare än vad bruksvärdet och årsmodellen gör...
Och tillåten släpvagnsvikt är löjligt låg, dieselversionen av samma Kangoo får dra ca 4 ggr så mycket?!?
/Odd
 
I Stockholm är det lite av ett straff att köra bil i vardagsrusningen med alla köer. De som nyttjar bilen då gör det sannolikt med rätt starka skäl för att få ihop livspusslet. (Pandemin gjorde fram till i våras att många avstod kollektivtrafik. )
Jag har bott och jobbat i Stockholmsområdet, och många åker bil för att de tycker att de är för fina för att åka kollektivt. Eller så får för sig att det alltid är försenat, vilket inte stämmer alls, men de vet de inte för de provar aldrig. De som verkligen har problem med livspusslet, typ ensamstående föräldrar, har oftast inte råd med bil.
 
Jag har bott och jobbat i Stockholmsområdet, och många åker bil för att de tycker att de är för fina för att åka kollektivt. Eller så får för sig att det alltid är försenat, vilket inte stämmer alls, men de vet de inte för de provar aldrig. De som verkligen har problem med livspusslet, typ ensamstående föräldrar, har oftast inte råd med bil.
Där har vi helt olika erfarenheter. De flesta som jag träffat som är "för fina" för att åka kollektivt har varit från litet "finare" familjer i Sydeuropa. Nu flyttade jag från Stockholm för 40 år sedan så det är länge sedan jag använde kollektivtrafiken dagligen men vid mina besök där så har jag inte någon annan känsla än att kollektivtrafiken används oavsett social tillhörighet. Rätta mig om jag har fel!
 
Det förekommer säkert många "onödiga" korta bilresor, där man lika gärna kan gå el cykla el åka kommunalt. Med sina prylar eller inhandlade varor i en ryggsäck.

Att ändra sig här måste ju vara det enklaste som alla kan göra för att minska utsläpp. Bara kul och inte så jobbigt.
 
Inga problem att gå 2km till Ica & bolaget, handla, lasta i ryggan och gå hem igen. Hoppas nu att alla på Utsidan börjar med detta. :)
 
Jag tycker det låter som jag är den enda här som kör en ren 100% elbil till vardags...

En 2012 års Renault Kangoo som nu gått knappt 4000 mil på strax under 10 år. Dvs ungefär 15% av vad
min privata bruksbil (en 2012 års Passat dieselkombi) har gått på samma tid. De senaste åren har det
märkts tydligt att batterikapaciteten är kraftigt nedsatt jämfört med när den var nylevererad - dåförtiden
var det inget problem att köra in den till serviceverkstaden i Uppsala - så där 75-80 km bort - och tillbaks
igen dagen därpå när den stått på 220V-laddaren i/utanför verkstaden under natten. Nuförtiden skulle
INGEN komma på en sån fnoskig idé, de skulle ömklingen bli stående längs vägen med juice-torsk...

För att hantera verkstads- och besiktningsbesöken har vi varit tvugna att köpa in ett stort stabilt bil-
transportsläp för att transportera våra olika ElKangooer till/från verkstaden. (Plus en Ford Ranger
- med turbodieselmotor! - för att få, och kunna, dra släpet) Vi har väl ett drygt tiotal, uppåt 20 kanske
nu, och de blir bara fler, efter nåt policybeslut högt upp i Vattenfall.

Men som sagts tidigare här; batterierna kroknar snabbare än vad bruksvärdet och årsmodellen gör...
Och tillåten släpvagnsvikt är löjligt låg, dieselversionen av samma Kangoo får dra ca 4 ggr så mycket?!?
/Odd

Det vore inte enklare och billigare att söka upp en laddplats halvvägs istället för att traila den till verkstaden? Lite bökigare men borde gå att lösa för betydligt lägre kostand än extra bil&släp.
Dragvikten kan ju dock inte komma som en överraskning, det var väl känt vid köpet.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.