Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Ja precis, låt dem retrodrömma om att leva som i Ulbrichts drömsamhälle.
Alla vi andra kommer definitivt inte att göra det. Aldrig någonsin.
/Odd
 
Just hemkommen från Fulufjället i Dalarna (jo, vi tog bilen 80 mil t.o.r. så vi hamnar nog över 500 mil/år nu)
Men beträffande överfyllda parkeringar så verkar det ha varit rena kaoset däruppe vid Naturum typ 2 km lång parkeringskö längs vägen. Vi gick längs vägen och såg kritade parkeringsmärken på asfalten (på tal om populäraste ställena)

Till min förvåning mötte vi en buss! Länstrafiken Dalarna kör flexlinje dit. Förra året gjorde jag en vända i Gyllbergen mellan Borlänge och Ludvika, Tåg till Borlänge med byte i Örebro, sedan buss söderut- ok det blev 1,5 km extra vandring men jag var ju ute för att vandra.

För mej är tåg och buss en väsentlig del av vandraräventyret. Nu har jag skrutit färdigt om hur duktig jag är, så några allmänna synpunkter kommer här.
- Tåg och buss går de sträckorna oavsett om man åker med eller inte tills underlaget blir för litet.
- Region Örebro som (tror jag) handhar Bergslagsleden har på sina delkartor uppgift om var busshållplatser finns i förhållande till etappmålen. Vet inte hur det är i andra regioner men en bra idé är det.
- Att höja bensin/dieselskatten och samtidigt sänka den på etanol/biodiesel tror jag snabbt skulle sänka fossilutsläpp av CO2. Jag har ägt en flexifuelbil och märkte noll skillnad, förutom att jag fick tanka lite oftare.
- Kampanja emot konsumtions- och prylhysteri inom ALLA områden. (Mitt Trangia köpte jag 1973 - nej nu skröt jag igen)
- Börja handla maten online så slipper du ta bilen till ICA, dom kör hem din och andras mat i samma fordon

Till sist någon pröjsade 1800 spänn från Stockholm till Kvikkjokk. Hur bar du dej åt? Jag kommer undan med mindre än 1300, och under 900 om jag tar 2:a klassbiljett.
 
Jag tar alltid bilen när jag ska ut och vandra eller fiska, det finns inga alternativ som är tillräckligt bra och dessutom gillar jag flexibiliteten.
Däremot åker jag nästan alltid kommunalt in till stan.
Har för mig jag läste att naturen själv står för ca: 95% av CO2 utsläppet.
Låter mycket så det blir att googla nu.
 
Ja precis, låt dem retrodrömma om att leva som i Ulbrichts drömsamhälle.
Alla vi andra kommer definitivt inte att göra det. Aldrig någonsin.
/Odd

Aha, det måne avsaknaden av valfrihet som ni vänder er emot ?

Bra....är obefintlig/dålig kollektivtrafik i kombination med mer och större inskränkningar till att förflytta sig med bil om man bor i obyggd då ett steg i rätt eller fel riktning när det gäller valfrihet ?

Är förflyttandes valfrihet något man bara får om/när man väljer flytta in till en stad ? ;)

Lite lustigt egentligen att tala om bilen till friluftslivet i en framtid när det i själva verket för många människor främst handlar om att kunna ta bilen till försörjningslivet eller inte.

Lite lyxproblem varning blir det allt även om frågeställningen är intressant.
 
Senast ändrad:
Vi måste minska all bilanvändning. Och det torde vara vettigare att minska på lyxkonsumtion än på resor som innebär en större nytta för enskilda och samhället. Personligen så har jag bil för just fritids och friluftsresor. Men detta måste jag även om det tar emot dra ned på. Och jag tror jag behöver hjälp med denna förändring. Mera lokalt och mindre långa bilresor. När jag bara är hemma används bilen mkt lite.

Thure
Jag tänker precis tvärtom, ja inte att angående minskandet av trafiken. Men det sker 160 000 resor per dygn på Essingeleden. I delar av innerstan i Stockholm passerar nästan 300 000 bilar per dygn.

Det sker nästan 1 000 000 bilresor i pendling bara i storstadsregionerna varje dag. Kan vi minska det så blir det gott om bilresor över till att fara ut och frilufsa för.

Visst vore det bättre att åka kollektivt även då men logistiken att ens försöka ta sig till ett givet naturområde med en 100l ryggsäck får de flesta att backa. Dessutom tveksamt om det blir billigare om man ändå har en bil stående på gården pga andra orsaker så som arbetspendling,
 
Höjer vi drivmedelspriserna mera så kommer maten bli dyrare och mindre folk kommer ha råd att resa till fjällen eftersom det kommer kosta så mycket att leva...
 
Annars kan man ju göra som Bohusleden.se och ha en kollektivtrafik-planerare på hemsidan så att man enkelt kan planera sin resa till de olika etapperna.

Tyvärr så stämmer inte informationen man får. Vet inte varifrån de hämtar sin info om busstider men den visar många turer som inte går i verkligheten.
Har varit så i flera år och jag har faktiskt sagt till dem några gånger och de svarar att de vet att det blir fel. Så de tycker väl inte att det är så viktigt med korrekt information om bussarna.

Kanske åker de bil allihop så att de inte riktigt kan förstå hur jobbigt det skulle vara att avsluta en tur vid en hållplats som inte trafikeras förrän tre dagar senare när det är mil till nästa trafikerade busshållplats.
 
Jag tänker precis tvärtom, ja inte att angående minskandet av trafiken. Men det sker 160 000 resor per dygn på Essingeleden. I delar av innerstan i Stockholm passerar nästan 300 000 bilar per dygn.

Det sker nästan 1 000 000 bilresor i pendling bara i storstadsregionerna varje dag. Kan vi minska det så blir det gott om bilresor över till att fara ut och frilufsa för.

Visst vore det bättre att åka kollektivt även då men logistiken att ens försöka ta sig till ett givet naturområde med en 100l ryggsäck får de flesta att backa. Dessutom tveksamt om det blir billigare om man ändå har en bil stående på gården pga andra orsaker så som arbetspendling,

I Stockholm är det lite av ett straff att köra bil i vardagsrusningen med alla köer. De som nyttjar bilen då gör det sannolikt med rätt starka skäl för att få ihop livspusslet. (Pandemin gjorde fram till i våras att många avstod kollektivtrafik. )

Jag förstår hur du resonerar men jag inser att omställningen p g a klimathotet kommer att påverka våra liv och samhällsstrukturen radikalt. En viss frihet kommer vi kanske få ha kvar men sannolikt kommer biltrafik som inte är nödvändig att strypas. T ex genom att beslagta alla bildäck som man gjorde under 2:a världskriget.

Thure
 
... T ex genom att beslagta alla bildäck som man gjorde under 2:a världskriget. ... Thure
Nu är vi ju inte i krig, som världen var den gången - men om den situationen skulle återuppstå
så är jag, och många andra, beredd att försvara min / vår frihet med vapen i hand.
/Odd

Det är sånt vi har värnplikt och hemvärn för, alla ska kunna försvara sin hembygd och vår frihet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...