Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Alla koldioxidkällor måste strypas. Och globalt är inte flyget en så stor källa som biltrafik. Men visst flyg är lättare att avstå från för de flesta svenskar.

Thure

Må så vara men per rest personkilometer är nog flyget en betydligt större CO2-utsläppskälla. Dock det finns ju så många fler bilar än flygplan.
Men helt enig om att vi måste hålla ner både och, samt köttkonsumption.
Inget jag önskar men jag offrar mig och minskar lite på alla 3.

/Patrik
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
klimatet är vad det är och är inget vi kan förändra på ett par år. Om det tog 50 år att sabba det, så tar det nog det dubbla att reparera det. Greta lär va gammelfarmor flera ggr om innan hon är nöjd.

jag ser gärna stenhårda och radikala regleringar för biltrafiken, men inser att det aldrig skulle gå igenom, då billobbyn har för stor makt och att tillväxten alltid är prio 1 för politikerna. Det byggs vägar överallt och gamla repareras - allt för att att biltrafiken ska kunna flyta på som förr. Ringleder och förbifarter tror folk ska minska trafiken, när det i själva verket har motsatt effekt - biltrafiken ökar. Men själv tycker jag inte att det är avgaserna och som stör mest, utan mängden bilar, buller och dårar bakom ratten. Och sen är det helt sjukt att bilarna ska va så starka! varför ska den kunna gå i 300 om man bara får köra i 110? idiotiskt och uppmuntrar bara till idiotkörning. För mig skulle det gärna bara få finnas 1 bilmodell - en liten och en större. :D

lada.jpg
 
Låter som du skulle trivts i Östtyskland - där fanns det en liten och en lite större; Trabant och Wartburg, och vägarna var undermåliga för även dåtidens modesta trafik...
 
Om nu vi ska ställa om till fossilfri drift av bilen undrar jag, om nu alla har gjort det, kan jag fortfarande packa ner metspö och thermos i min fossilfria bil eller är det själva bilen som sådan som är opassande?

Ungefär som, det är inte monarkin som sådan jag är emot, det är kungen personligen…😊
 
Låter som du skulle trivts i Östtyskland - där fanns det en liten och en lite större; Trabant och Wartburg, och vägarna var undermåliga för även dåtidens modesta trafik...
Någon slags planekonomi vore förmodligen bättre för miljön än global kapitalism, i vart fall om miljöhänsyn var vad som prioriterades av makthavarna.
 
Låter som du skulle trivts i Östtyskland - där fanns det en liten och en lite större; Trabant och Wartburg, och vägarna var undermåliga för även dåtidens modesta trafik...
ja, utifrån trafikperspektiv iaf. Och så skönt att slippa googla i ett halvår om vilken bil man ska köpa och vilka finesser de ska?! bara att gå ner till handlaren och köpa en stor eller liten.
 
För mig skulle det gärna bara få finnas 1 bilmodell - en liten och en större. :D

Visa bilaga 36952

Faktiskt ingen dum ide, med liten snåldisel med små utsläpp i båda.

En ny folkbil helt enkelt, dom med stort ego och omättligt habegär får väl gå i terapi eller något i stället. ;)

Lite kuriosa:
Lada Niva:n på bilden togs fram för Sovjetunionen hade så bedrövliga vägar och arbetet att få dom i skick skulle ta tid, lösningen blev en relativt billig folkbil som tål och klarar det mesta.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips