Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Alla koldioxidkällor måste strypas. Och globalt är inte flyget en så stor källa som biltrafik. Men visst flyg är lättare att avstå från för de flesta svenskar.

Thure

Må så vara men per rest personkilometer är nog flyget en betydligt större CO2-utsläppskälla. Dock det finns ju så många fler bilar än flygplan.
Men helt enig om att vi måste hålla ner både och, samt köttkonsumption.
Inget jag önskar men jag offrar mig och minskar lite på alla 3.

/Patrik
 
klimatet är vad det är och är inget vi kan förändra på ett par år. Om det tog 50 år att sabba det, så tar det nog det dubbla att reparera det. Greta lär va gammelfarmor flera ggr om innan hon är nöjd.

jag ser gärna stenhårda och radikala regleringar för biltrafiken, men inser att det aldrig skulle gå igenom, då billobbyn har för stor makt och att tillväxten alltid är prio 1 för politikerna. Det byggs vägar överallt och gamla repareras - allt för att att biltrafiken ska kunna flyta på som förr. Ringleder och förbifarter tror folk ska minska trafiken, när det i själva verket har motsatt effekt - biltrafiken ökar. Men själv tycker jag inte att det är avgaserna och som stör mest, utan mängden bilar, buller och dårar bakom ratten. Och sen är det helt sjukt att bilarna ska va så starka! varför ska den kunna gå i 300 om man bara får köra i 110? idiotiskt och uppmuntrar bara till idiotkörning. För mig skulle det gärna bara få finnas 1 bilmodell - en liten och en större. :D

lada.jpg
 
Låter som du skulle trivts i Östtyskland - där fanns det en liten och en lite större; Trabant och Wartburg, och vägarna var undermåliga för även dåtidens modesta trafik...
 
Om nu vi ska ställa om till fossilfri drift av bilen undrar jag, om nu alla har gjort det, kan jag fortfarande packa ner metspö och thermos i min fossilfria bil eller är det själva bilen som sådan som är opassande?

Ungefär som, det är inte monarkin som sådan jag är emot, det är kungen personligen…😊
 
Låter som du skulle trivts i Östtyskland - där fanns det en liten och en lite större; Trabant och Wartburg, och vägarna var undermåliga för även dåtidens modesta trafik...
Någon slags planekonomi vore förmodligen bättre för miljön än global kapitalism, i vart fall om miljöhänsyn var vad som prioriterades av makthavarna.
 
Låter som du skulle trivts i Östtyskland - där fanns det en liten och en lite större; Trabant och Wartburg, och vägarna var undermåliga för även dåtidens modesta trafik...
ja, utifrån trafikperspektiv iaf. Och så skönt att slippa googla i ett halvår om vilken bil man ska köpa och vilka finesser de ska?! bara att gå ner till handlaren och köpa en stor eller liten.
 
För mig skulle det gärna bara få finnas 1 bilmodell - en liten och en större. :D

Visa bilaga 36952

Faktiskt ingen dum ide, med liten snåldisel med små utsläpp i båda.

En ny folkbil helt enkelt, dom med stort ego och omättligt habegär får väl gå i terapi eller något i stället. ;)

Lite kuriosa:
Lada Niva:n på bilden togs fram för Sovjetunionen hade så bedrövliga vägar och arbetet att få dom i skick skulle ta tid, lösningen blev en relativt billig folkbil som tål och klarar det mesta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.