"De trodde det var sommar"

Varma kläder och lagom varm sovsäck,här vid Kvikkjokk som väl bara ligger 2-300möh är det ofta nara 5-8 plusgrader nattetid.Ingen större avrinning i fjälljokkarna f.n
 
högt vatten och vad?

Jag ska upp och gå abisko-nikka om en dryg vecka och har följt alla snörapporter och inlägg här med spänning! Enligt stf (http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/) den 14e juli är sträckan till stora delar snöfri nu, och så verkar även rapporterna här på sidan säga.

När jag har sökt här på forumet efter info om vad längs sträckan verkar det bara finnas ett egentligt vad i normalfall så här års, Sielmmanjira innan tjäktjapasset. Men är det någon som vet hur det ser ut i år, eller närmare bestämt sista tiden? Har det hunnit torka upp redan nu och närma sig normalläget? Eller är det överfyllda bäckar, många vad, smälta snöbryggor och vattensjuk mark fortfarande?
 
läge Staloluokta -> Pieskehaure -> Tarrekaise?

Hej alla,
skulle vilja gå Padjelanta om en vecka, den här gången via Staloluokta -> Pieskehaure -> Tarrekaise. Undrar hur det ser ut med snöläge + vatten mellan Staddajåkkå och Pieskehaure, och sen från Pieskehaure till Vaimok och när till Tarradalen. Är det fortfarande farliga snäfält innan Vaimok, där leden går upp till 1100 m? Och hur ser det ut från Vaimok till Kurajaure? Har inget problem med att vada ( så länge det är rimligt), men vill inte gå på sommaren över stora snöfält utan kunskap om underliggande terräng.
tack för era svar!
 
Kort rapport ifrån Sarek;
gick in norrifrån via Ritsem/Akkastugorna den 14e juli, inte så mycket mygg på vägen upp. Efter treparksmötet blev jag rekommenderad att inte gå in i Routesvagge. Fjällstugevärden vid Akkastugorna tyckte att det går, "sarek är ju alltid sarek" dvs man får vara beredd på lite motstånd och strapatser. Jag sov på saken, plan b var padjelantaleden istället för Sarek. Bestämde mig för att iaf testa och gick in vid Kisuruskåtan osv på stigen mot Routesvagge. Endel snö vid högsta punkten på vaggen, och givetvis blött, men det är det väl alltid i Sarek? Snöfält max ca 30% men helt ok. Snöfält minskade neråt smailaträffen. Lätt att hitta torra tältplatser utan snö. Alkavagge, Gouphervagge och Pastavagge (sp?) kanske en aning mer snö men borde funka, vad jag såg, men inte testat eller hört om. Snavvavagge endel snö men helt ok, snön bär överallt, förutom första metern eller två vid kanten. Aktade mig vid vissa snöbryggor och platt snön som kunde varit sjö med is under. Rapadalen endel mygg men inte massor, dock hörde jag att Aktse hade mycket mygg.
jag körde med mesh-skor, stavar ibland på snöfält. Kängor eller grova skor borde funka. inte farligt med regn, men en dag med dimma och ofta molnigt. Inga tuffa vad egentligen, Smailaträffen gick lätt, välj breda ställen. Rekommenderade folk som undrade om Sarek att de skulle gå in, även på Saltoluokta eftersom många ringde dem. Jag körde med tarp och myggnät, rätt kalla nätter men ta bra o varm sovsäck! Skriver på mobilen så lite kortfattat, mer info senare eller PM.
Go tur!
 
Kort rapport ifrån Sarek;
gick in norrifrån via Ritsem/Akkastugorna den 14e juli, inte så mycket mygg på vägen upp. Efter treparksmötet blev jag rekommenderad att inte gå in i Routesvagge. Fjällstugevärden vid Akkastugorna tyckte att det går, "sarek är ju alltid sarek" dvs man får vara beredd på lite motstånd och strapatser. Jag sov på saken, plan b var padjelantaleden istället för Sarek. Bestämde mig för att iaf testa och gick in vid Kisuruskåtan osv på stigen mot Routesvagge. Endel snö vid högsta punkten på vaggen, och givetvis blött, men det är det väl alltid i Sarek? Snöfält max ca 30% men helt ok. Snöfält minskade neråt smailaträffen. Lätt att hitta torra tältplatser utan snö. Alkavagge, Gouphervagge och Pastavagge (sp?) kanske en aning mer snö men borde funka, vad jag såg, men inte testat eller hört om. Snavvavagge endel snö men helt ok, snön bär överallt, förutom första metern eller två vid kanten. Aktade mig vid vissa snöbryggor och platt snön som kunde varit sjö med is under. Rapadalen endel mygg men inte massor, dock hörde jag att Aktse hade mycket mygg.
jag körde med mesh-skor, stavar ibland på snöfält. Kängor eller grova skor borde funka. inte farligt med regn, men en dag med dimma och ofta molnigt. Inga tuffa vad egentligen, Smailaträffen gick lätt, välj breda ställen. Rekommenderade folk som undrade om Sarek att de skulle gå in, även på Saltoluokta eftersom många ringde dem. Jag körde med tarp och myggnät, rätt kalla nätter men ta bra o varm sovsäck! Skriver på mobilen så lite kortfattat, mer info senare eller PM.
Go tur!

Hej Magnus,

tack för värdeful info! Har du mon också bilder?
 
Här kommer lite bilder.
Mest ifrån Routesvagge där det var "värst" på min tur, men det kan man ju gå igenom på en dag.
Jag sov en liten bit efter Smajla-vadet, inga problem att hitta tältplats.
Nere vid Smajlaträffen var det fint, inte mkt snö alls, och vidare söderut minskade det.

Detta var runt 15-16e Juli så det är ju ett litet tag sedan, inte mycket regn då men hyfsat kalla nätter, gissar på 3-4 grader hade ingen termometer. Snöbollstest gjorde jag, lade en lagom som en snöboll bredvid tältet och den hade precis smält fram på morgonen vid 8.

Routesvagge första 3 bilderna,
näst sista vy från söder mot routesvagge, gouphervagge/alkavagge till vänster, pieleslätten till höger.
tyvärr ingen bild av Bastavagge, men gissar att där finns endel snö.
sista bilden ifrån Snavvavagge norrut.
 

Bilagor

  • IMG_5732 passpunkten i routesvagge.jpg
    IMG_5732 passpunkten i routesvagge.jpg
    54 KB · Visningar: 952
  • IMG_5738 skor som funkade på snö.JPG
    IMG_5738 skor som funkade på snö.JPG
    272 KB · Visningar: 915
  • IMG_5739 efter smajlavadet.jpg
    IMG_5739 efter smajlavadet.jpg
    42.3 KB · Visningar: 914
  • IMG_5826 vy från söder, pileslätten till höger, routes rakt fram och gouphervagge till vänster.jpg
    IMG_5826 vy från söder, pileslätten till höger, routes rakt fram och gouphervagge till vänster.jpg
    39.2 KB · Visningar: 914
  • IMG_5871 vy norrut från snavvavagge.jpg
    IMG_5871 vy norrut från snavvavagge.jpg
    70.2 KB · Visningar: 947
Hej Magnus

Om jag förstör rätt så hade du gått Routesvagge fram och tillbaka? Eller vilken väg/dal du valt för att komma ur Sarek? hade du gått upp till Snavvavage från Pielasläten och sedan gått ner på andra sidan ner mot Rapadalen? Var det mycket snö där?
 
Hej,

Jag gick Routesvagge ifrån Akkastugorna, söderut, sen via Snavvavagge ner till Rapadalen, sedan upp på höjd vid Alep Vassjagåjågåsj ca 1000 meter högt mot Ridok och sen fortfarande på höjd mot Skierffe. Kalasvy över Rapadalen så inte jättehögt innan Skierffe, ca i höjd med Nammatj ~800m. Ca 8 dagar från Akka och avslut i Saltoluokta. Ett par korta dagar men ingen vilodag, och jag vågade/orkade inte toppturer för det såg ut som rätt mkt snö på tex Låddebakte, men det kanske inte hade varit något hinder ändå.

Den enda delen som var skillnad mot vanligt var Routesvagge på "mitten" där det fanns endel snö, men den var inget hinder och gjorde turen bara mer intressant och en aning kallare än vad jag är van vid.

Ursäkta om jag var otydlig i postningen, skrev på mobilen på tåget :)
Bild på Sarvesvagge sett ifrån södra Snavvavagge.
 

Bilagor

  • IMG_5896.jpg
    IMG_5896.jpg
    54.8 KB · Visningar: 791
Tack för bilder och beskrivning Magnus! Jag åker upp på fredag så mkt kan hända tills jag är inne i Sarek. Men vilket vad syftar du på med Smajla-vadet?
 
Jag menar Smajllajåhkå ifrån Routes. Kommer man norrifrån behöver man vada det för att komma på västra sidan i Routesvagge, för att sedan ta bron vid Skarja "Smailjaträffen". Vadet är en liten bit söder om sjön 896 vid passpunken på Routesvagge. Inga problem eftersom det är många fåror, bara det att vattnet är grumligt så man får testa med tex staven hur djupt det är. Följ stigen på kartan i Routesvagge så ser du nog?
MvH M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.