"De trodde det var sommar"

Final filmsnuttar! Hur var snöläget i Sarvesvagge?

Vi var aldrig nere i Sarvesvagge (gick direkt till 1544 från Lulihavagges pass), och botten av Sarvesvagge doldes av Lullihavagges krök, och senare Nåite, så jag vet dessvärre inte.

Höjdmässigt ligger väl Sarvesvagge mellan Bielaslätten som skymtar i den andra videon & Njoatsosvagge, som var grön och fin (och i stort sett myggfri!) när vi gick igenom, så det borde ge en fingervisning

Bifogar en bild över Njoatsosvagge från Bálgatjåhkå-ravinen.
 

Bilagor

  • Screen Shot 2015-07-12 at 14.49.33.jpg
    Screen Shot 2015-07-12 at 14.49.33.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,456
Padjelantaleden mot Vaimok

Vinter ännu i Kuravagge med istäckta sjöar.Snöfält som bryter,gå försiktigt! stugvärdarna i Tarradalen avråder folk att gå denna rutt.
 
Gamalt hederligt sunt/förnuft

Detta är mitt första inlägg på detta forum som jag fastnade för i mina sökande kring annat än just det här ämnet, känner dock att det vore kul att bidra lite till de olika debatterna/frågeställningarna.

Många har påtalat att man som nybörjare ska vara påläst, påläst på vad? Att man ska ha rätt utrustning ser jag som en självklarhet, och jag tror att de flesta "nybörjare" har koll på det... Vädret är även det självklarhet man ska ha koll på, vilket jag tror "nybörjarna" har...

Jag tycker mycket klokt skrivits, men reagerar att ingen ännu inte påtalat det självklara i att stanna och slå läger alternativt vända om i tid. Det är de absolut viktigaste reglerna i min bok och dessa regler tror jag tyvärr kommit i skymundan då vi nu via internet enkelt kan läsa att förhållandena är bra, något som för en "nybörjare" säkerligen missförstås in i absurdum.

Speciellt för tre unga killar födda på 80-talet... Varför skulle de som "okunniga" inte välja att sporra varandra att kämpa vidare, då de tidigare fått information om att förutsättningarna är bra utan att för den sakens skull begripa vad det innbär?

Så visst, mer info behövs... Dock främst från de som väljer att avråda, råda folk att vandra vissa tider på året då rådet till en "nybörjare" att det är säkert är aningen oseriöst.

Har man rätt utrustning, är medveten om att det kan bli kallt och insikten att det inte tjänar till att fortsätta trots dåligt väder, är det mesta vunnet.

Sedan får man ju kika på statistiken gällande fjällvandring, det är en sport på frammarsch.... Är det då konstigt att det blir lite olycksfall på vägen? Nu tycker jag inte att olyckor skall ske, men att som vissa på detta forum förkasta "nybörjare" som okunniga idioter känner jag mig frågande till... Någonstans måste man börja och veteranen som vandrat en livstid i perfekt väder har knappast de erfarenheter "nybörjaren" som äntrade sporten med en snöstorm.

Alla är vi olika, med olika erfarenheter.... Dock finns det inget som säger att en "nybörjare" saknar erfarenhet, därav mina citationstecken. Påstå inte att folk är korkade för att de ger sig ut på äventyr i naturen, ge dom råd och tips till nästa gång istället. Att vandra i solsken är inte svårt....
 
Välkommen magbro

Jag håller med. De med erfarenhet har en skyldighet att sprida info och kunskap (en av orsakerna till att jag engagerade mig i svenska fjällklubben och under sommaren spridit just snöinfo via vår facebooksida). Miljondollarsfrågan är dock, hur når man dem som verkligen behöver det? de som inte söker info, men borde det?

Alla kan ge sig ut, men behöver kunskap. Det kan man få på många sätt. Det som är synd är de som inte har kunskap att veta att de behöver mer kunskap. Dessa kommer fjällräddningen få fortsätta rädda.

Allt vi kan göra är att sprida kunskap så gott vi kan. (vilken denna tråd är et lysande exempel på)
 
Tycker personligen ofta det kan va rätt skönt att vandra på snö. Förstår inte varför folk ska avrådas från det? Hur vaden är varierar väl från dag till dag beroende på temperatur, och det går att välja rutt som är låg risk för stora vad oberoende av snöförhållanden om en vill det.

Hur många gånger fjällräddningen rycker ut, är det inte så att det är så få gånger de rycker ut att det lika gärna kan va slumpen som avgör snarare än snöförhållanden? Behöver väl ändå va ett rätt stort antal "räddningsaktioner" för att få nån signifikans.

Om det är väldigt få folk i fjällen nu, kan det bero på den avrådande internetkulturen?

Jag tycker fler borde upp och vandra och uppleva fjällen i alla väder!
 
Bra fråga, vad jag försökt göra denna sommar är att sprida information om snöläge, sen får folk avgöra själva vad de gör av den.

men när tex fjällsäkerhetsrådet avråder en viss sträcka ska man nog lyssna.

christian
 
En vän la upp en film från Trollsjön/Gearggevaggi filmad igår 13/7

https://video-ams3-1.xx.fbcdn.net/h...=83a926105aa4de0e17172284f0b6775f&oe=55A51D1B

Hann skrev att han aldrig sett något liknande där tidigare vid den här tiden på året.

Videon verkar inte tillgänglig på den länken. Har din vän postat bilder från området någon annan stans på nätet. Ska upp till Abisko om en vecka och Gearggevaggi/Luoktačohkka området hade varit kul att få en uppdatering om.

Någon som varit där nyligen?
 
Adolfströmsbloggen har nya bilder som visar snöläget i fjällen på gränsen mellan Norrbotten och Västerbotten.
http://www.adolfsstrom.se/

Jag gillar bloggen för det är bra info för mig som tänker gå norrut från Ammarnäs. Start torsdag v32.
Sjön ligger på drygt 900 m höjd och jag har planerat en övernattning i närheten av den.
Enligt prognosen på yr.no så blir det inte många plusgrader i dom trakterna den närmsta tiden. Det kan naturligtvis hända mycket på 3 veckor men som det ser ut nu måste jag nog komplettera packlistan med mer varma kläder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.