"De trodde det var sommar"

På väg hem nu från Kungsleden. Gick Syterstugan till Servestugan igår. Efter syterstugan ligger leden under en del stora tjocka snöfält som börjar ge med sig. Rasar och med smältvatten under. Nerför backen och över broarna ok (dock en del snöfält därmed). Mygg därnere. Efter tärnasjöstugan barmark uppför, med sedan börjar det igen. Jättestora snöfält, och otroligt mycket vatten på leden. Väldigt svårt att hitta leden igen då snöfälten är så stora. De flesta håller men man trampar igen i början och i slutet.
Stugvärdarna avråder från att försöka ta sig till Aigert. Det är bara två som gått där och de tog två dar på sig och var helt slutkörda. Han som kör båttaxi sa att det var omöjligt just nu. Han tvivlade på att all snö skulle tina i år.
Åker hem och fortsätter senare.
 
Är det någon som har hört någon rapport om sträckan: Staloluokta - Staddajåkkå - Sårjusjaure - Pieskehaure - Vaimok - Tarrekaise?

Jag har redan skjutit på starten av vandringen (jag utgår från Ritsem) i en vecka, men hoppas kunna åka upp i morgon lördag.

Tacksam om någon vet något.

Vid Staika(kuravagge)ligger sammanhängande snötäcke såvitt jag sett i kikare.
 
Är det någon som har hört någon rapport om sträckan: Staloluokta - Staddajåkkå - Sårjusjaure - Pieskehaure - Vaimok - Tarrekaise?

Hemkommen till Lund igen, åkte från Kvikkjokk igår. Det pratades där en hel del om snöläget i Padjelanta. Vissa vandrare som skulle gå Padjelantaleden avstod och gjorde något annat, medan andra gav sig iväg och hoppades på att det skulle gå bra. Men allt handlade om ett mycket litet antal.

Förutom att det är mycket snö i Padjelanta och Sarek så är det också mycket vatten pga avsmältningen. Exakt var det kan vara vattenrika jokkar och överfyllda sjöar kan nog vara svårt att säga exakt, men en titt på kartan utefter rutten kan säkert ge vissa ledtrådar. Exempelvis kan långa sluttningar åt söder och väster ge en väldig massa smältvatten, medan de branta sluttningarna inte innehåller så mycket snö (och dessutom ofta redan är snöfria). Vidare kan flacka ytor med småsjöar och vattendrag vara översvämmade eller ha stora mängder vattensjuk snö. I så fall kan det bli frågan om att göra rejäla omvägar på säker mark/snö.

Jag tycker inte det borde vara några oöverstigliga problem att ta sig till Staloluokta som du har tänkt. Där borde man kunna få färsk och bra information om hur det förhåller sig på ledernas fortsättningar.
 
Tack all för information och i synnerhet fowwe som gav goda råd via telefon. Jag beger mig i kväll och räknar med att börja vandra från Ritsem på måndag morgon. I värsta fall får jag ta en helikopter ut från Staloluokta eller så. Men jag tror att det kan gå bra. Det är sjätte sommaren jag vandrar och jag hoppas att den erfarenheten jag har plockat ihop ska räcka för att fixa det här.
 
Hemkommen till Lund igen, åkte från Kvikkjokk igår. Det pratades där en hel del om snöläget i Padjelanta. Vissa vandrare som skulle gå Padjelantaleden avstod och gjorde något annat, medan andra gav sig iväg och hoppades på att det skulle gå bra. Men allt handlade om ett mycket litet antal.

Förutom att det är mycket snö i Padjelanta och Sarek så är det också mycket vatten pga avsmältningen. Exakt var det kan vara vattenrika jokkar och överfyllda sjöar kan nog vara svårt att säga exakt, men en titt på kartan utefter rutten kan säkert ge vissa ledtrådar. Exempelvis kan långa sluttningar åt söder och väster ge en väldig massa smältvatten, medan de branta sluttningarna inte innehåller så mycket snö (och dessutom ofta redan är snöfria). Vidare kan flacka ytor med småsjöar och vattendrag vara översvämmade eller ha stora mängder vattensjuk snö. I så fall kan det bli frågan om att göra rejäla omvägar på säker mark/snö.

Jag tycker inte det borde vara några oöverstigliga problem att ta sig till Staloluokta som du har tänkt. Där borde man kunna få färsk och bra information om hur det förhåller sig på ledernas fortsättningar.
Hej! Vi har tänkt vandra saltoloukta-kvikkjokk-ritsem på kungsleden och padjelantaleden om 1 1/2 vecka. Hur mycket snö och vatten tror du kommer att ha försvunnit till dess? Om förhållandena är goda eller dåliga? För det måste väl ha förändrats något från hur det ser ut nu eller? Föreslår du hellre att man reser någon annanstans eller tror du det ändå kan bli en bra tur?
Tacksam för all hjälp vi kan få!
 
Hej! Vi har tänkt vandra saltoloukta-kvikkjokk-ritsem på kungsleden och padjelantaleden om 1 1/2 vecka. Hur mycket snö och vatten tror du kommer att ha försvunnit till dess? Om förhållandena är goda eller dåliga? För det måste väl ha förändrats något från hur det ser ut nu eller? Föreslår du hellre att man reser någon annanstans eller tror du det ändå kan bli en bra tur?

Jag tror att det kommer ha ändrat sig betydligt tills ni ska upp i Padjelanta. Men det beror naturligtvis också på vädret om snösmältningen går fort eller om den skjuts upp. Kungsleden till Kvikkjokk används redan nu av många vandrare, där ligger bara enstaka snöfält kvar. Sommarbron mellan Laitaure och Pårtestugan var dock inte på plats, där var ett stort snöfält i ravinen.

När ni kommer till Kvikkjokk kan ni ju fråga om hur läget är i Padjelanta. Båtföraren vet, likaså på fjällstationen. Det som jag ser som det största osäkerhetsmomentet på er tur är den höga sträckan i området vid Tuottarstugorna. Där är flackt och det kan vara snö kvar samt mycket vatten i sjöar och vattendrag. Men det bör man alltså kunna få besked om i Kvikkjokk.

Om ni har någorlunda vana vid att gå över snöfält i sommarfjällen och passera jokkar tycker jag inte ni behöver ändra på er tur. Men jag vet ju inte vilken vana ni har. Läs gärna mitt blogginlägg från idag, där tar jag upp en del förhållanden som kan vara bra att tänka på när man bedömer hur man ska passera områden med mycket snö och vatten.

Hälsar Hans
 
Några bilder från Kungsleden

Postar några bilder från onsdag-fredag denna vecka.
Det är Syterpasset, snön utanför raststugan vid Syterskalet, leden efter Syterstugan där snöfälten ovanpå leden börjar kollapsa, samt ett av de många snöfält (stora!) som finns på leden mellan Tärnasjöstugan och Servestugan.
 

Bilagor

  • IMG_4861.jpg
    IMG_4861.jpg
    32.2 KB · Visningar: 1,491
  • IMG_4866.jpg
    IMG_4866.jpg
    52.7 KB · Visningar: 1,436
  • IMG_4897.jpg
    IMG_4897.jpg
    29.3 KB · Visningar: 1,386
  • IMG_4923.jpg
    IMG_4923.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,403
Vakkotavare - Nikkaluokta

Någon som har information om hur det ser ut för Kungsleden mellan Vakkotavare och Nikkaluokta, via Singi? Ska börja vandra den 18/7. Leden går som max på lite dryga 900 meters höjd som det ser ut enligt fjällkartan. Norra fjällkedjan har väl tyvärr inte fått ta del av den värme som drabbat övriga Sverige så det verkar som att snösmältningen har det "lite motigt" för att uttrycka det milt..

Följer olika forum men den senaste informationen jag sett är nu en dryg vecka gammal, så en uppdatering vore kanon. Tack på förhand!
 
Vakkotavare-Nikka

Jag vandrade den sträckan fast från omvänt håll 27/6-3/7. Sista sträckan, Teusajaure-Vakkotavare var det en hel del snöfält kvar på men mest var det väldigt blött, smältvattnet gör marken blöt mest överallt. Men Vi var 2 nybörjare och en hund och tog oss fram utan mer än att jag var väldigt blöt om fötterna så det borde inte vara några problem. Är som sagt nybörjare men jag skulle gissa att den snö som fanns där när vi gick över är borta till den 18/7. Det är en fin vandring, ha en bra tur!
 
Jag vandrade den sträckan fast från omvänt håll 27/6-3/7. Sista sträckan, Teusajaure-Vakkotavare var det en hel del snöfält kvar på men mest var det väldigt blött, smältvattnet gör marken blöt mest överallt. Men Vi var 2 nybörjare och en hund och tog oss fram utan mer än att jag var väldigt blöt om fötterna så det borde inte vara några problem. Är som sagt nybörjare men jag skulle gissa att den snö som fanns där när vi gick över är borta till den 18/7. Det är en fin vandring, ha en bra tur!

Fem minuter senare sitter man med fenomenal information, utsidan är guld värd! Det låter som om det ska kunna funka bra för oss mao. Kändes bra med lite positiva nyheter. Tusen tack för info och lyckönskning. Ska bli riktigt skoj!
 
Fem minuter senare sitter man med fenomenal information, utsidan är guld värd! Det låter som om det ska kunna funka bra för oss mao. Kändes bra med lite positiva nyheter. Tusen tack för info och lyckönskning. Ska bli riktigt skoj!

20 minuter om man ska vara petig ;-), men jag håller helt klart med dig - Utsidan när den är som bäst!

Bra information och välkommen till Utsidan TimeBender! Jag hoppas att du får ett lika bra svar på den fråga du ställt i en annan tråd.
 
Jämtland

Här följer en kort rapport från en fyradagarstur på hemmaplan under den nyliga värmeböljan. I allmänhet somrigt och utslaget på de flesta håll, med utbredda blommor av varierande typ längs alla sträckor. Rätt lite folk ute ännu.

Storulvån–Gåsen

Torrt och fint i princip hela vägen. Vadet efter Tjallingen lätt; gå sedan upp till bron över Tjallingån. Vinter råder i Sylarna. Några mindre snöfält sista biten och vissa smältvattenjokkar i backen upp från Gåsån var strida, men dessa går att kringgå på eller runt de snöfält de kommer ur. En hel del snö kvar runt själva stugorna, men det smälter fort nu.

sommar1.jpg

sommar2.jpg

Gåsen–Vålåstugorna

Många snöfält på skrå ner i Härjångsdalen, men dessa underlättar snarare än försvårar. Lite vattensjukt på sina håll, särskilt första biten från stugorna upp på krönet, annars inga problem att gå. Tvärjokken från Stora Härjångsstöten mycket strid, men en rejäl snöbrygga ca 150m uppströms kommer hålla länge (det såg även vadbart ut nära utloppet i sjön).

Det markerade vadet över Härjångsån var bara att glömma (direkt livsfarligt); det är som vanligt utloppet ur nedre sjön som gäller. Där brukar det vara grunt och fint, men nu var det skrevdjupt på sina håll; det är mycket snö kvar i Härjångsfjällen som hamnar här i smält form och ån var betydligt bredare än normalt, med översvämmade grästuvor flera dm under ytan. Vansklig ström djupfåra längs norra kanten och svinkallt – svårt! Lite plaskigt bitvis till nästa tvärjokk, vars små snöbryggor lär ha rasat vid det här laget, men den var fullt vadbar då den inte alls får lika mycket smältvatten. Sista biten oproblematisk.

sommar3.jpg

sommar4.jpg

OBS! Bron över Härjångsån längs Helagsleden vid Gåertiestjaerhvie var så sent som i helgen inte på plats. Det vadet kan vara omöjligt under dylika förhållanden -- en grönabandare som kom från Helags fick gå upp ända till utloppet där jag vadade och stugvärdarna i Vålåstugorna som varit på tur till Helags fick gå bort till bron vid Gråsjöfjället för att ta sig över, vilket innebar två rätt jobbiga (men möjliga) vad till. Med dessa nivåer (som lär ha sjunkit något nu) rekommenderas norra sidan av Härjångsdalen, eller den höga vägen norr om Lievkiesåajja, som är torr och fin.

Vålåstugorna–Stensdalen

Fin och mestadels torr led hela vägen, men sträckan runt Smällhögsskaftet var lite klafsig då det ligger en del smältande snöfält därovan. Tvärån runt knädjup och bästa vadstället är precis där leden går över. Stensåvadet lätt.

sommar5.jpg

sommar6.jpg

Stensdalen–Vålådalen

Bara bra hela vägen till stigskiljet mot Nulltjärnarna, vilka jag siktade mot. Den stigen är vältrampad och även markerad stora delar av vägen, med några rejäla klafsmyrar bland de första träden. Där kan man nog tappa bort sig i dimma, men inga problem i god sikt. Delvis blött första biten i skogen, men det blir torrt när man kommit ner för sluttningen. Leden från Nulltjärnarna kanonfin; följ kryssen hela vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.