"De trodde det var sommar"

Även mycket snö 1990

Kan vara bra att veta att även mitten-slutet av juni 1990 i Sarek minns som särskild snöutmanande. Det var min andra Sarektur vid den årstid, sen var det 6x.
Min rutt gick i början Suorva tväröver Guhkesvagge mot och norr om Nijak, Sarek.
Bilden är från 21 juni 1990 på Gassalahko. Hela passasjen över dette flacka, blockrika land, från Gassajaure mot SV på 900-1000 m (i front av bilden) kostade mycket energi pga djup, osäker snö. Sen var det möjligt upp mot Nijak (bilden) att gå ca 2 km snöfritt i 1100-1200 m höjd genom att ha tittat med kikare efter en optimal väg. Det var det längsta utan snö på lång tid.
Det var förstås en evighet av mycket snö på den färd. Passasj genom Låvdak (ca 8 km på snö, max 1300 m höjd) och över Luohttolahko (samma höjd) t ex. Även 1994 på samma tid korsades Luohttolahko nästan endast på snö.
Mycket snö var dålig. Snöskor hade jag inte tänkt.
Sen har jag en del bra erfarenhet av att gå på bärbar snö, men har aldrig använd snöskor.
Fler bilder från 1990 på:
https://picasaweb.google.com/109085455557922780527/SareksNationalparkJuniJuli1990
Hälsningar, Hans
 

Bilagor

  • 160-14_mini300.jpg
    160-14_mini300.jpg
    43.6 KB · Visningar: 1,608
Kungsleden - Live

Hej,
Jag sitter här i tältöppningen och försöker vakna till. Anlände till Hemavan igår rätt sent och gick 6,9 km innan jag blev trött och hungrig. Då slog jag upp tältet strax intill leden på en kulle. Var en del snöfält att passera men inte värst farligt än så länge. Gick att gå på för det mesta, sjönk ner till knäna på något enstaka ställe. Rätt torrt på leden för övrigt. Det är många snöfält så man kan inte slå upp tältet varsomhelst. Torrt och platt får duga.
Busschauffören sa att han kört tillbaka fyra holländare som ångrat sig förra veckan. Då var det mycket mer besvärligt att vandra.
Få se hur det går idag, har det värsta partiet framför mig. Återkommer med rapport om jag har mottagning.
 
Tack

Vill passa på att tacka alla som bidragit med uppdateringar från olika platser så långt!

Intressant att höra från södra Kungsleden också. Men någon rapport från Viterskalet/Syterskalet lär vänta då täckning saknas.
 
Sarek v.30

Följer denna tråd med spänning och hoppas på fler uppdateringar! Har planer att vandra i Sarek V.30, vore trevligt med snöfria dalgångar tills dess :)
 
Kungsleden Live 2

Ok, jag har slagit upp tältet någon km efter syterstugan som jag passerade strax efter 4 i eftermiddags.
Wow. Det är massor med snö. Från där jag tältade igår till viterskalsstugan, det är en hel del stora och djupa snöfält som man lätt trampar igenom. Efter viterskalsstugan och genom passet är det nästan heltäckande snö med upptinade holmar med barmark. Det är frestande att kliva upp på dem men kring dem är snön jättelös. Jag trampade igenom på ett ställe så illa att jag fick gräva fram mig själv.
Efter och före raststugan är snön lite hårdare, det blåser en kall vind där. Annars räkna med en decimeter kramsnö över allihopa hela vägen och genomslag lite här och där.
Ok sedan är det en uppförsbacke där det har tinat upp helt öster om skidspåret så där kan man gå.
Uppe på höjden är det heltäckande snö rätt lös men hyfsat ok på toppen. Sedan nerförsbacke ner till syterstugan där det är snöfält och barmark om vartannat. Rejält blött under på många ställen.
Jag tror det kommer ta några veckor innan allt tinat upp.
Tror inte snön håller att gå på länge till.
Nu regnar det här.
Får se om jag kan posta detta. Dålig mottagning här men inte obefintlig.
 
Är det någon som har hört någon rapport om sträckan: Staloluokta - Staddajåkkå - Sårjusjaure - Pieskehaure - Vaimok - Tarrekaise?

Jag har redan skjutit på starten av vandringen (jag utgår från Ritsem) i en vecka, men hoppas kunna åka upp i morgon lördag.

Tacksam om någon vet något.
 
Här finns det informativa bilder

Ingen koll på snöläget, men björkliden kör helikopterskidåkning i sommar:http://bjorkliden.com/aktiviteter/heliskiing-sommarskidakning/

Hejsan

På den här länken kan du se ett antal bilder tagna med helikopter i förrgår: http://laponia.nu/viktig-info-om-broarna/

Med tanke på att det brukar vara ännu mer snö i gränsfjällen kring Sulitelma misstänker jag att du kommer ta dig fram betydligt snabbare med skidor än till fots...

/ Stefan
 
Om man ska dra till med ungefär när det brukar vara lämpligt för en nybörjare som ska vandra kungsleden , vad ska man säga? Början på juli? Mitten på juli?

När det gäller Lapplandsfjällen brukar jag ange bästa vandringssäsong från sista veckan i Juli tom de tre första veckorna i Augusti. Självklart funkar Kungsleden från mitten på Juli, men början av Juli kan vara ganska tidigt.
Undvik dock dagarna på Fjällräven Classic belamrar norra Kungsleden för att inte förstöra fjällkänslan;)
 
Inte för att jag gått nåt själv,men nu senaste dygnet med regnväder i Kvikkjokk stiger vattnet snabbt,antar att det smälter av en hel del snö nu,det ser ut att finnas betydligt mer barmark än för ett par dar sen även längs fjällens lägre delar,fortsatt mycket snö ovan ca 1000m-nivån. Så man får nog vara extra medveten om att även i dalarna som är avtinade är småbäckat inte särskilt små.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.