Dator utan COM-port

I Fugawi kör du direkt med USB

Hej

Du skrev inte vad du har för program i datorn som skall läsa din Garmin 76, men om du har Fugawi i datorn så läser Fugawi direkt på USB porten.
Du behöver altså skaffa någon adapter. Oavsett om du köper den från Clover eller Zebra media så blir det ju billigare att inte skaffa någon als.
Du kan navigera och föra över rutter, trackspår eller WP direkt via USB porten.

Lycka till
Göran
http://www.soltek.se

Re: I Fugawi kör du direkt med USB

soltek; sa:
Hej

Du skrev inte vad du har för program i datorn som skall läsa din Garmin 76, men om du har Fugawi i datorn så läser Fugawi direkt på USB porten.
Du behöver altså skaffa någon adapter. Oavsett om du köper den från Clover eller Zebra media så blir det ju billigare att inte skaffa någon als.
Du kan navigera och föra över rutter, trackspår eller WP direkt via USB porten.

Lycka till
Göran
http://www.soltek.se

Problemet är nog att det faktiskt går åt en adapter! Garmin försöker förvirra oss med att ha flera modeller som heter nästan likadant. För modeller med beteckningen 76 (alla har samma "skal")gäller:

GPSMAP 76C/76CS har både USB/RS232
GPSMAP 76/76S har endast RS232
GPS 76 har endast RS232

Det är alltså bara de två nya med färgskärm som har USB ut. För de övriga krävs en av våra specialkablar eller en adapter och seriekabel.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
versionsproblem

Se upp med versionsproblem. Det finns flera olika versioner av USB. Nyare datorer kommer med USB 2.0.
Gamla har 1.1 eler 1.0.
På marknaden finns minst en USB - RS232 kabelomvandlare som inte klarar av USB 2.0.

1. Kontrollera noga vilken USB version du har.
2. Kontrollera sen att den USB till RS232 som du tänker köpa klarar av den USB versionen.

Med USB till RS232 bör det inte vara några problem att ansluta en GPS. Men man måste givetvis se till att programmet använder den COM-port som man fått.
Dvs. man måste med all sannolikhet ändra i programmet från COM1 till något annat.

Re: versionsproblem

Har köpt dator förra veckan, vet ej vilken USB den har.
Lät programmet leta rätt på GPS:en, fuknade utmärkt! :)

ljungkvist; sa:
Se upp med versionsproblem. Det finns flera olika versioner av USB. Nyare datorer kommer med USB 2.0.
Gamla har 1.1 eler 1.0.
På marknaden finns minst en USB - RS232 kabelomvandlare som inte klarar av USB 2.0.

1. Kontrollera noga vilken USB version du har.
2. Kontrollera sen att den USB till RS232 som du tänker köpa klarar av den USB versionen.

Med USB till RS232 bör det inte vara några problem att ansluta en GPS. Men man måste givetvis se till att programmet använder den COM-port som man fått.
Dvs. man måste med all sannolikhet ändra i programmet från COM1 till något annat.

Re: versionsproblem

ljungkvist; sa:
Gamla har 1.1 eler 1.0.

Har personligen aldrig stött på detta problem. USB 2.0 ska var fullt bakåtkompatibel med USB 1.1 vilket innebär att gammal utrustning ska fungera. Däremot kan man råka ut för konstigheter om man byter upp sig till XP och använder sina gamla drivrutiner för Win98.

MVH/Christer

kanotisten; sa:
Har en Garmin 76, har köpt en ny dator, utoan com-port. Vad skall jag göra nu??? Köpa ny kabel?? känns lite tröstlöst...

Är datorn stationär eller bärbar? Om den är stationär kan det vara så att den har com-port men den är inte ansluten (ganska vanligt på nyare datorer då com-portar och dyligt håller på att ersättas av USB), info om detta finner du i manualen till ditt moderkort.
Om det nu finns en com-port på moderkortet kommer den att bestå av en några pinnar som sitter direkt på moderkortet så du behöver bara skaffa en lös com-port (finns i datorbutiken eller hos clas ohlsson), sätta fast den på baksidan av datorn och ansluta sladden till moderkortet. Ev. kan du även bli tvungen att aktivera com-porten i BIOS (kolla manualen).

Re: Re: versionsproblem

stigvig; sa:
... USB 2.0 ska var fullt bakåtkompatibel med USB 1.1 ...
MVH/Christer

Skall vara är en sak - hur det är i verkligheten är en annan. Jag har personligen stött på detta problem.
En som fungerade bra mot USB 1.1 på en gammal dator vägrade totalt att fungera mot en ny dator med USB 2.0.
(Att närmare reda ut detta problem skulle föra mig alltför långt in i datatekniken.)

Re: Re: Re: versionsproblem

ljungkvist; sa:
Skall vara är en sak - hur det är i verkligheten är en annan. Jag har personligen stött på detta problem.
En som fungerade bra mot USB 1.1 på en gammal dator vägrade totalt att fungera mot en ny dator med USB 2.0.
(Att närmare reda ut detta problem skulle föra mig alltför långt in i datatekniken.)
Det är åtminstone inget generellt problem då jag använder både en seriell<>USB-kabel (Targus PA088E), en USB-hubb, en kamera och en MP3-spelare vilka alla är USB 1.1 mot en dator med USB 2.0. För övrigt trodde jag inte ens att det fanns seriell<>USB-kablar som använder USB 2.0 eftersom det inte behövs av prestandaskäl men då kanske du kan berätta vilken du har som fungerar?

Re: Re: Re: Re: versionsproblem

PR; sa:
... kanske du kan berätta ...

Jaha - Det får bli en lite längre redogörelse (som egentligen inte hör hemma här).
När jag nyligen stod i begrepp att skaffa en ny dator upptäckte jag att många nya datorer saknar seriell port. Då jag har stort behov av minst en seriell port beslöt jag att testa om USB till seriell port var en möjlig utväg. Jag köpte en sådan och testade mot den gamla dator, (Windows 98 USB 1.?,) som jag hade då. Det fungerade bra.
Jag köpte till slut en ny dator (W XP pro, USB 2.0) - men med en seriell port. Eftersom jag hade en USB till seriell port kabel så testade jag givetvis denna. Men det fungerade inte. Bland annat gick det inte att finna någon drivrutin som kunde fungera - men - om jag minns rätt - så var detta inte det enda problemet.
Nu finns denna hos min son som har W XP Home och USB 1.?. Där fungerar den såvitt vi vet. Den går i alla fall att installera utan felmeddelanden.
Givetvis skulle jag ha kunnat undersöka detta bättre - men jag såg då ingen anledning. Min nya dator har en traditionell seriell port och min son behöver ingen.
Om någon vill ha ytterligare information så sänd ett brev till: sten.ljungkvist@mailbox.swipnet.se

Misstänker att den tillverkare du köpte USB-adaptern av inte har brytt sig om att göra nya drivrutiner till Win XP. Drivrutinerna mellan Win 98 och NT, 2000, XP är helt olika. Finns det ingen drivrutin till en äldre enhet så brukar 2000 och XP försöka hitt egna drivrutiner internt i Windows som ofta ej fungerar, har råkat ut för det ett otal gånger...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips