Darfallahku? Bilder eller erfarenheter?

Så här är det.. Ganska nyligen läste jag här på utsidan om någon som gjort en vandring över Darfallahku eller vad nu denna slätt heter. Det är den stora slätten 1089 mellan Tarfala och Nikkaluokta som jag menar. Det fanns en fin bild därifrån som jag skulle vilja se igen. Vet du vilken läsarberättelse (!?) det kan ha varit?

Någon som gått uppe där och har någon trevlig bild att visa därifrån? Hur är det att gå där uppe? Skulle det kunna vara en lämplig/tänkbar väg från Keb till Nikka? Kanske till och med en övernattning där uppe?

Vet någon vad det osamiska namnet är på denna slätt? I denna tappning ger det endast 4 träffar på google :(

Hej! Man måste gilla sten för att uppskatta denna tur. Gör man det är området fantastiskt månlikt, kargt och fin inramning med höga toppar och milsvid utsikt. Tältplatser är sparsamt men fullt möjliga att hitta. Går man från Tarfala får man en tuff första bestigning upp på slätten i lösgrus. Har själv gått från andra hållet från Vistas via Kaskasevagge. Jag skulle säga att det är en fin tur väl värd mödan. Lycka till! MVH Johan

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej
Hvis du mener ruten fra Kebnekaise fjällstation til Nikkaluokta hvor man vandrer fra Keb ned til broen over Darfaljohkka og derfra op nord om Darfaloalgi og ind på Darfallahkku så er den letgået og noget mere interessant end turen gennnem Laddjuvaggi.
Jeg ved ikke om der er et ikke samisk navn, men det er rigtigt, at navnene ikke giver mange hit.
Jeg har gået der flere gang og vil du vide mere så skriv igen.

Nej, tyvärr. Jag tror att det var en läsarberättelse på utsidan men jag är inte helt säker, bara 90%. Det kan ha varit en länk till någon annan vandringsskildring också. Just den där speciella bilden fick området att se ut som ett månlandskap på ett otroligt läckert sätt. Det såg enormt stort ut också.

Tjeuralako

eller C med dubbelfnutt-ievrral-a med fnutt-khu

tjeuralako.jpg

Från den norra delen

Ljunggren; sa:
Hej
Hvis du mener ruten fra Kebnekaise fjällstation til Nikkaluokta hvor man vandrer fra Keb ned til broen over Darfaljohkka og derfra op nord om Darfaloalgi og ind på Darfallahkku så er den letgået og noget mere interessant end turen gennnem Laddjuvaggi.
Jeg ved ikke om der er et ikke samisk navn, men det er rigtigt, at navnene ikke giver mange hit.
Jeg har gået der flere gang og vil du vide mere så skriv igen.
Ja, precis den vägen funderar jag på :)

Har du några fina tips? Hur/var gick du ner från plattån till Nikkaloukta?
[Ändrat av carl_ 2006-06-28 kl 00:16]

Ja, men Darfallahku er sletten bag Darfaloalgi og den løber over i Tjeuralahku som strækker sig helt op til Kaskassavaggi.
Jeg vandrer hen til Cievrragorsa og følger den ned til Laddjuvaggi langs dens vestlige bred. Følger du vandløbet ned finder du en tydelig sti der fører forbi en stor klippeblok. Stien fortsætter ned i skoven og du ender ved broen ca. 6 km fra Nikka.

Ahh.. Nu ser jag den samiska versionen av Tjeuralako på kartan.. (eller rättare sagt det namn som på svenska skrivs Tjeuralako ;))

Det kanske får bli uppslaget för en kommande vandring för det ser otroligt läckert ut, men i år blir det på sin höjd omvägen över Darfallahku, om det blir tid och kraft över :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips