Dålig på fåglar.. hjälp!

Någon som kan gissa sig till vad det är jag sett..

12,6 cm långt spår efter fågel, "dynan" såg ut enligt följande: 3 klor framåt och en bakåt i y-form med 3 klor uppåt dock. Jag kommer direkt att tänka på havsörn pga storleken, men kan dom ha så stora fötter?

Fågeln hade landat ungefär 20 m bort, gått och sedan trampat runt för att flyga iväg igen.

Såg inte själv fågeln tyvärr. Hittar inga bilder heller :(

// Jocke

Häger ? Övervintrar väl om det finns tillgång till vatten ?

Om det är örn, brukar man inte se vingavtryck i snön då då dom är dåliga på att gå ?

Johnny

Det tittade jag aldrig efter, var ute med hund och såg bara spåren då hunden nosade just där.

Tillgång till vatten är nog att ta i då sjön där vi gick var frusen sedan länge.

Ingen som har foton eller vet någon sida som har?

// Jocke

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Bild på hägerspår

heron.gif

1 inch=2.54 cm

Mvh
J
[Ändrat av Jonas.O 2007-02-05 kl 13:00]

Säkert häger

Häger har ökat vintertid i Stockholmstrakten. Man kan ofta se spår på isar en bra bit från öppet vatten. De lever ju mest av vattendjur som grodor och fiskar. I STOFs tidning http://www.stof.nu
finns en intressant observation att hägrar kan dyka efter småfisk sannolikt nors i t ex Strömmen och vid Slussen i skenet från gatubelysningen i vintermörkret.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips