Dålig kvalitet på Lundhags kängor?

Se så !
Har två par lundhags som gick på reparation någon gång om året.
Blev uppringd av Urban skomakare på Lundhags, och han frågade om han skull ordna till detta...
yes så klart ! Så jag mätte av min fötter och berättade att jag ville ha den grövre gamla typen av vibramsula och lite andra finurliga korrigeringar. Skickade in måtten och ritningar och efter några veckor så kom kängorna. it´s like heaven .. har haft dessa i två år och gått ca: 12 veckor totalt. Bästa bäst som jag haft.
Min slutsats är då följande i butik så köper du ämnet Känga sedan får du gå in och fixa till den.. / Det är verkligen värt det !! :)
 
Är inne på mitt andra par. De första höll åtta-nio år med flitig användning. Dog pga missbruk från min sida. Använde dem i djurstallar och gummit tålde inte ammoniaken. Mitt nuvsrande par är inne på år tre men de har börjat släppa i sulan. Kommer ej köpa nya tyvärr. Tänker satsa på randsydda. Eller becksömssydda.
 
En av mina söner köpte i fjol en Lundhags känga som höll 4ggr innan sömmarna gick sönder. Han går mycket och långt i stenskravel vid toppbestigningar men 4ggr !. Han har tididigare gått med Crisp och dom höll avsevärt mycket bättre. På plus sidan så reparerade Lundhag kängan. Jag ska ta och prova om dom funkar för mig
 

Bilagor

  • Lundhags.jpg
    Lundhags.jpg
    3.5 MB · Visningar: 573
Jag har nu fått tillbaka mina Lundhags Park. De har fått nya cellgummibottnar. Men Lundhags nöjde sig inte med det. De omsulade kängorna också! Dessutom fick jag nya kängsnören och inläggssulor. Det enda som inte är nytt på kängorna nu är lädret! När jag hade kontakt med Lundhags innan jag skickade in kängorna sade de att det skulle kosta 1.500 kronor, men slutpriset landade ändå på 1.200 kronor!!
Nu kan jag inte annat än ge en stor eloge till Lundhags!❤️
 
Jag köpte ett par Lundhags Park för 2 år sedan och de är bra att vandra i, men jag tycker hållbarheten är mycket begränsad. Efter 1,5 års användning började sulorna gå sönder. Jag lät då sula om dem.
Nu ett halvår senare har skoskaften börjat lossna från cellgummit och det måste fixas.
De nya sulorna är, efter blott ett halvår, redan slitna. Klackarna ser ut som om man använt en fil på dem.
Jag vandrar MYCKET, men det har jag gjort även med andra kängmärken som jag tidigare använt. De kängor jag använt tidigare har dock inte slitits så snabbt. Det blir dyrt i längden om de varje år måste skickas på reparation.
Ni på Utsidan som har erfarenhet av Lundhags kängor, vad har ni för reflektioner kring detta?
Hej! Har fyra par Lundhags typ Professionals.Jag vandrar / ca 5 mil i snitt per vecka med olika belastningar ung 14 kilo.Underlaget är allt från grus/asfaltväg till fjäll och skogsterräng. Kan konstatera att klackarna slits mycket och har "klagat " hos min skomakare. Mycket beror på hur man går, är man s.k. pronerare blir slitaget stundom kraftigt på utsidan av klacken och det är normalt, de gamla klackjärnen på kängorna man hade i lumpen hade sin funktion. Jag sliter med en klack på ett halvår och det anses normalt. Vad gäller ny sula har jag ett par gamla (15 år) som jag bytt sula på. Har "plågat" dessa (norska fjäll) i nära ett år utan problem. Lät Lundhags i Järpen byta sulan och jag fick lite anvisningar på köpet. Det är viktigt att man sköter kängorna noga, gör rent, låter torka och fettar in.
Jag har dock vissa tveksamheter vad gäller kvaliteten, jag ser tydliga skillnader på de jag har. Kan konstatera att det skiljer sig mellan de jag köpt med nedsatt pris och de jag köpt direkt till fullt pris.Men sammantaget är jag mycket nöjd med mina Lundhags
 
Hej! Har fyra par Lundhags typ Professionals.Jag vandrar / ca 5 mil i snitt per vecka med olika belastningar ung 14 kilo.Underlaget är allt från grus/asfaltväg till fjäll och skogsterräng. Kan konstatera att klackarna slits mycket och har "klagat " hos min skomakare. Mycket beror på hur man går, är man s.k. pronerare blir slitaget stundom kraftigt på utsidan av klacken och det är normalt, de gamla klackjärnen på kängorna man hade i lumpen hade sin funktion. Jag sliter med en klack på ett halvår och det anses normalt. Vad gäller ny sula har jag ett par gamla (15 år) som jag bytt sula på. Har "plågat" dessa (norska fjäll) i nära ett år utan problem. Lät Lundhags i Järpen byta sulan och jag fick lite anvisningar på köpet. Det är viktigt att man sköter kängorna noga, gör rent, låter torka och fettar in.
Jag har dock vissa tveksamheter vad gäller kvaliteten, jag ser tydliga skillnader på de jag har. Kan konstatera att det skiljer sig mellan de jag köpt med nedsatt pris och de jag köpt direkt till fullt pris.Men sammantaget är jag mycket nöjd med mina Lundhags
Tack för den utförliga recension.
 
I compared my lundhags forest to jörnkängan, and I noticed that jörnkängan has 3 to 4 seams, while lundhags has only 2. The heel seams to be more durability what comes to number of seams with jörnkängan

Does anyine know if lundhags has always had this kind of solution for seams. And has there been issues with seams, specially with the heel.
 
Lyfter tråden lite men jag fick verkligen bra hjälp när jag frågade Lundhags om de hade kvar någon känga med ekogarvat läder. Orsak: kromallergi som tog flera år att lista ut.

Mats-Håkan Lundhag sa att de inte hade ekogarv mer men erbjöd sig att fixa en Custom Made-känga och tog med sig en bit läder från Portugal. Otrolig kundservice tycker jag och är väldigt nöjd med kängorna som är sudda efter mina fötter (ganska många mått plus att man också ritar av dem och skickar över). De jag köpte innan använde jag väldigt mycket under 10 år, skickade in men han tyckte de var för slitna invändigt så blev helt nya kängor och inte bara nya skaft.

Valde för kul skull en mjukare sula vilket jag är nöjd med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Är det dålig kvalite eller otur? Kläder 10
Ola Å Hestra handske bra/dålig??? Kläder 4
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
aronwidforss KM kvalitet tråd i sömmar Kläder 2
Askel RevolutionRace - kvalitet? Kläder 17
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
simpau Tips om jacka med bra kvalitet Kläder 4
Erikk Lundhags Scout - kvalitet? Kläder 2
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
janholmquist Fjällräven byxor = kvalitet? Kläder 4
meywalk Haglöfs, kvalitet? Kläder 11
pathfinder77 Haglöfs och kvalitet? Kläder 13
Malindo Grifone: kläder med utmärkt relation pris/kvalitet Kläder 0
GoreTex kvalitet Kläder 2
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.