Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Kängor?

För närvarande vandrar jag i mina gammla kronans kängor från OHS tiden -00 och stormtrivs i dem, de börjar dock bli lite slitna nu.

Har därför tittat på nya vandrarkängor och fastnat för Lundhags och främst två modeller, den ena är Fjell High och den andra är Scout. Fjell High är mer stabil i skaftet än Scouten om jag inte misstar mig samt att den är mycket dyrare. Är det värt att lägga den skillnaden i pris för ett par Fjell High (är de så mycket bättre???) eller duger ett par Scout bra för mig?

Vandrar i fjällen på sensommaren och hösten samt i Uppland, Dalsland och Värmland titt som tätt under sommrarna.

Är för tillfället inte ute oftare än max 6 veckor/år (skyller allt på studierna och CSN).

Jag tror inte att Fjell är så mycket stabilare än Scout i skaftet. Fjell har "nära" läst medan Scout har "normal" läst (något bredare) . Snörningen är lite bättre på Fjell (man kan dra åt över vristen), båda har slitsula från vibram. Kolla också på resten av sulan om de är lika bra dämpade, tidigare skillde det endel, enklare modeller (som gamla luffar) hade sämre stötdämpning. Är bara stötdämpningen OK för Scout så skulle jag välja den, Fjell är inte värd 700 kr extra, speciellt inte med den "nära" lästen som jag inte gillar .

Att det sedan finns många andra modeller (både fodrade och ofodrade) av kängor för runnt 2000 kr är en helt annan sak!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jörn !

Raskesven; sa:
Kolla även Jörnkängan som ett alternativ till Lundhags. Kostar under 2000 lappen.

Recensioner: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1132

Raskesven

Japp, den kängan har jag rekommenderat för många, 2200:- med frakt och allt, då är den sydd efter foten din, men planera köpet där, det är lite leveranstid på dem. Jörnkängan är en stadig, tät och kvalitets känga som mäter upp mot Lundhags Pro-kängorna, jag har inte näbb-modellen utan vanliga sommarmodellen. Lycka till med valet ! /gunnar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips