Dålig kvalitet på Lundhags kängor?

Jag köpte ett par Lundhags Park för 2 år sedan och de är bra att vandra i, men jag tycker hållbarheten är mycket begränsad. Efter 1,5 års användning började sulorna gå sönder. Jag lät då sula om dem.
Nu ett halvår senare har skoskaften börjat lossna från cellgummit och det måste fixas.
De nya sulorna är, efter blott ett halvår, redan slitna. Klackarna ser ut som om man använt en fil på dem.
Jag vandrar MYCKET, men det har jag gjort även med andra kängmärken som jag tidigare använt. De kängor jag använt tidigare har dock inte slitits så snabbt. Det blir dyrt i längden om de varje år måste skickas på reparation.
Ni på Utsidan som har erfarenhet av Lundhags kängor, vad har ni för reflektioner kring detta?
 
Mina forest har hållt i 3 år. Använder dem året om, kanske 5 dagar i veckan. Även på fjällvandringar och i obanad granskog. Har haft många kängor som varit rejält slitna efter två leriga vintersäsonger så jag är nöjd.
Ett par stygn i en söm i hälen har slitits bort, det gör att ett par droppar vatten rinner ur dem om jag fyller dem till brädden, inte värre än så.
Sulorna i utmärkt skick, inga tecken på att lädret lossnar från cellgummit (även om sömmen är mer eller mindre bortsliten vid detta laget.
Forest finns väl inte längre och Park är väl en billigare modell? Min gissning är att det är olika kvalitet på mina kängor och dina. Vore intressant att veta vad som skiljer egentligen.

Har de varit blöta under längre tid? Har du torkat dem framför elden eller nära ett el-element?
 
Mina Lundhagare är svensktillverkade, de har till och med en liten svensk flagga insydd i skarven
mellan cellgummifot och skaft. Det är väl bara de billigare mängdproducerade Lundhagskängorna
som kommer utifrån? Jag har inte haft några som helst problem med mina senaste kängor
- men jag kan hålla med om att yttersulorna känns som att de är tillverkade i avsevärt mjukare
gummi än vad jag minns att mina gamla Jämtkängor hade - men det upplever mina nutida gammel-
mansfötter som en ren fördel. Om det leder till omsulning oftare än vad de gamla hårdare bildäcks-
sulorna krävde - så tar jag det med glädje!
/Odd
 
Jag använder mina uråldriga (typ 40 år) Jämtkängor med Skywalksula minst 2v/år i stenig fjällterräng, utöver det för kortare utflykter hemmavid, i stan under skånska slaskvintern, som kvällskodon på skidresor, med mera. Det enda jag behövt göra är att sula om dem ca vart femte år, och då passa på att sy i något enstaka stygn i kantsömmen som släppt. Jag har också behövt lästa ut dem lite en gång efter att de stått oanvända i något halvår.
.
Jag har ett ännu äldre reservpar, även de med tunn Skywalksula, som jag i ett nödläge använt till en dryg veckas scrambling i vass granitklippa och is, ofta ihop med (icke tekniska) stegjärn. Cellgummit kring foten tålde inte riktigt detta och fick ett fint nät av småsprickor; sulkanterna blev också rejält nerslitna av allt kantande i branterna. Andra skador (typ krökta snörhakar) kan helt hänföras till det brutala handhavandet.
Min teori är ändå att sprickorna mest berodde på åldern - kängorna var nog ett par decennier gamla redan när jag köpte dem på loppis i slutet på 80-talet. Yngre cellgummi hade nog klarat misshandeln.

Bägge kängparen är tillverkade i Järpen och har riktig läderbindsula, vilket inte är fallet med de nyproducerade.

Sens moral: håll utkik efter riktiga Lundhagare på blocket, loppisar och Utsidans prylmarknad :).
Använd dem på fjället, men kanske inte som bergsbestigarkängor på kontinenten.
 
Senast ändrad:
Mina Lundhagare är svensktillverkade, de har till och med en liten svensk flagga insydd i skarven
mellan cellgummifot och skaft. Det är väl bara de billigare mängdproducerade Lundhagskängorna
som kommer utifrån?
/Odd

Det är väl bara på beställning specialsydda Lundhagskängor som görs i Sverige numera om jag inte minns helt fel.
 
Den tusenlappen för skomakarhantverkade borde alla kosta på sig
- då skulle det nog inte bara vara Synsam som flyttade hem sin nischtillverkning till de svenska småorterna...
 
Mina forest har hållt i 3 år. Använder dem året om, kanske 5 dagar i veckan. Även på fjällvandringar och i obanad granskog. Har haft många kängor som varit rejält slitna efter två leriga vintersäsonger så jag är nöjd.
Ett par stygn i en söm i hälen har slitits bort, det gör att ett par droppar vatten rinner ur dem om jag fyller dem till brädden, inte värre än så.
Sulorna i utmärkt skick, inga tecken på att lädret lossnar från cellgummit (även om sömmen är mer eller mindre bortsliten vid detta laget.
Forest finns väl inte längre och Park är väl en billigare modell? Min gissning är att det är olika kvalitet på mina kängor och dina. Vore intressant att veta vad som skiljer egentligen.

Har de varit blöta under längre tid? Har du torkat dem framför elden eller nära ett el-element?
Park är en av Lundhags billigare kängmodeller. Jag har inte tänkt på att hållbarheten då också kan vara sämre.
Dina kängor har uppenbart mycket bättre hållbarhet än mina - trots att du använder dina kängor mer än jag använder mina.
Jag har aldrig torkat kängorna vid stark värmekälla, typ eld. Under höstvandringar när jag sover ute kan det mycket väl hända att kängorna blir rejält blöta och att de inte har möjlighet att torka under natten för att det är kyligt och fuktigt. Men när man vandrar under sådana förhållanden kan jag inte se hur det skulle gå att undvika.
Jag låter reparera kängorna nu, men om de fortsätter att gå sönder med täta intervaller kan det bli aktuellt med inköp av annan modell. Skalkängor ligger högt på önskelistan - likaså att kängorna har en nedre vattentät cellgummidel.
 
Park är en av Lundhags billigare kängmodeller. Jag har inte tänkt på att hållbarheten då också kan vara sämre.
Dina kängor har uppenbart mycket bättre hållbarhet än mina - trots att du använder dina kängor mer än jag använder mina.
Jag har aldrig torkat kängorna vid stark värmekälla, typ eld. Under höstvandringar när jag sover ute kan det mycket väl hända att kängorna blir rejält blöta och att de inte har möjlighet att torka under natten för att det är kyligt och fuktigt. Men när man vandrar under sådana förhållanden kan jag inte se hur det skulle gå att undvika.
Jag låter reparera kängorna nu, men om de fortsätter att gå sönder med täta intervaller kan det bli aktuellt med inköp av annan modell. Skalkängor ligger högt på önskelistan - likaså att kängorna har en nedre vattentät cellgummidel.

Sulade du om dem hos Lundhags?
 
Lustigt nog är det de enklare Forest, numera, Forest 2, som är svensktillverkade. De dyrare modellerna görs utomlands(i Portugal?).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Är det dålig kvalite eller otur? Kläder 10
Ola Å Hestra handske bra/dålig??? Kläder 4
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
aronwidforss KM kvalitet tråd i sömmar Kläder 2
Askel RevolutionRace - kvalitet? Kläder 17
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
The North Face M Redpoint Pant - kvalitet eller snarare brist på Kläder 4
simpau Tips om jacka med bra kvalitet Kläder 4
Erikk Lundhags Scout - kvalitet? Kläder 2
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
janholmquist Fjällräven byxor = kvalitet? Kläder 4
meywalk Haglöfs, kvalitet? Kläder 11
pathfinder77 Haglöfs och kvalitet? Kläder 13
Malindo Grifone: kläder med utmärkt relation pris/kvalitet Kläder 0
GoreTex kvalitet Kläder 2
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...