Dags för en lång nationell led?

Har halva släkten boende i Colorado och Wyoming, så fått svara på en del frågor om vad som gäller i Sverige. Gick Kungsleden 1996 SoBo, och 2019 NoBo. Kan konstatera att det inte hänt mycket utveckling på leden, förutom att den är extremt sliten på vissa ställen, att butikerna i STF:stugorna blivit fler och generellt mycket dyrare att t ex bo i stuga längst upp på norra Kungsleden (500 kr, annars 400 kr). Prisnivån var något som nämndes av i stort sett alla jag talade med...

Lederna och markeringarna har STF inte så mycket att göra med, det sköter länsstyrelserna med varierande resultat. Några gör det bra, andra lite sämre. Vissa har egna (öppna) stugor där du övernattar för 100 kr (ingen gas i köken), andra har kodlåsta som kostar 500 kr oavsett antal som ska övernatta. Gas ingår då.

Nationell led - behövs det?
Ja, varför inte. Mitt förslag är att en sådan kan börja i Sälen (Södra Kungsleden kallas den redan och slutar i Grövelsjön) och sedan gå över t ex Tännäs, Ljungdalen, Undersåker, Huså, Olden, Gäddede, Klimpfjäll, Tärnaby och Abisko. Självklart finns det lika många förslag och möjligheter som det finns vandrare...detta är mitt förslag, jag lyssnar gärna på ditt.

Nationell led under eget förmyndarskap
Likt de organisationer som sköter/vårdar/förvaltar t ex PCT, CDT och AT med flera långa leder i USA, bör en liknande organisation finnas i Sverige. Släpp underhåll av leder, broar mm till detta liksom märkningen, skyltar mm.
Dags införa "vandrarpass" och begränsa antalet vandrare/dygn?
Ja varför inte? Vi måste ta ansvar för slitaget i fjällen. Att leder stängs ner pga att det inte finns pengar till broar, att sommarleder inte märks upp på vissa håll, att övernattningsplatser mm skräpas ner tyder på ett behov.
Slutligen: att vandra en sådan led ska givetvis inte kosta något i forma av "pass", anmälan etc. Och visst vore det praktiskt med en svensk Guthook där man kan uppdatera i realtid förhållandena på fjällen vad avser vatten, broar, stugor mm.
 
Haka på E1 söderut från Grövelsjön och sedan Hallandsleden och Skåneleden så är det snart bara delar av Jämtland som är oledat på sträckan Smygehuk-Treriksröset. Särskilt efter nyheten att Länsstyrelsen i Västerbotten börjat jobba på en sammanhängande led Hemavan-Borgafjäll. Jag vet också att Vita/gröna bandet jobbar på att få ihop en led genom norra Jämtland så med lite flyt så har vi en lång nationell led inom en inte alltför avlägsen framtid.


edit: eller om man så vill - knyt ihop E1 och E6 i norra Småland och ta E6 ner till Hallandsleden
 
Tack för input!

Ledens sträckning är av mindre betydelse just nu, som påtalats finns flera olika möjliga sträckningar.
Mitt inlägg är om bildandet av en fristående, nationell organisation i första hand, med inspiration från hur andra länder gjort (och där jag har mest input från USA).
Någon som vill vara med och brainstorma om hur vi går vidare?
Tacksam för all input. ;)
 
Är det mer uppstyrda och tydliga leder, samt lägre pris på stugboende som du efterfrågar? Alltså öka tillgängligheten så fler kan uppleva fjällvärlden?

Bara så jag är med på vad syftet är med denna led.
 
Behövs en sån organisation egentligen. Det är ju bara att börja knalla. Kartor finns digitalt och kostnadsfritt. Allemansrätten ger tillträde och lederna är mestadels markerade i naturen.

Thure
 
Så iden var
  • färre vandrare
  • reglera antalet vandrare per dag
  • billigare stugor
  • högre ledstandard

Förutom det uppenbara problemet med allemansrätten ser jag ett grundläggande ekonomiskt problem.
Förre ska betala större utgifter?
Utan en massa donationer så blir det knappast något, och med donatorer kommer Allemansrätten stoppa iden,.
 
En idé kan vara att istället fokusera på att få till en helt ny led utgå och fokusera på de som redan finns. Det finns som framgår i tidigare inlägg leder från norr till söder som ansluter till varandra. Vissa finns det mycket lätthittad information om t.ex. Bergslagsleden och Kungsleden med många fler. Det finns även många doldisar som är svåra att hitta.

Ett första steg kan steg i den riktningen kan ju vara att få till en digital karta där vandringsleder översiktlig framgår med information och länkar till t.ex. Bergslagsledens hemsida för den sträckningen, Västra Vätternleden, etc.

Har för mig att det fanns någon påbörjad sådan karta för några år sen "Vandringskartan" men kan inte hitta den idag. (Har inte letat jätte noga).
 
Ledens sträckning är av mindre betydelse just nu, som påtalats finns flera olika möjliga sträckningar.
Mitt inlägg är om bildandet av en fristående, nationell organisation i första hand, med inspiration från hur andra länder gjort (och där jag har mest input från USA).

Hej,
Jag förstår vad du menar efter jag prövat några veckor på PCT och vandrat en del andra populära leder i världen (Overland Track, Milford Track, Inkaleden...)
En typ led som PCT i Europa (till ex. från Nordkap till medelhavet) skulle inte funka eftersom den skulle gå genom många olika länder och hittar frivilliga entusiastiska människor som brinner för en sådan led i varje land tror jag inte på. Det funkar i USA eftersom PCT går genom ett land om man nu räknar bort de sista kilometerna i Kanada. Där har det blivit en Kult på gott och ont. "Wellcome PCT Hikers" välkomnas man i vissa samhällen som ligger nära leden. Som PCT Hiker får man rabatt när man handla och blir allmänt väl behandlat, inte talar om alla så kallade "Trail Angels" som ställer upp frivilligt och skjutsar bland annat folk till och från leden, förser ökenområden med vatten osv.
Jag har svart att se sådan entusiasmen i Europa, vi har inte den mentaliteten, vi är allmänt mycket mer misstänksamma mot främlingar.

Angående begränsningar är jag överens med dig, det skulle behövas på Kungsledens övre del, till ex. från Abisko till Nikka. Det är förfärligt hur det har blivit. Stugorna längs den sträckan har blivit nästan som hotells där man kan betala med kort och köpa proviant. Fattas bara internet och bespisning. På Overland Track och Milford Track är det begränsat till ungefär 30-35 personer per dag och det tas ut en anmälningsavgift som inte är särskild hög vad jag minns. Sedan kostar det inget att övernatta i stugorna som för övrigt är rätt enkla och obemannade.
För de som har mycket pengar eller inte vill väntar på en "permit" finns en lyxvariant där folk kan sova i finare stugor, typ sådana som på Kungsleden och får serverat mat.
Jag skulle kunna mycket väl se en sådan lösning på Kungsledens övre del. Stugpriserna är redan mycket dyrare än på andra håll och stugorna är bemannade. Hur det skulle passa ihop med allemansrätten vet jag inte, man kan göra kanske undantag. Allemansrätten är som många andra saker på gott och ont.
Mvh Veni
 
Allemansrätten är inte på ”gott och ont”.

Allemansrätten är något att vårda och försvara. De som anför dessa groteska argument mot allemansrätten som att vissa inte följer den faller på eget grepp. De som bryter mot allemansrätten har inget stöd i den. Punkt slut. Den fantastiska glädje vi har an AR ska inte säljas bort till förmån för förbudsivrarnas glädje. Att överhuvudtaget friluftsfolk pratar i dessa termer är minst sagt besynnerligt. Kanske de inte är genuina friluftsmänniskor?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...