Dagens rea-tips (allmänt)!

Jag tror det stämmer som Malmstroem skriver, de vill tömma lagret och sina system på enstaka kvarvarande prylar och rear ut dem därför kraftigt. Jag har genom åren gjort flera liknade fynd på XXL och alltid fått fullgoda leveranser, nya och felfria produkter.

Att sälja lagatsom nytt borde vara vilseledande marknadsföring. Jag såg inget i annonserna om att det skulle vara sekunda varor.

/Patrik
Nej det vore kriminellt, men nåt skumt är det nog. Kanske visningsex?

Man får komma ihåg också att Basic-versionen väl inte har nån isolering, även fast jag tyckte det stod 4-säsongs?

Man får komma ihåg också att Basic-versionen väl inte har nån isolering, även fast jag tyckte det stod 4-säsongs?
Exped Synmat Basic har fiberisolering enligt specifikationen (namnet SynMat indikerar även det), annars hade de nog inte uppnått R-värde av 4 som anges. Dock verkar den ha lite sämre isolering än den mer påkostade SynMat 7 R=4,7 (som har inbyggd pump). Så isoleringen för att förhindra att kall luft cirkulerar inuti madrassen är nog där, men kanske lite mindre?

Senast ändrad:
XXL har usla finanser och bolaget var konkursmässigt i somras. Det är ingen hemlighet att de vill tömma lagren, och det får kanske kosta vad det vill. Inte överraskande med fyndläge.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Jag köpte dura R6 LW (inte kvar längre) och det var en påse tydliogt på bilden så jag hoppas på medföljande pumppåse.

/Patrik

Jag köpte dura R6 LW (inte kvar längre) och det var en påse tydliogt på bilden så jag hoppas på medföljande pumppåse.

/Patrik
Dito för Dura 6R LW då det var enda alternativet som storleksmässigt passade mig (är 190cm+ och sidosovare). De andra alternativen finns bara i storlek Medium vilket blir både för kort och smalt för mig att sova bekvämt på.
Av de två andra alternativen som svar på Arvidsjaurs fråga känns det för 539kr som ett lite intressantare alternativ med både lägre vikt och högre R-värde, förutsatt att man kan acceptera lite tunnare material än Basic underlaget. Den medföljande "minipumpen" vet jag inte hur effektiv den är, däremot funkar pumppåsen riktigt bra av egen erfarenhet och kan tom dubbla som drybag till sovkläderna i packningen.

Om man utgår från att underlaget som heter Varia 5R är ett Ultra 5R storlek M med medföljande minipump, så skall liggunderlaget väga 585g, pumpen 45g enligt Expeds hemsida och resten är väl för fodral och medföljande lagningsats (brukar inkluderas av Exped till sina liggunderlag). Dock skall Ultra 5R ha 20 D ripstop polyester som material medan den på XXL anges till 30D och en annan färg, kanske en specialversion därav namnet "Varia"?
Pumpen är inte stor så det blir nog många pumpningar för att fylla ett liggunderlag jämfört med pumppåsen som är effektiv och fyller liggunderlaget på några få gånger.

Senast ändrad:
Dito för Dura 6R LW då det var enda alternativet som storleksmässigt passade mig (är 190cm+ och sidosovare). De andra alternativen finns bara i storlek Medium vilket blir både för kort och smalt för mig att sova bekvämt på.
Av de två andra alternativen som svar på Arvidsjaurs fråga känns det för 539kr som ett lite intressantare alternativ med både lägre vikt och högre R-värde, förutsatt att man kan acceptera lite tunnare material än Basic underlaget. Den medföljande "minipumpen" vet jag inte hur effektiv den är, däremot funkar pumppåsen riktigt bra av egen erfarenhet och kan tom dubbla som drybag till sovkläderna i packningen.

Om man utgår från att underlaget som heter Varia 5R är ett Ultra 5R storlek M med medföljande minipump, så skall liggunderlaget väga 585g, pumpen 45g enligt Expeds hemsida och resten är väl för fodral och medföljande lagningsats (brukar inkluderas av Exped till sina liggunderlag). Dock skall Ultra 5R ha 20 D ripstop polyester som material medan den på XXL anges till 30D och en annan färg, kanske en specialversion därav namnet "Varia"?
Pumpen är inte stor så det blir nog många pumpningar för att fylla ett liggunderlag jämfört med pumppåsen som är effektiv och fyller liggunderlaget på några få gånger.
Jag har sedan tidigare ett downmat 9 xp lw och det fyller jag med 3 rejäla påsar luft. i bland 4. har inte provat någon pump men tycker påse funkar utmärkt.

/Patrik

Tittar på hemsidan Exped har en modell Versa men XXL säljer Varia vad är skillnaden?
Enligt Expeds hemsida är Versa 5R 9cm tjock och är gjord i 75D material och betydligt tyngre, medan den som XXL säljer under namnet Varia 5R är 7cm och enligt XXL gjord i tunnare 30D material. Så inte samma underlag överhuvudtaget. Jag är även lite skeptisk till mycket av den tekniska informationen på XXL's hemsida som många gånger är dåligt granskad. XXL skriver samtidigt att Varia 5R är ett Ultra 5R, men då stämmer inte materialet som för Ultra 5R skall vara 20D ripstop. Min killgissning är att det är en specialversion för XXL då jag inte hittar någon annan information om just "Exped Varia 5R", gissningsvis ett Ultra 5R i annan färg (originalet är neongrönt) sampackat med lilla mini pumpen istället för pumppåsen (Schnozzel Pumpbag) som kommer med original Ultra 5R.
En annan detalj om man jämför Basic underlaget med Varia verkar det som om Basic har 6 kanaler medan Varia har 8 kanaler vilket blir lite mer bekvämt.

Edit: Nu såg jag på en av bilderna på XXL hemsida att det står tydligt Ripstop 30D tryckt på liggunderlaget, så det är inte ett Ultra 5R men liknar det med lite kraftigare väv och lite tyngre i min tolkning. Så mer troligt en specialversion för XXL?
1770976545411.png

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips