Dämpad eller odämpad

Ska man ha en dämpad eller odämpad framgaffel till en touringcykel vilken kan man ha mest pakning på finns det bra stänkskydd till dämpadeframgafflar.

MVH
Erik

Ingen erfarenhet....

...bara en fundering. Så fort det handlar om någon typ av fjädring så gäller det att hålla den ofjädrade vikten nere. Överfört på en vanlig "dämpad" gaffel så gäller det hjulet och den delen av gaffeln som, så att säga, följer hjulets rörelser. På en touringcykel ökar det ofjädrade vikten dramatiskt om man hänger på lowriders. Såvida man inte lyckas hänga dessa i den övre "fjädrade" delen av gaffeln förstås. Svårt med den typ av teleskopgaffel som verkar vara allenarådande idag. Om man använder sig av någon form av bottenlänk så kommer saken i ett annat läge förstås. De som sett en Husqvarna Silverpil från 50-talet förstår vad jag menar.

Varför heter det "dämpat" förresten? I motorcykel- och bilsammanhang heter det fjädring. Med dämpning menas här ett sätt att begränsa "retursvängningarna".

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kör dämpat fram.

Jag har en dämpad gaffel och tycker att den vikten som tillkommer kan övervägas till fördel framförallt i komforten. Och att du inte får så jädrans ont i armarna. Jag cyklade 1900 km i sommras på 45:an och vet att asfalt är ett ojämt underlag, även om det inte ser så ut.

Dan

Dämpaare för touring

Jag har inte sett någon dämpargaffel som är avpassad för seriös touring. Cannondales headshok är nog den dämpargaffel som kommer närmast, men då är man å andra sidan begränsad till Cannondales ramar (inget ont om Cannondales ramar i sig).

Annars anser jag att sofrides dämpade styrstam är komfortmässigt överlägsen alla andra dämparsystem, men tyvärr är de svåra att få tag på. http://www.softride.com är deras hemsida. De är tämligen underhållsfria.

Jag har för mig att GIANT har en heldämpad touringcykel i mtb-stuk.

/Niklas

/Niklas

Specialized

Jag har en Specialized Crossroad Elite. Dämpad fram och i sadeln (vilket jag inte rekomenderar). Byt sadel..
Annars mycket nöjd, synd att ramen är lite för designad, böjd, och inte runda gafflar. Stabil med full packning. MTB stuk med 28" fälgar.

Jag är skeptisk till dämpare på en långfärd. Baserat på de få kilometer jag har cyklat på en framdämpad cykel tycker jag att den effekt som går förlorad i fjädringen borde överväga den eventuella komfortfördelen. Cykelhandskar borde räcka för de flesta som har problem med smärta/domningar i armar eller händer, men det är som allting annat beroende på vad man föredrar själv. Till en nybörjare skulle inte jag rekommendera dämpare i alla fall.

Spontant, om man ändå ska ha dämpare, tycker jag dock att det borde vara smartare att ha packningen "odämpad", då det väl framför allt är sig själv man vill dämpa?

/Erik Carlsson
http://cykelsemester.eurotourism.net/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips