då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade!

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att felet uppträder vid varje tvätt och dessutom klarar bomull att tvättas i bra mycket högre temperatur än vad tvättråden brukar ange. Så maskinen kan ju haft fel då och då ett tag med resultatet väldigt rena jeans. Men så helt plötsligt råkar det bli kombinationen fel värma och skalplagg och vips så blir det fel.

Jo, och sen kan det ju ha varit så att jackan träffats av blixten när den hängde obevakad...

Även ett intermittent fel skulle med all säkerhet ha visat sig vid tvätt av andra plagg, där inte hundra procent av allt som tvättades tålde för höga temperaturer, vid det troligen flera hundra antal tvättar som skedde i maskinen senare. Men det är ju helt riktigt, detta går ju egentligen inte att bevisa. Men med det resonemanget kan man ju alltid förklara den här typen av fel på t ex skalplagg med att det kunde ha varit fel på en termostat. Utöver att man därigenom satt garantin helt ur spel så kan man ju inte med bästa vilja betrakta sett sådant resonemang som objektivt.
 
Sånt där gör att jag drar öronen åt mig. Jag hade otur med en Lundhags T24 (liten ryggsäck) när den modellen var helt ny. Jag hade lite otur med delaminering trots väldigt lite användning i ett års tid och saknade kvitto. Jag fick svar av självaste Inga-Lill Lundhag att det bara var att skicka in och en ny kom direkt med Posten

Att vara helt omöjliga vid reklamationer som i t.ex. det här fallet, citat nedan, upplever jag som en stor nackdel. Idag finns det ju många andra sätt att bevisa att man faktiskt köpt något från någon. I ditt fall borde ju tom ITAB själva ha kunnat göra en sökning på ditt namn i sina system, beroende på hur länge sedan plagget köpts.

Ja, i princip var det väl så att jag inledde min reklamation med att svara på mailet med leveransbesked och specifikation på leveransen. Plagget var förstås också ett sådant så att om jag inte hade knåpat ihop en kopia på egen hand så fanns plagget bara att köpa på ITAB, och dessutom var modellen så färsk att den med automatik måste köpts inom garantitiden.
Det fanns med andra ord ingen som helst anledning att misstro eller ifrågasätta reklamationen utifrån att jag inte skulle ha köpt produkten på ett sätt som innebar att den borde omfattas av garantin.
Jag har dock tack och lov erfarenheten att de allra flesta leverantörer nöjer sig med att känna att de inte blir utsatta för skojare, varefter de som regel gör vad de kan för att rätta till felet. Billigt eller dyrt brukar inte heller ha så stor betydelse.
Men nu tackar jag för mig i den här tråden, jag vill inte framstå som en rättshaverist i hur många inlägg som helst...
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Av Itabs svar så kan vi ju iaf härleda att Lazer klarar ganska bar att tvättas i 60...om någon nu skulle råkat ut får några envetna fläckar...

Itabs kundbemötande kommer nog vara ett öppet kapitel för iaf en tid framöver...vi kan vara säkra på att de inte kommer kunna hålla samma standard som de stora (dyra) märkena men förhoppningsvis kommer de lära sig nått litet av den här historen.

Jag hoppas ärligt talat att de INTE skärper sig så till den milda grad att det kommer påverka priserna, det är det som ger itab en plats i garderoben, vill jag betala 700 kr eller mer för ett par g1000 brallor så kan jag lika gärna köpa rävens orginal.
Med itab och lite is i magen (vänta in outlet) så kan jag få tre par...och då får det vara väldigt mycket bättre kvalitet på rävens om de ska kunna vara med i spelet!
 
Inan ITAB skrev sitt svar så var det en enhetlig bojkott av företaget som rådde i tråden. Efter deras inlägg vände det där ganska rejält, till och med så att TS började misstros en aning.

Märkligt...
 
Igentligen är det inte intressant om den tvättats i fel temperatur,

Ett bra företag har råd att ersätta "idiotreklamationer", skulle samma person återkomma med flera sådana reklamationer kan de stoppa.

Vet en kund som hade oljud i sin splitternya ww, de hade den inne åtskilliga gånger, provkörde med tekniker liggande på golvet lyssnande efter oljud....de lade ner enorma kostnader på kundens klagomål tills en dag hans mamma råkade ringa o berätta att hennes son klagar på allt hos alla möjliga företag o butiker, det är hans sätt att ha kontakt med människor....

Hans mamma hade förstått att ww fått hennes son på halsen...

Jag anser att trådstartaren är ärlig, finns ingen som helst anledning att skita ner sig för en jackjävels skull...

Att neka reklamation som gjorts här är att se kunden som en bluffare.
 
Men när ITAB nu återskapat problemet endast i 90 grader tror jag att det är ett misstag (kört för varmt) eller, mindre troligt, fel på tvättmaskinen. Som jag skrev innan så är ju 40 grader endast ljummet. Då borde ju tejpen ge lossna av kroppstemperaturen i princip. ITAB erbjöd ju oberoende test vilket ju borde vara en garnat för att det går korrekt till.

Att neka reklamation som gjorts här är att se kunden som en bluffare.
 
Men när ITAB nu återskapat problemet endast i 90 grader tror jag att det är ett misstag (kört för varmt) eller, mindre troligt, fel på tvättmaskinen. Som jag skrev innan så är ju 40 grader endast ljummet. Då borde ju tejpen ge lossna av kroppstemperaturen i princip. ITAB erbjöd ju oberoende test vilket ju borde vara en garnat för att det går korrekt till.

Jättebra... förmodligen har ITAB som sagt rätt i sak... men återigen, första bemötandet går inte att få ogjort... det korrekta bemötandet, och erbjudandet om oberoende test, skedde först efter att flertalet inlägg om bojkott.

Det är lätt att ge bra service med facit i hand.

Någon sa: "det tar år att vinna en kunds förtroende, och sekunder att förlora det". Stämmer bra, tycker jag...
Förövrigt så är jag är inne på samma linje som nämnts. Kanske kan ITAB lära sig något av denna diskusson, skapa en bättre kundservice och rykte.... få några fina kundservice recensioner här på Utsidan... och kanske t om vinna mig som kund ;-)

//T
 
Jag har handlat en del hos ITAB och de saker jag köpt TP Byxa / Tröjor / etc har fungerat bra.
När jag läser om bemötandet trådstartaren fick så väljer jag att sluta handla där iaf, oavsett om ITAB har rätt i sak. Dessutom tycker jag dom agerade småaktigt angående Mezzners ärende.
Ett trevligt bemötande är det minsta man kan kräva som kund, dessutom kostar det ingenting.
Kundservice säljer det också.
 
Gjorde väl det. Men nog kunde man ana en annan syn på ITAB som den stora boven ett tag in i diskussionen.

Jag ser fortfarande ITAB som den stora "skurken"... Mottagandet av klagomålet var under all kritik, och det har tydligen hänt fler gånger.

Denna tråd var kanske vad som behövdes för att nästa kund skall bli okej bemött?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips