cykla Uppsala - Karlstad?

Hej!

Jag tänkte åka Uppsala - Arvika på söndag. Inte hela vägen (28 mil bilvägen till Karlstad) tror jag, men så långt jag orkar i alla fall (typ Kopparberg - Filipstad gissar jag).Någon som har förslag på vägar?

/Per Eric
 
Hej,

Med motorcykeln åker jag ofta (från Sthlm - Karlstad) upp en bit på gamla E18 förbi Övergran och svänger sedan ut i spenaten förbi Hjälsta, Långtora, Sparrsätra, Bred, Tortuna och Tillberga kyrkor. Korsar 67'an och fortsätter till Skultuna, Ramnäs och sedan 233'an över till Kopparberg. 63'an ned till Karlstad. Vägarna fram till Ramnäs är smala och fina, men inte mycket trafik. 63'an är ganska smal dock för att ha ganska mycket trafik. Inte så mycket husvagnar och skräp på hösten kanske men en del tung trafik. Inte säker på att jag skulle vilja cykla denna men vet inte om det finns några logiska alternativ om du inte vill cykla lite längre på grusvägarna som löper kors och tvärs. Kommer du 63'an förbi Molkom kan du alltid ta omvägen till Deje och fortsätta ned till Karlstad på de 28 km'arna cykelbana längs NKIJ-banvallen.

Frågan är om du från Uppsala ansluter till detta stråk i närheten av Örsundsbro.

/Roland
 
perosen; sa:
Hej!

Jag tänkte åka Uppsala - Arvika på söndag. Inte hela vägen (28 mil bilvägen till Karlstad) tror jag, men så långt jag orkar i alla fall (typ Kopparberg - Filipstad gissar jag).Någon som har förslag på vägar?

/Per Eric

Hej!

Jag cyklade ungefär den sträckningen till Karlstad i sommras. Rekommenderar att du cyklar till Vänge (trevligare än Rv 55) och sedan via Hagby kyrka till Örsundsbro och vidare Långtora, Bred, Tortuna och till Västerås. Följ sedan Mälardalsleden från Västerås till Strömsholms slott vidare till Köping. Därefter via Fellingsbro till Örebro. Avståndet Uppsala - Örebro ca 19,5 mil.

Från Örebro cyklade jag via Fjugesta, Mullhyttan, Degerfors och Kristinehamn till Karlstad avstånd ca 16 mil.

Mycket trevlig sträckning.

Hälsn
Calle
 
cl_joh; sa:
...

Rekommenderar att du cyklar till Vänge (trevligare än Rv 55) och sedan via Hagby kyrka till Örsundsbro och vidare Långtora, Bred, Tortuna och till Västerås. Följ sedan Mälardalsleden från Västerås till Strömsholms slott vidare ...


Hej!

Håller med om att detta är en fin väg. Kan tipsa om några mat/fika-ställen.

Focksta kvarn söder om Hagby kyrka, kaffé på helgerna (kanske inte så sent på hösten som nu).

Örsundsbro, kaffé, matställe, affär.

Tortuna golfklubb, mat (ett allmänt tips om man ledsnat på pizza, hamburgare och kebab: leta upp en golfbana där finns oftast bra mat).

Köping, matställen bl.a. en fin pastaresturang som jag inte kommer ihåg namnet på men ligger i ena änden av en gågata.

Trevlig cykling.
/Nils.
 
Tack för bra tips!

Håller med om att Örsundsbro - Långtora - Tortuna är en nära optimal cykelväg; varierad, bilgles, bra beläggning, rätt rak osv. Bred (Upplandsgränsen) är vackert.

Får fundera på om jag åker via Örebro (för- och nackdel är jag redan cyklat den vägen) eller upp mot Kopparberg. Hade tänkt prova någon väg jag inte kört förut, men det verkar som det inte finns något lika bra norr om Örebrovägen (ex. över Sala), eller?

Allt väster om Örebro är i stort sett outforskat territorium (utom en liten snutt Hallsberg - Karlskoga). NKLJ-banvallen låter som ett måste också :)

/Per Eric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
nh Cykla Västerås - Uppsala Långcykling 5
Haddock Cykla Stockholm-Uppsala? Långcykling 18
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.