cykla Uppsala - Karlstad?

Hej!

Jag tänkte åka Uppsala - Arvika på söndag. Inte hela vägen (28 mil bilvägen till Karlstad) tror jag, men så långt jag orkar i alla fall (typ Kopparberg - Filipstad gissar jag).Någon som har förslag på vägar?

/Per Eric

Hej,

Med motorcykeln åker jag ofta (från Sthlm - Karlstad) upp en bit på gamla E18 förbi Övergran och svänger sedan ut i spenaten förbi Hjälsta, Långtora, Sparrsätra, Bred, Tortuna och Tillberga kyrkor. Korsar 67'an och fortsätter till Skultuna, Ramnäs och sedan 233'an över till Kopparberg. 63'an ned till Karlstad. Vägarna fram till Ramnäs är smala och fina, men inte mycket trafik. 63'an är ganska smal dock för att ha ganska mycket trafik. Inte så mycket husvagnar och skräp på hösten kanske men en del tung trafik. Inte säker på att jag skulle vilja cykla denna men vet inte om det finns några logiska alternativ om du inte vill cykla lite längre på grusvägarna som löper kors och tvärs. Kommer du 63'an förbi Molkom kan du alltid ta omvägen till Deje och fortsätta ned till Karlstad på de 28 km'arna cykelbana längs NKIJ-banvallen.

Frågan är om du från Uppsala ansluter till detta stråk i närheten av Örsundsbro.

/Roland

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
perosen; sa:
Hej!

Jag tänkte åka Uppsala - Arvika på söndag. Inte hela vägen (28 mil bilvägen till Karlstad) tror jag, men så långt jag orkar i alla fall (typ Kopparberg - Filipstad gissar jag).Någon som har förslag på vägar?

/Per Eric

Hej!

Jag cyklade ungefär den sträckningen till Karlstad i sommras. Rekommenderar att du cyklar till Vänge (trevligare än Rv 55) och sedan via Hagby kyrka till Örsundsbro och vidare Långtora, Bred, Tortuna och till Västerås. Följ sedan Mälardalsleden från Västerås till Strömsholms slott vidare till Köping. Därefter via Fellingsbro till Örebro. Avståndet Uppsala - Örebro ca 19,5 mil.

Från Örebro cyklade jag via Fjugesta, Mullhyttan, Degerfors och Kristinehamn till Karlstad avstånd ca 16 mil.

Mycket trevlig sträckning.

Hälsn
Calle

cl_joh; sa:
...

Rekommenderar att du cyklar till Vänge (trevligare än Rv 55) och sedan via Hagby kyrka till Örsundsbro och vidare Långtora, Bred, Tortuna och till Västerås. Följ sedan Mälardalsleden från Västerås till Strömsholms slott vidare ...

Hej!

Håller med om att detta är en fin väg. Kan tipsa om några mat/fika-ställen.

Focksta kvarn söder om Hagby kyrka, kaffé på helgerna (kanske inte så sent på hösten som nu).

Örsundsbro, kaffé, matställe, affär.

Tortuna golfklubb, mat (ett allmänt tips om man ledsnat på pizza, hamburgare och kebab: leta upp en golfbana där finns oftast bra mat).

Köping, matställen bl.a. en fin pastaresturang som jag inte kommer ihåg namnet på men ligger i ena änden av en gågata.

Trevlig cykling.
/Nils.

Tack för bra tips!

Håller med om att Örsundsbro - Långtora - Tortuna är en nära optimal cykelväg; varierad, bilgles, bra beläggning, rätt rak osv. Bred (Upplandsgränsen) är vackert.

Får fundera på om jag åker via Örebro (för- och nackdel är jag redan cyklat den vägen) eller upp mot Kopparberg. Hade tänkt prova någon väg jag inte kört förut, men det verkar som det inte finns något lika bra norr om Örebrovägen (ex. över Sala), eller?

Allt väster om Örebro är i stort sett outforskat territorium (utom en liten snutt Hallsberg - Karlskoga). NKLJ-banvallen låter som ett måste också :)

/Per Eric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips