Cykla till Kina, försäkring

Haudi!

I slutet av mars cyklar jag till Kina och har helt glömt kolla upp med försäkring.

Någon som är kunnig av vad för typ av försäkring som behövs för ett sånt här äventyr?

Tacksam för hjälp

// Allt gott

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kontakta hemförsäkringsbolaget

Hej!

Jag har haft ett givande samtal med mitt försäkringsbolag. Hemförsäkringen (för min del) gäller de första 90 dagarna. Därefter så bör man utöka dess giltighet med en extra reseförsäkring (tillägg på hemförsäkringen). Kostar ett par hundringar, inte mer.

DOCK så bör man klargöra med försäkringen vad som gäller, om det mot förmodan klassas som "extremsport" eller ej, för då gäller den inte. Samt att man ser till att någonstans har en buffert så att man kan betala för sig. I regel så går saker via SOS Köpenhamn, MEN de fallen då de lokala inte fattar sig på civiliserade system att hantera så funkar alltid Euro och Dollar, som man mot kvitto får tillbaka i efterhand av sitt försäkringsbolag.

Summa summarum: ta dig 5 min och ring försäkringsbolaget där du har hemförsäkringen, brukar vara en bra affär. (samt för EU-länder man passerar igenom, skaffa ett sjukförsäkrings kort från FK http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips