Cykla leden Köpenhamn-Berlin

Sitter och påbörjar planeringen inför sommarens cykelresa. Har ngn av er cyklat sträckan Köpenhamn-Berlin. I vilken riktning brukar man åka? Är det lätt med transporter tillbaka för en familj, alltså flera cyklar. Kan man färdas sträckan och bo i tält på campingplatser?

Tacksam för tips även om andra bra leder för ett par veckors cykling.

jag har inte...

jag har inte cyklat just den leden ock kan inte uppge om det finns någon campingplats men det tror jag absolut att det finns längs vägen.
Danskarna har ju nåt system med tältplatser som är gratis eller billiga. Ofta med framdraget vatten och en eldstad. Det finns ett häfte att köpa och säkert en hemsida. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.

Jag och min fru åkte nattåg från Karlsruhe (sydvästra tyskland) utan bekymmer. Då hade vi iofs packat dem i enkla lådor för att kunna få med dem på svenskt tåg (x2000) vid byte i köpenhamn. Vi köpte inge biljett till cyklarna, det borde man kanske göra.

cykelturismen verkar i Tyskland vara intressant för landets invånare så mycket bekvämligheter finns längs lederna. Dock så skiftar kvalitén på skyltning och utbud i de olika vad det nu heter, landskap/stater. Men det vet säkert nån annan som cyklat den förut bättre, om just denna sträckan.

http://www.bike-berlin-copenhagen.com/
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49409

Vi hamnade på en annan led som var väldigt fin, Usedom-Berlin. inte lika lång, men man når den lätt med färjan till schwinouschie.

god tur.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Båda Danmark och Tyskland är civiliserade länder, dvs det går att ta med cykeln på tåget. På regionala tåg finns det en speciell vagn där cyklar får vara, oftast längst fram och/eller bak. Det är bara att lösa biljett och rulla på. Vi har fraktat familjens cyklar på detta sätt flera somrar nu. I Danmark får man egentligen inte har cykelkärror på tåget (cyklar går bra). Vi har haft det några få gånger och fått tillsägelse en gång.
Runt större städer, t ex Hamburg, får man bara ta med cykeln på tåget utanför rusningstrafik.
På intercity-tåg måste man boka plats för cykeln några dagar i förväg i Tyskland.

I Danmark finns "Overnattning i det fri", det är bönder och motsv. naturvårdsverket(?) som låter en bo på deras mark. Det är inte gratis, utan kostar några tior per person (typ halva priset mot camping). Köp boken "Overnattning i det fri" (kostar runt 100 kr på Cykelfrämjandet), dår står om alla tältplatser och deras standard. En del är helt underbara, vi har haft egen sandstrand, vindskydd med vinddriven lampa och gratis ved, ett dass med utsikt över hela Stora Bält, men ibland är det bara ett dass och en vatternkran. Ofta kan man duscha för en tia/person.

Både Danmark och Tyskland har cykelleder kors och tvärs genom hela landet, på kartorna står även vägstandard. Min subjektiva bedömning är att det är lite längre mellan campingarna i Tyskland än i Danmark och i Tyskland har vi råkat ut för att campingar som fanns för några år sedan lagts ner. Skaffa nytryckta kartor. Campingplatser finns markerade på cykelkartorna. I Tyskland är det inte alltför dyrt att bo på vandrarhem, och det finns mycket B&B (=Zimmer).

/Stina

Bra webbsida för Tyskland/cykling

http://bicyclegermany.com/

Även om de inte har just den resan, så finns det en hel del annat som är av allmänt intresse när man cyklar i Tyskland. (Jag småfunderar på en resa Göteborg/Ystad/Tyskland (längs norra kusten)/Jylland/Fyn/Sjælland (aka "Svensk Kongo" om man kommer från Fyn) och tillbaka upp till Göteborg till sommarn).

Daniel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips