Cykla leden Köpenhamn-Berlin

Sitter och påbörjar planeringen inför sommarens cykelresa. Har ngn av er cyklat sträckan Köpenhamn-Berlin. I vilken riktning brukar man åka? Är det lätt med transporter tillbaka för en familj, alltså flera cyklar. Kan man färdas sträckan och bo i tält på campingplatser?

Tacksam för tips även om andra bra leder för ett par veckors cykling.
 
jag har inte...

jag har inte cyklat just den leden ock kan inte uppge om det finns någon campingplats men det tror jag absolut att det finns längs vägen.
Danskarna har ju nåt system med tältplatser som är gratis eller billiga. Ofta med framdraget vatten och en eldstad. Det finns ett häfte att köpa och säkert en hemsida. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.

Jag och min fru åkte nattåg från Karlsruhe (sydvästra tyskland) utan bekymmer. Då hade vi iofs packat dem i enkla lådor för att kunna få med dem på svenskt tåg (x2000) vid byte i köpenhamn. Vi köpte inge biljett till cyklarna, det borde man kanske göra.

cykelturismen verkar i Tyskland vara intressant för landets invånare så mycket bekvämligheter finns längs lederna. Dock så skiftar kvalitén på skyltning och utbud i de olika vad det nu heter, landskap/stater. Men det vet säkert nån annan som cyklat den förut bättre, om just denna sträckan.

http://www.bike-berlin-copenhagen.com/
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49409

Vi hamnade på en annan led som var väldigt fin, Usedom-Berlin. inte lika lång, men man når den lätt med färjan till schwinouschie.

god tur.
 
Båda Danmark och Tyskland är civiliserade länder, dvs det går att ta med cykeln på tåget. På regionala tåg finns det en speciell vagn där cyklar får vara, oftast längst fram och/eller bak. Det är bara att lösa biljett och rulla på. Vi har fraktat familjens cyklar på detta sätt flera somrar nu. I Danmark får man egentligen inte har cykelkärror på tåget (cyklar går bra). Vi har haft det några få gånger och fått tillsägelse en gång.
Runt större städer, t ex Hamburg, får man bara ta med cykeln på tåget utanför rusningstrafik.
På intercity-tåg måste man boka plats för cykeln några dagar i förväg i Tyskland.

I Danmark finns "Overnattning i det fri", det är bönder och motsv. naturvårdsverket(?) som låter en bo på deras mark. Det är inte gratis, utan kostar några tior per person (typ halva priset mot camping). Köp boken "Overnattning i det fri" (kostar runt 100 kr på Cykelfrämjandet), dår står om alla tältplatser och deras standard. En del är helt underbara, vi har haft egen sandstrand, vindskydd med vinddriven lampa och gratis ved, ett dass med utsikt över hela Stora Bält, men ibland är det bara ett dass och en vatternkran. Ofta kan man duscha för en tia/person.

Både Danmark och Tyskland har cykelleder kors och tvärs genom hela landet, på kartorna står även vägstandard. Min subjektiva bedömning är att det är lite längre mellan campingarna i Tyskland än i Danmark och i Tyskland har vi råkat ut för att campingar som fanns för några år sedan lagts ner. Skaffa nytryckta kartor. Campingplatser finns markerade på cykelkartorna. I Tyskland är det inte alltför dyrt att bo på vandrarhem, och det finns mycket B&B (=Zimmer).

/Stina
 
Bra webbsida för Tyskland/cykling

http://bicyclegermany.com/

Även om de inte har just den resan, så finns det en hel del annat som är av allmänt intresse när man cyklar i Tyskland. (Jag småfunderar på en resa Göteborg/Ystad/Tyskland (längs norra kusten)/Jylland/Fyn/Sjælland (aka "Svensk Kongo" om man kommer från Fyn) och tillbaka upp till Göteborg till sommarn).

Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.