Cykla i Malaysia och däromkring?

Efter nyår kommer jag att bo i Kuala Lumpur i Malaysia tre år framåt. Jag vänder mig nu till forumet för att fråga om några av er har erfarenheter av cykling i Malaysia och regionen där. Alla erfarenheter och tips är välkomna!

Är det värt att plocka med sig cykel dit, och är det någon som har tips på rutter man kan göra (helgturer, veckoturer längre semesterturer när man ändå är där man är)?

/Nicklas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Probike i Bangkok

Lissen; sa:
Är det värt att plocka med sig cykel dit, och är det någon som har tips på rutter man kan göra (helgturer, veckoturer längre semesterturer när man ändå är där man är)?

/Nicklas

Jag vet väldigt lite om Malaysia, men desto mer om grannlandet Thailand som du säkerligen kommer att besöka under tiden du bor i Malaysia.
I Bangkok finns en väldigt bra cykelaffär som säljer mtb och racer till betydligt lägre priser än här i Sverige. Gå in på webbsidan och kolla:

http://www.probike.co.th

/Joakim

Tips

Hej!
Jag har bott i KL och har även cyklat mellan Bangkok och Singapore.
Det finns en del trevliga vägar att cykla runt KL, främst då ut mot kusten, Melaka, Port Dickson, osv. I stan är cykling inte att rekommendera. Inga cykelvägar och mycket trafik. Annars finns de finaste vägarna längs östkusten. Packa cykeln på en buss till ex Kuantan och cykla därifrån längs de små kustvägarna. Annars finns en väldigt vacker väg över bergen i norra Malaysia med väldigt lite trafik. Maila om du har fler frågor.

Har även en reseberättelse online:
http://home.swipnet.se/cedro/cycling

[Ändrat av cedro 2005-08-18 kl 18:29]

Vi hojade upp från Singapore till Bangkok 2001 längs östkusten. Härlig resa, från stand till strand, med ständig medvind (i juli). Finns en liten reseberättelse på länken Thure hängde in. Bästa källan för lång cykel turer i SO Asien är Mr Pumpy http://www.mrpumpy.net/BSA-Mal.html

Det finns säkert en massa fina turer runt KL också, och folk som hojar på allvar.

Instämmer i att Probike är en lysande butik. Men någon gång ska jag pröva på detta http://www.hotelthailand.com/tour/bangkok/tour40/

Per

Tack för tipsen. Jag tar mer än gärna emot allt som kommer i min väg.

Har bestämt mig att det def. är värt att plocka med mig den cykel som jag just nu har över till Malaysia (en hybrid som jag anv. för pendling, träning och långcykling). Eftersom jag har funderat på att utöka cykelförrådet med en landsvägshoj så kommer en sådan säkert att köpas på plats. Priserna är ju lockande :)
Funderar på att hålla formen via duathlon-morötter på plats.

Förresten, någon som vet nåt om T-bikes från Proton? Ett inhemskt märke i Malaysia som verkar satsa rätt seriöst. T-bikes Sprint med karbonram och genomgående Shimano 105-komponenter kostar runt 9000 Skr! Kanske kan vara värt att testa!??

/Nicklas

Lissen; sa:
Förresten, någon som vet nåt om T-bikes från Proton?

Nej, men vi noterade att Probike i BKK hade bra priser, en Klein el Trek kostade ca 60 procent av vad de går på i Sverige. Inga vrakpriser men ändå jämförelsevis billigt. Sortimentet är i toppklass. XTR, 959-pedaler, o s v, finns på lager.

Cykling är ett härligt sätt att uppleva syd-ost asien, se upp för hundar bara, de är värst i Thailand. Malayerna har knappt några eftersom de är muslimer, o Vietnam lagar de till dem.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips