Hjälp mig hitta en passande cykel

Som rubriken lyder är jag på jakt efter en cykel och behöver lite hjälp, jag har redan sökt igenom forumet efter lite tips och har hittat en hel del, men känner ändå att jag behöver fråga lite.

Cykeln ska användas till att cykla långt i olika klimat och väder och jag hade tänkt att bo på cykeln en längre tid utan att kunna vända hem emellan så den behöver kunna hantera stor packning.
Jag är beredd att lägga mellan 6 och 8 tusen på cykeln. JAg har redan spanat in Marin Muirwood 26" och anser att den passar mina behov, dock var är jag inställd på att ha en cykel med skivbromsar snarare än V-bromsar, anledning till att jag vill ha skivbromsar är att jag antar att om man dundrar fram i en nedförsbacke med en totalvikt på 150-200 kilo i lite blott underlag tar ganska ordenligt på v-bromsar och om jag då planerar att vara ute på vägen några månader känns det som att jag kommer behöva byta bromsar fruktansvärt ofta. Jag kanske har fel här så om någon har erfarenhet av detta får ni gärna säga ngt.
Hursomhelst får ni gärna komma med ideer och förslag på vilken cykel jag borde köpa, tack på förhand! Christofer
 
Snegla österut

Hallå...
Jag kan tipsa dig om en riktigt bra cykel. Finsk kvalitet.....Tunturi x320. Undertecknad väger alldeles för många kilo över 0.1 ton. Har nu i ett års tid cykelpendlat ca 4 mil t/r med min finske vän(med packning på ryggen. Jag har kört i alla väder, snö, regn och värme. Cykeln har funkat perfekt hela tiden.

Cykeln har 28´hjul och en låsbar dämpad framgaffel. Skivbromsarna får stopp på min lekamen på ett kick. En annan fiffig funktion är ett patenterat styre med som man kan ändra höjd och avstånd med ett snabbt handgrepp. Detta gör att du kan få en mer upprätt sittställning om ryggen kroknar under långfärd. Jag väger som sagt en bra bit över hundra och har forcerat mången trottoarkant utan att hjulen har ändrar sin form det minsta..Jag har bytt pedaler till spd..

Det som dock tilltalat mig mest är den enastående kvaliteten. Jag har under närmare 300 mil endast fixat normala serviceåtgärder.... inte ett enda fel på cykeln trots att jag ej varit ömsint mot den.... Jag har ej cyklat i svår terräng med den, endast asfalt och grus. Men om du skall cykla långt med massor av packning så är denna cykel ett fynd... I den prisklass du önskade...
Länk nedan:
http://www.tunturi-bicycles.com/se/produkter/hybrid_se/hybrid-herr/x320-m_se/
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Annars brukar Man brukar väl säga att 26tums hjul är mer hållbara än 28 (generellt), stål är hållbarare än aliminium och att stel gaffel är att föredra (särskilt med den packningen finns inget annat och tänka på). Tror faktiskt inte att skivbromsar är helt nödvändigt, ingen av de speciella touringcyklarna (och de ska man/kan man lasta tungt) har skivbroms vad jag sett.

Hade ett par i stan som cyklade på Tunturis långt och de va mycket nöjda dock. Verkar va bra kvalitet. Den med stel gaffel verkar passa bättre för just det här ändamålet så ´kan du få dit lite packning fram också.
 
Senast ändrad:
Cyklar liksom andra prylar bör vara enkla, kiss-tänket i allt.
Bromsar är en detalj som noga utprovats i verkligheten, fälgbromsen är en skivbroms men med fälgen som både skiva och fälg, en bra grej....
Hållbarhetsdiskussionerna mellan 700 och 26" är akademiska, båda är starka men 26 däck och slang är lättare att hitta utomlands.....
Fjädring är elegant men väger och innebär fler rörliga delar.....anti kiss.
Packväskor och hållare kan aldrig bli för bra.
Nerförbacka kommer man helskinnad genom att aldrig låta farten gå upp över bromsförmågan....och vettet.
Långfärdscyklar har längre ram och bakgaffel samt ofta lite mera försprång. Storleken är bra med packning på då väskor man stöter mot är obra. Speciellt om det blir en kick per trampvarv.....
Cyklar med mycket pakning på brukar då och då gå sönder, en stålram och enkla rejälva grejer är alltid lättast att få fixat till bruksskick igen.
Så börja med storleken, den skall passa en massa mil, sen titta på modeller och sök gärna begagnat, det brukar bli billigare till bättre kvalitet. Det tar lite tid me brukar löna sig på många sätt.
Under tiden kan du öva dig med turer hemmavid för att pröva utrustning och teknik. Med en rätt vanlig cykel....
En cykel som passar dig hittar du inte utan att ha dina cykelmått.....
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips