Cykla i Grövelsjön

Jag ska upp till Grövelsjön i mitten av Augusti. Är det någon som vet om det finns några bra cykel/mtb-leder där?

Tyvärr

Hej
Jag var uppe i Idrefjäll runt midsommar
vi hade då med oss cyklar
jag kollade då upp vad jag redan misstänkte
det är inte tillåtet att cykla i nationalparkerna!!!!
så Grövelsjön är inget bra ställe för cykling i natur
du kan ju alltid cykla på vägarna in i Norge
vi nöjde oss med att cykla på dom fjuttiga "leder" som fanns runt Idrefjäll

Classe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ingen nationalpark

Jag kanske missuppfattar dig men inte är det nationalpark vid Grövelsjön? Den närmsta är så vitt jag vet Töfsingdalen, men dit är det nästan 1 mil. (I övrigt känner jag inte till reglerna kring cykling. Så bara för att det inte är nationalpark behöver det inte vara tillåtet.)

Inga mtb-leder

Varför vill du cykla däruppe räcker det inte med att vandra paddla fiska och plocka hjortron?

Vandringslederna torde i och för sig gå hyggligt att cykla i varje fall uppe på fjällheden. Det finns i just området i och ikring Töfsingdalen storblockig så kallad dödisteräng som torde vara i princip omöjlig att cykla även för experter på konstcykling.

Det finns relativt mycket sankmarker både ovan och under trädgränsen i området och där skulle jag avråda från cykling under sommarhalvåret pga markslitage etc.

Om det är teknikövningar du vill ägna dig åt kanske du skall testa slalombackarna.

Thure

Visst kan du cyckla, men det är inte lättsamt

Du kan cyckla på leder som är runt i kring STF fjällstation, och leder som går mot Norge, men det är inga lätta leder att cyckla efter då det kan bli väldigt stenigt på sina ställen och det blir knappast att man åker i någon snabbare hastighet.
-Malin

Hmm

Nej
Rätt ska vara rätt, många av lederna tillhör långfjällets naturreservat och inte som jag sa, nationalpark
vi var som sagt i Idre och frågade om cykelleder vid Grövelsjön
dom ringde ett samtal och kollade(jag är lite osäker på vart) men svaret vart att man inte får cykla i naturreservat vid grövelsjön
och efter att ha vandrat där så är jag nog glad att vi inte cyklade.
det var mycket stenigare än jag kom ihåg det och där det inte var sten var det sankt med mycket vatten

Classe

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips