Cykelväg Märsta Stockholm

Inte onlinebeskrivning

Men i korta drag först ned till Upplands Väsby och sen Sverigeleden.

Ungefär så här:
Märsta - Rosersberg
Rosersberg - Glädjen - Infracity (ungefär gamla Stockholmsvägen)
Sen skulle jag cykla via Bredden till Rotsunda, sen grus några km (bra grus mestadels) längs sjön förbi jästfabriken till Häggvik.
Sen följa järnvägen ungefär Häggvik - Sollentuna - Helenelund - Överjärva gård (Alecs golf) - Solna Stn - längs norra begravningsgården - Solnabron. Det här är mestadels cykelbana med Sverigeleden-skyltar.
Ni hamnar då rätt nära Cykloteket.

Kolla på en karta så ser du nog ungefär hur jag menar.

Eva

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Inte onlinebeskrivning

Tack, vi brukar köra gamla stockholmsvägen, men efter Rosersberg brukar det bli struligt. Svårt att hitta.

ehn; sa:
sen grus några km (bra grus mestadels)

Dessvärre klarar inte våra cyklar grus, åker racer, undviker t o m cykelbanor ibland för det är så mkt grus efter vintern.

Per

Inlinesåkare kräver bra asfalt

ipg289h; sa:
Finns det någon onlinebeskrivning av en bra cykelväg från Märsta till Stockholm vi tänkte cykla ned imorgon fr Uppsala och det brukar alltid vara lite struligt.

Vi har smala däck och vill åka på prima asfalt.

Ser att du redan cyklat men detta kanske kan komma till nytta framöver.

I SSSK har Lasse Almkvist kartlagt stora delar av Upplands och Sörmlands småvägar och cykelvägar lämpliga för Inlinesåkning. Det finns en hel del färdrapporter.

Se t ex http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=469

http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=325

Leta runt i färdrapporterna med fritextsökning.

Jag kan tillägga att cyklade jag racer skulle jag köra via Knivsta Märsta Skånela Torsåker som i första rapporten ovan och därefter gamla E4 ned till Häggvik och därefter via Helenelund och så cykelleden via Ulriksdal Solna station och strax väster om Norra Kyrkogården och därefter cykelvägen utmed Solnavägen in till Vasastan.

En variant om du vill ha längre väg är att köra väg 55 och därefter gamla E18 via Bålsta och Järfälla.

Hälsningar Thure

Re: Inlinesåkare kräver bra asfalt

thureb; sa:
Ser att du redan cyklat men detta kanske kan komma till nytta framöver.

Tackar för det, jag lägger bokmärken till nästa Stockholmstur. Vi åkte gamla stockholmsvägen, Märsta, Roserberg o s v, och villade bort oss rejält en stund efter Sollentuna, det är likadant varje gång vi cyklar till Stockholm.

Per

ipg289h; sa:
[...] villade bort oss rejält en stund efter Sollentuna, det är likadant varje gång vi cyklar till Stockholm.
Med en karta brukar det ju gå bättre... ;-) Tyvärr finns bara cykelvägskartan över Stockholmsområdet i form av en bok och då går det ju inte att få översikt.

Jag använder Esseltes riktiga karta från -89 men den börjar bli lite sliten (och gammal) nu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips