Cykelstöd för tungt lastad cykel

Re: Skillnad på stöd och stöd...!

theDude; sa:
Har ni ens klickat på länken jag lade in, läst och värderat den skrivna informationen om ESGE´s centralstöd?

Köpte stöd för ett par år sedan och hittade då motsvarande schweiziska enkelstöd som numera sitter på min hustrus mtb som hon använder till och från jobbet för att handla etc. Detta köpte jag om jag minns rätt på Malmgrens cykel och motor på Åsögatan på Söder i Stockholm. kanske kan de ta in dubbelstödet på begäran.

Enkelstödet är ok men beroende av hårt underlag. Samma nackdel borde även dubbelstödet ha även om det inte blir lika kritiskt.

Jag tycker kanske inte att det är så förvånande att olika åsikter vädras på ett sånt häringa forum. Jag tycker tom att det är bra att diskussionen böljar lite fram och tillbaka. Det blir underhållande att läsa.

Med utmärkt högaktning

Thure
 
Re: Re: Skillnad på stöd och stöd...!

thureb; sa:
theDude; sa:
Har ni ens klickat på länken jag lade in, läst och värderat den skrivna informationen om ESGE´s centralstöd?

Köpte stöd för ett par år sedan och hittade då motsvarande schweiziska enkelstöd som numera sitter på min hustrus mtb som hon använder till och från jobbet för att handla etc. Detta köpte jag om jag minns rätt på Malmgrens cykel och motor på Åsögatan på Söder i Stockholm. kanske kan de ta in dubbelstödet på begäran.

Enkelstödet är ok men beroende av hårt underlag. Samma nackdel borde även dubbelstödet ha även om det inte blir lika kritiskt.

Jag tycker kanske inte att det är så förvånande att olika åsikter vädras på ett sånt häringa forum. Jag tycker tom att det är bra att diskussionen böljar lite fram och tillbaka. Det blir underhållande att läsa.

Med utmärkt högaktning

Thure

Hej Ture!
Talade med bla Malmgrens på telefon om de kunde ta hem ESGE!
Men då han hade ett, som han beskrev det, i pressad plåtprofil med bockade rör och var ovillig att undersöka om han kunde ta hem ett...! så ansåg jag att jag hellre handlar ifrån SJS!

Underlaget är helt klart avgörande(att jag inte tänkte på det...;))!
Men vetu vad: Då kan man ju försöka luta cykeln!!!
Fantastiskt eller hur?
Kanske saker har fler än en sida?

Kan heller inte annat än instämma i att det är härligt när det blir en konstruktiv diskussion i en fråga.
Men en förutsättning för att frågeställaren skall få svar samt det som man kallar för disskussion skall uppstå, är att man läser andras åsikter och sedan bemöter dessa samt skriver sin!
Vet inte om jag tycker att alla lever upp till det.

Det bästa, tycker jag, är dock att man inte alltid får de svar man önskar, förväntat sig samt att man faktiskt kan lära sig något på kuppen.
Ganska uppfriskande, så länge de nu följer diskussionens ramar dvs!

Go´middag!
Peter
 
Re: Skillnad på stöd och stöd...!

theDude; sa:
jag (är) ... förvånad över Per´s onyanserade åsikter.
Från att ha läst de utmärkta reseskildringarna på din hemsida sluter jag mig till att du gärna cyklar i berg.

Jo det gör vi gärna men faktum är att de två sista somrarna har vi gjort långresor i Syd-Ost-Asien: Singapore, Malaysia, Thailand, Vietnam, Lao och Cambodia, ca 750 mil, utan stöd, och det har faktiskt inte varit särskilt bergigt.

Har inte stöd på någon av mina cyklar. Och skulle knappast komma på tanken ens. Men för all del jag har inget mot stöd i sig: om någon blir gladare av att ha stöd, får de gärna ha det för mig. Men som jag ser saken är stöd onödigt. Det finns alltid något att luta cykeln emot. Är man två kan man helt enkelt ställa dem så de stödjer varandra om det inte finns något lämpligt att luta dem mot, t ex när man tältar. Det har med vikt att göra, använder hellre vikten för att något annat mindre oundgängligt, men också att stöd har en tendens att bli lösa och skramla.

För att återgå till Mattias fråga om att lämna barn på en cykel med stöd. Jag skulle inte göra det eftersom det är risk att cykeln vickar även om man har ett fantastiskt stöd. Tyngpunkten hamnar ju ganska högt.

Per
 
"Peter"

Jag fattar inte varför du flabbar om diskutionens varierande svar? Det är klart att laal tolkar frågorna olika och i sin egen natur. Jag tolkar frågan som långfärdscyklist, någon som extrem cyklist och någon som förälder. Att svaren blir olika på grunder som detta är självklart.
Men jag tycker att det är kul att läsa alla olika svar som varje personlighet ger i ett sådant fritt forum som detta trotts allt ger. "Ramar och regler" är till för dem som inte kan hantera verkligheten och måste styras av andra!

Väl om det.

Till frågan om cykelstödet i mitt fall:
Jag hade en original stöd monterad precis framför bakhjulet, ganska centralt. Problemet var dock att den var lite klen och böjde sig efter ett tag. Den hade också ingen "platta" längst ned så att den inte ska sjunka genom sand. Så därför hamnade den på skroten och jag kör utan stöd.
Är tacksam för detta inlägget eftersom jag själv hade tänkt att lägga in det. Jag tycker att det ska finnas ett stöd på min cykel, men då ska det vara riktiga grejer!
Dan.
 
Något förvirrat...

Hej Dan!
Jag måste tyvär meddela att jag inte hänger med i ditt resonemang!
På Mattias fråga:

"Ni som cyklar långfärd, hur gör ni med cykelstöd när ni ställer ifrån er cykeln?

Monterar man på ett stöd ala Postcykel eller lutar man bara cykeln mot en vägg?

Jag letar nämligen efter ett lämpligt stöd till tjejjens cykel där man kan ha barn på cykel samt mat i lastväskorna och fortfarande ha cykeln stående någotsånär stabilt. Har inte hittat något stöd som fungerar men någon här har säkert bra koll på vad som finns?"

svara du:

"Skruv bort skiten!!!!
Det funkar idag, jag lovar."

Nu skriver du att:

" Jag hade en original stöd monterad precis framför bakhjulet, ganska centralt. Problemet var dock att den var lite klen och böjde sig efter ett tag. Den hade också ingen "platta" längst ned så att den inte ska sjunka genom sand. Så därför hamnade den på skroten och jag kör utan stöd.
Är tacksam för detta inlägget eftersom jag själv hade tänkt att lägga in det. Jag tycker att det ska finnas ett stöd på min cykel, men då ska det vara riktiga grejer!"

Om jag skulle försöka mig på att sammanfatta dina åsikter så skulle de bli följande:

Mattias skall montera av det stöd han med största trolighet inte ännu införskaffat därför att du har haft ett stöd av undermålig kvalite monterad på din?
Vidare anser du att man klarar sig utmärkt utan stöd men att du gärna skulle vilja ha ett på din cykel, bara det var av bra kvalite´?

Så kvarstod då bara vad Mattias egentligen skall ta sig till;).


Med Vänliga Hälsningar!
Peter
 
Härligt att se hur folk tolkar det man skriver :)

Vet inte hur man skall värdera sig själv som skribent efter det däremot...

Själv så skulle jag inte montera stöd på min mtb då jag anser att det inte behövs, fast killen som stäälde cykeln på stödet i startfållan på FMT såg helt iskall ut :). På tjejjens "glida till ica med barnstol och dubbla packväskor" hoj är det lite annorlunda. Fast det duger inte med ett enkelstöd, då man lutar hela cykeln mot stödet.

Jag vet inte hur många av er som handlar 10 liter mjölk varje gång ni är i butiken, men vi gör det (iofs är det mer varor än så, men i alla fall).

Bara konststycket att få på barnet (2½ år och väldigt livlig) och det man handlat på cykeln kan vara knöligt.
Har man sedan ett stöd som gör att hela cykeln lutar så blir det desto mer intressant...

Stödet som Peter hittat kommer jag att köpa, för det är helt klart något som ser ut att kunna lösa mina problem. Tack för tipset Peter.

/Mattias
 
Vi väntar med spänning på recension

Om du beställer stödet från http://www.sjscycles.com kanske du kan tänka dig att dela en beställning med mig för att minska fraktkostnaden, jag har ett par saker på min önskellista som inte verkar finnas att få tag i på närmre håll. Jag bor i Bagarmossen.

Thure
 
Re: Vi väntar med spänning på recension

thureb; sa:
Om du beställer stödet från http://www.sjscycles.com kanske du kan tänka dig att dela en beställning med mig för att minska fraktkostnaden, jag har ett par saker på min önskellista som inte verkar finnas att få tag i på närmre håll. Jag bor i Bagarmossen.

Jag hänger gärna med på en sådan beställning åxå. Har letat i många år efter ett stöd som fungerar. Håller med om att det alltid finns nånting att luta cykeln mot, utom när man behöver det. Försöka luta hojen mot en stolpe med fulla packväskor bak och fram har jag aldrig lyckats med, det måste nästan vara en bred vägg så båda väskparen får stöd.
 
Verkar bli billig frakt...

mördarsnigel; sa:
thureb; sa:
Om du beställer stödet från http://www.sjscycles.com kanske du kan tänka dig att dela en beställning med mig för att minska fraktkostnaden, jag har ett par saker på min önskellista som inte verkar finnas att få tag i på närmre håll. Jag bor i Bagarmossen.

Jag hänger gärna med på en sådan beställning åxå. Har letat i många år efter ett stöd som fungerar. Håller med om att det alltid finns nånting att luta cykeln mot, utom när man behöver det. Försöka luta hojen mot en stolpe med fulla packväskor bak och fram har jag aldrig lyckats med, det måste nästan vara en bred vägg så båda väskparen får stöd.

Jag hade tänkt att beställa om ett par dagar.

Maila mig på mattias.lindstrom@hotpop så tar vi det utanför forumet.

/Mattias
 
Surt sa räven! ;)

Hej!

Det här stödet som fungerade så fint hemma i Sverige gav mig flera problem under min nyligen avslutade resa i Sydost Asien, som jag skulle vilja dela med mig av.

Man bör se hur underlaget är när man använder stödet. Är det ojämn asfalt, kullersten eller grus kan vikten hamna på det ena av de två benen. Är då cykeln tungt lastad kan det spricka och gå av! Detta hände mig när jag var trött och inte nog uppmärksam! Det är dock ett normalt haveri och jag har inte några funderingar på att reklamera det.

Träffade dock flera erfarna långfärdscyklister som använde sig av ESGE-stödet. Bl.a. så sprang jag "cykel-lös" på Malcom och Cristine Clark,(http://www.kiwisonbikes.com/)två erfarna långfärdscyklister, innan jag skulle lämna Bangkok.

De hade låtit tillverka små plattor ihop svetsade med rörstumpar. Dessa fästes sedan utanpå stödets på respektive ben med fyra insexskruvar.

Då jag berättade om vad som hänt fick jag reda på att de råkat ut för samma sak men att deras nya stöd hållit länge då de nu tänkte på var de använde det. Stödet verkade de inte vilja vara utan!

Blev även ganska snart tvungen att spänna fästbulten då och då! Trots att jag använde Loctite gänglåsning skruvade den upp sig. Orsaken var dock inte dålig kvallite eller konstruktionen på stödet.

När jag bestämde mig för att köpa en ny ram i Thailand(ca halva priset!) då den jag hade var gammal,rostig och ful, upptäckte jag nämligen en sak:
Båda nedre bakre gaffel rören hade klämts ihop undertill! På drevsidan så pass att det gått hål!!!

Det var nog bra att jag bytte ram där då vägarna i Laos och Kina är avsevärt sämre. Detta var dock inte pgr av ett dåligt stöd utan den tunna rör som används i dagens MTB-ramar. De var nämligen inte ihop pressade på ovansidan. Det var därför tyngden på packningen som, när cykeln drogs upp på stödet, pressade ner ramen mot den undre delen av klammern så det deformerades!


Jag vill därför varna för att montera detta stödet utan att först kolla up vad säljare och ev. tillverkaren har för synpunkter...

Stöd visade sig dock vara till stor hjälp när jag var ute på denna solo-cykling och inte hade någon som kunde hålla koll när jag behövde ställa ifrån mig cykeln en kort stund. Därför så kommer jag att beställa ett nytt tillsammans med den touring cykel jag planerar att införskaffa, så fort som skulderna är avklarade...;)

Med vänliga hälsningar!
Peter
 
Långcykling

Hej!

Vanligtvis lutar jag cykeln mot något lämpligt. Dock bör man undvika husväggar då det kan hända att fastighetsägaren sticker ut huvudet och har synpunkter på att man lutar hojen mot hans fina vägg.
Alternativt köper man ett stöd från Skeppshult som har ett stöd som låses fast kring bakaxeln med hjälp av snabbkopplingen. Stödets längd är justerbart så du kan få lämplig lutning på cykeln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hijk Cykelstöd Långcykling 18
mothesta Cykel med dubbla cykelstöd Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.