Cykelstöd för tungt lastad cykel

Tjena.

Ni som cyklar långfärd, hur gör ni med cykelstöd när ni ställer ifrån er cykeln?

Monterar man på ett stöd ala Postcykel eller lutar man bara cykeln mot en vägg?

Jag letar nämligen efter ett lämpligt stöd till tjejjens cykel där man kan ha barn på cykel samt mat i lastväskorna och fortfarande ha cykeln stående någotsånär stabilt. Har inte hittat något stöd som fungerar men någon här har säkert bra koll på vad som finns?

/Mattias
 
ett vanligt?

för mig duger ett vanligt stöd som fästs vid pedalerna perfekt. de som du fäster på bakgaffeln har en tendens att vara mer ostabila...
jag brukar ha 21-24 kg packning och min cykel står upp i nästan alla väder. iofs får man en högre tyngdpunkt med barnsadel...
/johan
 
Länken fungerar ej

theDude; sa:

Peters länk fungerar inte nu. IMHO så är det knepigt med stöd om man lastar i både packväskor och låter ett barn sitta i barnsits mycket högt och med vikten över bakhjulet. Vägg mur etc är det som möjligen kan fungera.

Barncykelkärra t ex Burley d'Lite är betydligt tryggare att använda ur balanssynpunkt men kan kännas skrymmande i tät och agressiv stadstrafik som i Stockholm.

Thure
 
Tack

Länken fungerar nu i alla fall.

Tack Peter, det var det jag letade efter.

Cykelkärra är tyvärr inget alternativ, det måste fungera fram och tillbaka till butiken dagligen :) Vi har inte plats för det *suck*

/Mattias
 
Re: Tack

mlindstrom; sa:
Länken fungerar nu i alla fall.
/Mattias

Såg också att länken (till en rolig touringsida)fungerade när jag testade i går kväll.

En variant som jag tycker ni skall överväga i varje fall tills barnet är ca 3 år gammal är att sätta på en barnsits där barnet sitter bakåtvänt ovanför framhjulet. Det ger bra balans på cykeln och man har god kontakt med barnet under cyklingen samtidigt som bakpakethållaren kan ta mycket packning. Med den lösningen så kan ett dubbelt cykelstöd enligt ovan kanske fungera bra.

Cykelkärra kan vara ett alternativ om ni har tillgång till barnsvagnsrum, cykelförråd eller liknande.

Lycka till
Thure
 
Stöd

Jag har funderat mycket på det där med stöd, men altid gett upp tanken och kört med luta-mot-en-vägg filosofin. Efter att ha tittat på Peters länk måste jag nog ompröva min åsikt. Borde passa perfekt på min C-dale pendlarhoj. När väskorna är proppade blir den ganska baktung. Önskar jag hade haft ett sånt stöd när jag hade barn bak på cykeln!
 
Jag lutar mot en vägg.

Efter många försök att rädda cykeln när den sakta håller på att välta, och jag står i diket och skvätter vatten, så tog jag alla sunda hjärnceller i action och kom på den geniala idén:
Skruv bort skiten!!!!
Det funkar idag, jag lovar.
Dan
 
Låt mig gissa: Ni som förordar att köra utan stöd, ni har aldrig haft barn i barnstol på cykeln va? :)

Det är inte särskilt praktiskt att försöka luta cykeln mot en vägg när man ska lyfta barnet i/ur stolen (framförallt blir det trångt). Inte heller en lyktstolpe fungerar särskilt bra eftersom framhjulet lätt "sticker iväg" på grund av att cykeln är väldigt baktung. Och att lägga cykeln ner är inte heller direkt lämpligt (svårt att få loss barnet när dess tyngt trycker mot spännena till selen).

Den teknik jag kör med nu när ungarna är lite större är att hålla cykeln upprätt med ena handen (på styret, så man indviker att framhjulet vrider sig och rullar iväg) och sen lyfta barnet genom att lägga armen under dess armar och bakom dess rygg. Fungerar dock bara om barnet är så pass stor att man lätt kan ställa ner det på marken.
 
Skillnad på stöd och stöd...!

Hallåsan!
Undrar uppriktigt sagt om ni som är övertygade "stöd-motståndare" läst Mattias fråga?
Har ni ens klickat på länken jag lade in, läst och värderat den skrivna informationen om ESGE´s centralstöd?
Av dömma från era inlägg är så tyvärr inte fallet!
("Men va då", de e väl ett diskussions-forum så ja skriver väl va ja vill ba´?!" ;))

Om vi nu ändå skulle strunta i vad Mattias egentligen undrar över och dundra på med att snacka långfärdscykling så är jag trots det förvånad över Per´s onyanserade åsikter.
Från att ha läst de utmärkta reseskildringarna på din hemsida sluter jag mig till att du gärna cyklar i berg. Då finns det klara skäl att hålla nere vikten. Det kan jag förstå. Men jag tror att det är nog väldigt få som ägnar sig åt så extrem form av touring.

Skulle även vilja fråga Dan (den ende med sunda hjärnceller) vad för stöd du använt?
Om det är ett sidomonterat stöd, det må vara vid vevlagret eller bak vid gaffeländarna, så tar det i mitt tycke inte så lång stund att sluta sig till att de är, om inte "värdelösa" så i alla fall "riskabla", och av begränsad nytta!

På flera touringcyklar av tyskt eller hollänskt fabrikat kan man ibland se dubbla stöd: Ett vid bakgaffeländarna, som är så vanligt numera, samt ett framtill monterat på "lowridersarna" eller framgaffeländarna.
Detta är i mitt tycke en bättre lösning!

Frågan är om vikten på sido monterat, och det besvär det blir att parkera, berättigar denna investering?!
Nyttan för mig tror jag vara marginell. Jag har därför precis som ni skytt dessa stöd och skall därför egentligen ej utala mig. Men kanske kan de fungera för Gotlands-semestern eller liknande, vem vet? Dessa stöd fungerar dock utmärkt till vardags och man kanske inte har lust att montera av dem bara för en tvåveckors cykelsemester?

Centralstöd har dock fördelen av att enkelt kunna resas även på lutande underlag utan en massa joxande.
Dessutom, som det sades på den länkande sidan, så kan det fungera som mekställ, beroende på var man placerar tygndpunkten, för såväl fram som bakhjul samt när man oljar/rengör kedja eller pillar med växlar!!!

Erfarenheter från de turer jag gjort säger mig även att de i omgivningen förekommande platserna att luta cykeln emot, fungerar förvånansvärt illa när man skall stanna och rasta, för att inte tala om lasta på eller av de 6 packväskor jag använder mig av...

Allt som oftast består, det "alltid närvarande stödet" av lerig mark, veka buskar, vita staket, smutsiga väggar/murar samt ensligt placerade stolpar!
Dessutom är det sällan så att Gud skapat mark som är helt plan vilket ytterligare komplicerar "parkerings förfarandet".

Jag tycker mig använda mycke tid till att leta och prova mig fram för att hitta en fungerande plats, att hojjen lutar lagom mycket och inte står ivägen för någon mm. Och trots min försiktighet kommer "fanskapet" ändå på glid och dundrar i bästa fall i backen när jag vänder ryggen till...:)
Vilket kan fresta på inte bara humöret utan kanske främst materialet.
Några av mina demolerade pakethållare kan häröra från dessa volter.
Många är även de centimetrar färg som skavts av från mina cykelramar, för att då inte tala om pakethållare, väskor och sadlar!
Då har jag inte nämnt all den smuts och färg som jag tvingats skura bort från tyget på mitt högra väskpar...!

Dessutom vill i alla fall jag gärna låsa cykeln, då det ända befintliga stället ofta är en bit bort och/eller jag är i en stad, för att slippa oroa mig om det med!
Då kan det faktiskt vara "gala" att bara dra ner det helt "värdelösa" centralstödet i backen intill den önskade platsen och kliva av...!
Fast nu är jag väl helt ute och reser?

580g pressgjuten duralaluminium, tillverkat i Schweitz, ca 325kr, placerat lågt och centralt på ramen.
Faktum är att jag bara haft det monterat i fjorton dagar så det kan tyckas vara lite tidigt att lovprisandet ännu.
Men varje dag förundras jag över nyttan med det.
Kanske är det ett av de bästa köp jag gjort!
Kunde ej finna det i svensk butik(Dåligt!) så jag beställde det från SJS i England. Därav priset.
Länken jag lade in var bara en av de överraskande stora antalet possitiva omdömmena jag fann då jag sökte på nätet!

MVH!
Peter

Ps: Bara så ni vet:Trots ett monterat centralstöd går det fortfarande att luta cykeln mot saker och ting;), även om det nog är sällan man kommer att behöver det!
[Ändrat av theDude 2002-11-04 kl 13:44]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hijk Cykelstöd Långcykling 18
mothesta Cykel med dubbla cykelstöd Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.