Cykelryggsäck

Hej!
Ngn som kan rekommendera en lämplig ryggsäck för dagsturer på cykel? Skall även kunna användas vid löpning.

Ha en bra dag!
Mvh Björn
 
Hej,

Både jag och min fru har använt Camelbak Rimrunner i flera år och är väldigt nöjda. Tror att den egentligen är gjord för löpning men passar perfect till mtb också. Stor blåsa och mycket förvaringsutrymme när det behövs. Sitter utmärkt på ryggen, passar perfekt för långa turer eller att köra helt tom med lite verktyg och blåsa.
Håller vatten relativt kallt och blir inte alltför kladdig under varma dagar.

H
 
Jag är också i köpartagen på en ryggsäck för mtb.
Jag har kollat på många olika modeller men har kommit fram till att Lundhags T25 Endurance (25 liter) är bäst av dem alla.
Den har likt de andra T-modellerna ett nersänkt höftbälte som ger mycket skön komfort. Ryggsäcken är inte lika lätt som andra likvärdiga säckar, men dess 900g är helt ok tycker jag.
En fördel är att man kan fästa liggunderlag under botten på säcken...sedan finns det 3 meshfickor utanpå samt några spännband där man kan fästa lite andra prylar. Den är förberedd för vattenblåsa, den har en ryggplatta vilket förhindrar att hårda saker trycker mot ryggen. En detalj som gör säcken skön att bära är vadderingen på ryggplattan, ett kors av breda kanaler för cirkulation och tjocka breda och mjuka kuddar som vilar mot ryggen.
Topplocksficka i mesh.

Jag funderar starkt på att köpa denna rygga till en panerad långtur i sommar.
Ok, den är ganska dyr...du får punga ut 900-1000:- för den men jag tror den är värd priset!

Lundhags Produktinfo -> http://www.lundhags.se/range/09_rucksacks/01922/index.html

//Andreas
 
Jag har kört med den säcken som Andreas tipsar om i en säsong och den är kanonbra.
Jag har haft den på allt från stigbygges sessioner till vandring till långa asfaltsturer till heldagsetapper på brötig singletrack och inte någongång har jag känt att det är något som är fel med ryggsäcken.
Du får dessutom plats med 2 treliters vattenblåsor (den har även dubbla öppningar för vattenslang/munstycke).

Höftbältet är riktigt bra då det är lite elastiskt vilket gör att man kan ha säcken full-lastad och ändå röra på sig riktigt mycket utan att säcken svajjar.

Det finns även små fickor på avbärarbältet vilka lämpar sig riktigt bra för att förvara energi gel, bars, torkad frukt etc i.

det är en riktigt bra säck som är utformad för aktiviteter där man rör på sig mycket. Tack vare ryggplatten och den sköna ryggvadderingen så får man inte lika ont i ryggen när man sitter på cykel heller.

För tillfällen då man vill ha med sig mer än vad till exempel en CamelBack MULE erbjuder så är den riktigt bra. Skall du bara ha med dig småsaker så är någon av CBna riktigt bra alternativ.

/Mattias

[Ändrat av mlindstrom 2004-02-02 kl 16:19]
 
Kör själv med en camelbak blowfish funkar bara fin fint det okej man får ju inte med sig hur mycket som helst men det viktigadte för en trevlig dags tur är det inga problem att packa ner i den.
 
Haglöfs

Jag kör ofta med en Haglöfs orc 30 (den röda).

Den har ett bra bärsystem och är tillräckligt lång för att jag skall få ner den på höfterna även när jag cyklar. Jag är 188 cm lång och min fru som är 170 brukar också använda den.

Med lite teknik går det att plocka flaskorna ur flaskhållarna på väskan i farten, och få tillbaka dem.

/rikard
 
Vaude

Jag kör med vaude:s specialgjorda säckar för cykling.
De har en "helmetholder", regnöverdrag, förbered för camelbak, sidofickor i mesh med gummistropp att dra åt med, ganska bekvämt bärsystem och delen som ligger an mot ryggen är gjord i mesh-nät. Finns från 10l -30l tror jag det är. från ca 600:- för den lilla
 
Haglöfs

Har en Haglöfs Hic 23 som funkar bra.
Den har en hård urtagbar ryggplatta, två invändiga fack och ett utvändigt, dock har den "sköljsäkra" drakedjan blivit lite sliten men själva dragkedjefunktionen funkar bra.
 
Ryggsäckar från Litepac och Kimm

Hej!

För det ändamålet du skall ha säcken till tycker jag att en ryggsäck från Kimm eller Litepac är det självklara valet. Om du bara skall köra dagsturer klarar du dig på en kimm25. Själv har jag en kimm35 men jag är ute längre. Hade den när jag cyklade Skåne leden i somras.
Litepacs säck är på 27l.

Både Kimm och Litepac är klassiska löparsäckar och används flitigt i trailrunning och multisport.
Priset för säckarna ligger rund 700-800kr och vikten är mellan 460-650g.

/Niklas
 
Jag går också i ryggsäcksköpartankar.

Igår jämförde jag Lundhags T20 mot Haglöfs LIM Large.

Både 20 liter, förberedda för 2-liters blåsa, har sidnätsfack för flaskor, liten organizerficka, bra höftbälte.

Det som skiljer dem åt är att:
Lundhags är helsvart (sånt gillar jag!), billigare (hitta en affär med 20%), höftbältet sitter på höften (!).

Det som talar för Haglöfs är 100 gram mindre, större nät bak för ev hjälm, tidningar (när jag åker t-bana), vit inredning - bra som mans er grejerna, i Lundhags är det helsvart, två småfickor på höftbältet.

Nåt som talar för eller emot dessa?