Cykeln - framtidens vinnare

Jag är en av få som cyklar hela vintern där jag bor.
Ändå har de flesta bara någon/några km till sitt jobb.
Jag vet folk som kör bil några 100-tals meter till och från jobbet och hem på lunch.
Det enda som transporteras är de själva.Dvs inga trötta småbarn,massor med matkassar eller annat skrymmande.
För att inte tala om alla som kör bil till gymmets entrè för att sedan gå på gångband..
Om så bara av ren snålhet om slantarna borde väl fler cykla,eller omtanke om kalla motorer.
Det handlar inte om tidsvinst;jag vet,då vi har flexklocka på jobbet och det går inte mer tid med cykeln än med bilen.
Kan tänkas att bensinen inte alls upplevs vara dyr...
 
Dyrare bensin vore bra...eller rättare sagt ransonerad bensin...det ska inte gå att frångå ett så pass viktigt ansvar genom att kunna betala mer helt enkelt.

Själv dagdrömer jag om en TGB11/C303 med gengasdrift. Inte bara för att det vore praktiskt på många sätt utan även lite för...kuriosan kan vi väl kalla det.

Gengas kan mycket väl vara ett av framtidcenarierna, men tanke på hur lätt det är redan med så "primitiva" lösningar som folk tvingas till idag då det inte massproduceras. Men alla motorfordon för persontransport kommer antingen att krympa avsevärt (elmoped ed) om det handlar om enskilda personer som ska transporteras eller växa upp i bussklassen.
Dagens billism kan inte räddas hur mycket vi än skryter om nya drivmedel osv...det är inte nergibäraren som är det primära problemet utan energikällorna. Personbilar som vi känner dem kommer snart vara en passerad epok i historien...på ett eller annat sätt.
 
Jag vet folk som kör bil några 100-tals meter till och från jobbet och hem på lunch.
Det enda som transporteras är de själva.Dvs inga trötta småbarn,massor med matkassar eller annat skrymmande.
För att inte tala om alla som kör bil till gymmets entrè för att sedan gå på gångband...

Statistiken säger samma sak: Ungefär hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer.
 
Cykel är en av de nästan självklara lösningarna på enkla transporter i framtiden. Men....

Går det inte åt en jädra massa energi/olja för att tillverka och importera en cykel?
Målet, om man vill minska alla former av utsläpp så mycket som möjligt, borde vara att även tillverkningen sker så lokalt som möjligt, med miljövänliga metoder.
Hur kommer alla delar till på en cykel? Vad kostar en sådan produktion i utsläpp? osv.....
Kanske känns orelevant när man nu löser det mycket större problemet med bil tillverkningen, men ändå....
 
Går det inte åt en jädra massa energi/olja för att tillverka och importera en cykel?
Målet, om man vill minska alla former av utsläpp så mycket som möjligt, borde vara att även tillverkningen sker så lokalt som möjligt, med miljövänliga metoder.
Hur kommer alla delar till på en cykel? Vad kostar en sådan produktion i utsläpp? osv.....
Kanske känns orelevant när man nu löser det mycket större problemet med bil tillverkningen, men ändå....


En bil väger 1000 kilo, en cykel väger knappt 20 kilo. Så nånstans där börjar diskussionen bli absurd. Börja med de stora problemen, som att få fler att börja cykla till vardags.
 
Om alla börjar med enhjuling så..... (skrattar)

Om alla börjar cykla enhjuling så kan vi ju spara mer energi (färrde däck går åt) färre delar och mindre vikt (skämt åsido) Skulle inte taxi kunna börja köra rickshaw, då får de ju bra motion också och visst skulle man kunna göra bakdelen ganska gemytlig (vinterbonad med varmt täcke att dra på sig för kalla vinterturer). Skämt åsido igen, cykeln är framtidens färdmedel, jag instämmer, men förlåt mig för att jag kör bil varje dag (har 4,5 mil till jobbet och borde ta kollektivtrafik men då jag tjänar flera timmar i tid så har det blivit så.

Roland, miljöbov tyvärr men ska försöka börja cykla fram o tillbaka till jobbet då det blir vår. (mars/april) och fortsätta med det under aug till och med okt (hoppas jag inte lovar för mycket nu).
 
Tror ju nog att det är användarfasen som är den stora boven för både bil och cykel. Det gör att den stora delen av energinåtgången faktiskt går till att driva fordonet.
En bil > 100 kg, en cykel ca 20 kg. Det säger sig själv vilken som kräver mest energi vid användningen.

Sökte lite på internet men kunde inte hitta någon uppställning om energiåtgång för olika trafikslag. Buss och tåg ska vara bland de mest energieffektiva trafikslagen (räknat per passagerare) men är de bättre än cykel?

hur skulle man kunna få mer folk att cykla? Via plånboken? Är det inte i Norge man kan få km-ersättning för jobbpendling med cykel?
 
Gratis kollektivtrafik

Kollektivtrafiken utvidgas och blir gratis... finansieras av höjd bensinskatt...

Då kanske det kan hända något i de större städerna iaf...

Thomas
 
Kollektivtrafiken utvidgas och blir gratis... finansieras av höjd bensinskatt...

Då kanske det kan hända något i de större städerna iaf...


Nej inte gratis, det gör att folk slutar cykla och gå. I storstäderna behöver man bara bygga ut kollektivtrafiken, fler tvärbanor till exempel, så blir det fler som reser. Och sluta bygga ut vägnätet och p-platserna!

På mindre orter är det ofta korta avstånd som är ideala för cykling, där krävs det kanske bra cykelparkeringar och en allmän kvalitetssatsning på cykelbanor och sånt. Och regionaltåg för de som pendlar till andra orter.
 
eller få möjlighet att ta med cykeln på tåg (SJ), tunnelbana och buss

Det skulle förenkla livet och göra kollektivtrafiken bra mycket effektivare. Pendeltåg är en bra början, men jag vill kunna ta cykeln på fjärrtåget, tunnelbanan och spårvagnen också.

I Schweiss går det, men inte i Sverige - suck!
/Dag
 
Det skulle förenkla livet och göra kollektivtrafiken bra mycket effektivare. Pendeltåg är en bra början, men jag vill kunna ta cykeln på fjärrtåget, tunnelbanan och spårvagnen också.

I Schweiss går det, men inte i Sverige - suck!
/Dag

T-bana, visst, kan bli lite körigt attt knyckla in cyklar, men å andra sidan är du cyklist kan du väl i regel skippa tuben, eller?
På SL-pendeln kan du ju ta med cykeln på de flesta turer utom i ruschen. Ett givet alternativ för längre jobbpendling är sträcka 1) 500kr-cykel A; sträcka 2) tåg/båt; sträcka 3) 500kr-cykel B.

Själv cyklar jag året runt i och kring stan. Pendeln har jag åkt kanske 10ggr de senaset 10 åren; tub ungefär detsamma. Under denna period har cykelframkomligheten på vägarna varit OK med undantag av sammanlagt kanske 3 vinterveckor. VIdare noteras att för 10 år sen var vintercyklisterna här; tämligen lätträknade; numera får byfåne veva på rätt bra om han ska hinna vinka åt alla trikå- och hjälmprydda vid hemmatullen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.