• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vänsterextremismens framfart

Till grodanbolle om "integration":
"Ett litet utdrag" är, återigen, ett tidningsreferat.
Om du går till källan:
http://www.mipex.eu/
...och verkligen läser vilka variabler det är som MIPEX III mäter, så förstår du att det inte föreligger minsta motsägelse mellan det du hävdar (och som jag håller med om), och det Zaremba skriver.
Hur vårt lilla del-meningsutbyte överhuvudtaget hänger ihop med trådens ämne, överstiger min fattningsförmåga.

Det var du som skrev "att Sverie hör till de sämsta länderna i EU på att integrera "sina" invandrare" så vad är det du inte förstår?

Visa någon internationell studie som belägger det.
 
Oj oj oj, vilken tråd det blev...

Men man häpnar ju vilken okunskap det fortfarande finns om SD.
Men det är ju svårt att lära gamla hundar sitta säger dom... och många här har ingen aning om vad partiet är för någonting.

Den verkliga faran för vår demokrati och yttrandefrihet står Vänsterflanken för. Detta enligt BRÅ och SÄPO. Och sunt förnuft (räcker med att gå ut på gatan under någon valkampanj).

Detta är FAKTA. sen kan man debattera hur mycket man vill men cirkeln kommer ändå tillbaka till denna slutsats som BRÅ och Säpo gjort.


Se det så här hade SD varit ett seriöst parti så hade det varit en sak. Men det är det inte hur mycket de än rensar bland mest bland deras medlemmar.

Varför är det inte seriöst?

Det som inte är seriöst är väl Vänstern som varken är för demokrati eller yttrandefrihet. Som varken följer lag eller ordning och som är det stora hotet mot politiker och myndigheter enligt SÄPO och BRÅ.

DÄR kan man snacka oseriöst.

Dessutom en F.d partiledare som står på sergelstorg och piskar upp en hatstämning som slutar i förtal mot familjemedlammar och tillika polisanmälningar.

Apropå oseriöst liksom...


I sds ögon är människor skyldiga inte på grund av vad de gör utan på grund av vilka deras föräldrar är.[/B]

Enligt SD:s ögon är väl ingen skyldig till någonting tills en domstol har sagt sitt?

Eller vem är skyldig och till vad?
 
Statistiken jag nämner är för Grekiska nysvenskar....
Det känner jag inte till. Men ungefär så såg det många gånger ut i de grekiska pensionssystemet. Hur nya då? Ge gärna länk till den infon, så jag får klart för mig hur det gick till. Kan inte ha varit greker som kom hit under 70-talet. Här har andra regler gällt. Måste ha varit nynysvenskar. Överfördes systemet hit och var det grekiska staten som stod för fiolerna?

Raskesven
 
Det var du som skrev "att Sverie hör till de sämsta länderna i EU på att integrera "sina" invandrare" så vad är det du inte förstår?
Visa någon internationell studie som belägger det.
Jag har redan förtydligat vad jag (eller rättare sagt Zaremba) menade, samt bett om ursäkt för en slarvig formulering. Joask har dessutom förklarat närmare, vad MIPEX mäter och inte mäter. Vad jag inte förstår, är vad detta ordmärkeri tillför diskussionen.
 
Tack själv joanna, trevligt när det går att diskutera ämnen som brukar uppfattas som känsliga.
Raskesven
Ja - vem kunde tro det, när den här tråden startade... ;).
Jag har en deadline som börjar flåsa mig i nacken, så jag tror jag skall försöka mig på ett litet sammanfattande oenighetsprotokoll.

1.
Jag tror de flesta kan skriva under på din sammanfattning av Sveriges problem med flyktingmottagning och integration. Jag har stor sympati för ditt sätt att beskriva dem som huvudsakligen kapacitetsproblem - fast jag för egen del inte kan låta bli att se vissa särdrag hos den svenska arbetsmarknaden, i själva mottagningsproceduren, och på sista tiden kanske även hos det svenska skolsystemet, som bidragande strukturella hinder.

Jag vill gärna framhäva, hur väsensskilt ditt och mitt förhållningssätt är från SD:s och deras gelikars syn på frågan. Deras utgångspunkt är inte kritik av praktiska problem, utan att ett mångkulturellt samhälle är något negativt i sig, och invandring av människor med avvikande kultur därmed per definition av ondo. Om detta sedan motiveras med inneboende rasegenskaper, oöverbryggliga kuturskillnader, eller ”bara” människors benägenhet att ty sig till sina gelikar och ”bilda ghetton", som grodanbolle så vackert uttryckte det, spelar kanske mindre roll.

2.
Diskussionen i denna tråd utgick dock inte från ”invandrarfrågan”, utan mer allmänt från politisk extremism som hot mot demokrati och yttrandefrihet. Den gled sedan snabbt in på orsakerna till uppsvinget för en - kalla det allmänt - rasistiskt influerad höger, i Sverige då inklusive SD.

Immigrations/integrationsproblematiken dök upp i debatten, eftersom några av deltagarna framhävt den som huvudorsak, och framgångarna för SD närmast som ett beklagligt resultat av en i grunden sund reaktion.

Själv har jag - framförallt i ett vidare europeiskt perspektiv - velat se ett mer generellt samband med ekonomiska och sociala krisperioder, framför allt sådana med snabbt ökande samhällsklyftor och tecken på felfunktioner i välfärdssystemen. Detta synsätt betyder inte alls, att jag vill blunda för vare sig mer praktiska integrationsproblem (som naturligtvis fördjupas och blir mer synliga av en sådan samhällsutveckling), eller ens för de dilemman och konflikter som - konstigt vore väl annars - följer med det mångkulturella samhället i stort.
Utan ”bara”, att jag i ökande samhällsklyftor och eroderade välfärdssystem ser ett betydligt större hot mot demokratin och det som engelsmännen kallar för ”social cohesion” i våra samhällen.
För att vända på det: med stöd av vad jag ser i andra europeiska samhällen tror jag inte på att frånvaro av immigrations/integrationsproblem utgör ett automatiskt skydd mot framväxten av rasistiskt influerade ideologier.

Du påpekar då så klokt, att samma fenomen kan ha helt eller delvis olika orsaker i olika länder och historiska sammanhang, och det är bara att hålla med. Jag tror naturligtvis inte ett ögonblick på att Sverige riskerar att hamna ens i närheten av de problem med gapande ekonomiska klyftor, totalhavererade skol- sjukvårds- och socialförsäkringssystem, permanentade enklaver av ren nöd och närmast obefintlig social tillit, som jag ser i mitt gamla hemland.
Men jag ser färdriktningen, fast jag hoppas att jag har fel.
 
Senast ändrad:
Ja - vem kunde tro det, när den här tråden startade... ;).
Jag har en deadline som börjar flåsa mig i nacken, så jag tror jag skall försöka mig på ett litet sammanfattande oenighetsprotokoll.

1.
Jag tror de flesta kan skriva under på din sammanfattning av Sveriges problem med flyktingmottagning och integration. Jag har stor sympati för ditt sätt att beskriva dem som huvudsakligen kapacitetsproblem - fast jag för egen del inte kan låta bli att se vissa särdrag hos den svenska arbetsmarknaden, i själva mottagningsproceduren, och på sista tiden kanske även hos det svenska skolsystemet, som bidragande strukturella hinder.

Jag vill gärna framhäva, hur väsensskilt ditt och mitt förhållningssätt är från SD:s och deras gelikars syn på frågan. Deras utgångspunkt är inte kritik av praktiska problem, utan att ett mångkulturellt samhälle är något negativt i sig, och invandring av människor med avvikande kultur därmed per definition av ondo. Om detta sedan motiveras med inneboende rasegenskaper, oöverbryggliga kuturskillnader, eller ”bara” människors benägenhet att ty sig till sina gelikar och ”bilda ghetton", som grodanbolle så vackert uttryckte det, spelar kanske mindre roll.

2.
Diskussionen i denna tråd utgick dock inte från ”invandrarfrågan”, utan mer allmänt från politisk extremism som hot mot demokrati och yttrandefrihet. Den gled sedan snabbt in på orsakerna till uppsvinget för en - kalla det allmänt - rasistiskt influerad höger, i Sverige då inklusive SD.

Immigrations/integrationsproblematiken dök upp i debatten, eftersom några av deltagarna framhävt den som huvudorsak, och framgångarna för SD närmast som ett beklagligt resultat av en i grunden sund reaktion.

Själv har jag - framförallt i ett vidare europeiskt perspektiv - velat se ett mer generellt samband med ekonomiska och sociala krisperioder, framför allt sådana med snabbt ökande samhällsklyftor och tecken på felfunktioner i välfärdssystemen. Detta synsätt betyder inte alls, att jag vill blunda för vare sig mer praktiska integrationsproblem (som naturligtvis fördjupas och blir mer synliga av en sådan samhällsutveckling), eller ens för de dilemman och konflikter som - konstigt vore väl annars - följer med det mångkulturella samhället i stort.
Utan ”bara”, att jag i ökande samhällsklyftor och eroderade välfärdssystem ser ett betydligt större hot mot demokratin och det som engelsmännen kallar för ”social cohesion” i våra samhällen.
För att vända på det: med stöd av vad jag ser i andra europeiska samhällen tror jag inte på att frånvaro av immigrations/integrationsproblem utgör ett automatiskt skydd mot framväxten av rasistiskt influerade ideologier.

Du påpekar då så klokt, att samma fenomen kan ha helt eller delvis olika orsaker i olika länder och historiska sammanhang, och det är bara att hålla med. Jag tror naturligtvis inte ett ögonblick på att Sverige riskerar att hamna ens i närheten av de problem med gapande ekonomiska klyftor, totalhavererade skol- sjukvårds- och socialförsäkringssystem, permanentade enklaver av ren nöd och närmast obefintlig social tillit, som jag ser i mitt gamla hemland.
Men jag ser färdriktningen, fast jag hoppas att jag har fel.

Jag är pessimist, och tror tyvärr din färdriktning stämmer.

Vill dock poängtera hur smått overkligt det är att denna tråd snudd på uppnått konsensus(!) - tänk om de som styrde kunde sätta sig och debattera dessa frågor utan förbehåll och med en genuin vilja att skapa ett sammanhållet Sverige. Det vore nåt det :)
 
Ja - vem kunde tro det, när den här tråden startade... ;).
Jag har en deadline som börjar flåsa mig i nacken, så jag tror jag skall försöka mig på ett litet sammanfattande oenighetsprotokoll.

1.
Jag tror de flesta kan skriva under på din sammanfattning av Sveriges problem med flyktingmottagning och integration. Jag har stor sympati för ditt sätt att beskriva dem som huvudsakligen kapacitetsproblem - fast jag för egen del inte kan låta bli att se vissa särdrag hos den svenska arbetsmarknaden, i själva mottagningsproceduren, och på sista tiden kanske även hos det svenska skolsystemet, som bidragande strukturella hinder.

Jag vill gärna framhäva, hur väsensskilt ditt och mitt förhållningssätt är från SD:s och deras gelikars syn på frågan. Deras utgångspunkt är inte kritik av praktiska problem, utan att ett mångkulturellt samhälle är något negativt i sig, och invandring av människor med avvikande kultur därmed per definition av ondo. Om detta sedan motiveras med inneboende rasegenskaper, oöverbryggliga kuturskillnader, eller ”bara” människors benägenhet att ty sig till sina gelikar och ”bilda ghetton", som grodanbolle så vackert uttryckte det, spelar kanske mindre roll.

2.
Diskussionen i denna tråd utgick dock inte från ”invandrarfrågan”, utan mer allmänt från politisk extremism som hot mot demokrati och yttrandefrihet. Den gled sedan snabbt in på orsakerna till uppsvinget för en - kalla det allmänt - rasistiskt influerad höger, i Sverige då inklusive SD.

Immigrations/integrationsproblematiken dök upp i debatten, eftersom några av deltagarna framhävt den som huvudorsak, och framgångarna för SD närmast som ett beklagligt resultat av en i grunden sund reaktion.

Själv har jag - framförallt i ett vidare europeiskt perspektiv - velat se ett mer generellt samband med ekonomiska och sociala krisperioder, framför allt sådana med snabbt ökande samhällsklyftor och tecken på felfunktioner i välfärdssystemen. Detta synsätt betyder inte alls, att jag vill blunda för vare sig mer praktiska integrationsproblem (som naturligtvis fördjupas och blir mer synliga av en sådan samhällsutveckling), eller ens för de dilemman och konflikter som - konstigt vore väl annars - följer med det mångkulturella samhället i stort.
Utan ”bara”, att jag i ökande samhällsklyftor och eroderade välfärdssystem ser ett betydligt större hot mot demokratin och det som engelsmännen kallar för ”social cohesion” i våra samhällen.
För att vända på det: med stöd av vad jag ser i andra europeiska samhällen tror jag inte på att frånvaro av immigrations/integrationsproblem utgör ett automatiskt skydd mot framväxten av rasistiskt influerade ideologier.

Du påpekar då så klokt, att samma fenomen kan ha helt eller delvis olika orsaker i olika länder och historiska sammanhang, och det är bara att hålla med. Jag tror naturligtvis inte ett ögonblick på att Sverige riskerar att hamna ens i närheten av de problem med gapande ekonomiska klyftor, totalhavererade skol- sjukvårds- och socialförsäkringssystem, permanentade enklaver av ren nöd och närmast obefintlig social tillit, som jag ser i mitt gamla hemland.
Men jag ser färdriktningen, fast jag hoppas att jag har fel.
Mycket sakligt och genomtänkt skrivet! Skönt med en skribent som med jordnära kunskap sansat argumenterar i tråd som oftast hamnar i länkfäktning och testosteronstinn tuffhet.
 
Det känner jag inte till. Men ungefär så såg det många gånger ut i de grekiska pensionssystemet. Hur nya då? Ge gärna länk till den infon, så jag får klart för mig hur det gick till. Kan inte ha varit greker som kom hit under 70-talet. Här har andra regler gällt. Måste ha varit nynysvenskar. Överfördes systemet hit och var det grekiska staten som stod för fiolerna?

Raskesven

Gör man undersökningar så kollar man på alla greker och jag tror den första studien gjordes 1991. Senare studier har bekräftat det och inget har förändrats.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.