Cykeldäck? Fick punka :(

Fälgdimensionen

bestämmer vilka däck du kan ha, Inom ramens begränsningar går det att byta fälgar. Rätt konstaterande att smala däck rullar lättast, men även feta finns med smal rullprofil.
Slangen måste alltid passa till fälgen och däcket. Tiden måste alltid räcka till att vara tydlig.
Inget cykelhjul tål kanstensfärder. Brukar synas i slangen som ett ormbett, två små hål bredvid varandra.....
 
Du har fått punka en gång, det är väll inte hela värden. Det är väll bara att laga hålet och pumpa....
Fast är däcken gamla skadar det ju inte med nya fräsha.
Continental lizardskin är ganska trevliga om man vill ha något lättrullat. Annars är ju schvalbe marathon däcken (billiga modellen) både billiga och hyfsat punkteringsäkra.
 
Hej, tack för för svaren.
Jo jag vet det är bara punka men man är en sån j**** newbie =).
Ska iväg och köpa ett par idag isf, en sista fråga innan man gör detta bara.
Kollade precis priserna på Marathon Supreme och dom var rätt dyra 405 kr, såg att den fanns Intercontinental som kostade knappt hälften runt 205 kr, är skillnaden stor mellan dessa däck?
Försöker bara förstå pris skillnaderna mellan dessa båda.

Är det någon som vet något om orginaldäcken som jag fick på köpet, Maxxis och hur dom står sig mot Intercon eller Schwalbe rent prestanda mässigt.
Ifall skillnaden inte är stor så kan man ju lika gärna bara byta däcket som är sönder isf funderar jag istället för att köpa 2 st nya.
 
Hej, tack för för svaren.
Jo jag vet det är bara punka men man är en sån j**** newbie =).
Ska iväg och köpa ett par idag isf, en sista fråga innan man gör detta bara.
Kollade precis priserna på Marathon Supreme och dom var rätt dyra 405 kr, såg att den fanns Intercontinental som kostade knappt hälften runt 205 kr, är skillnaden stor mellan dessa däck?
Försöker bara förstå pris skillnaderna mellan dessa båda.

Är det någon som vet något om orginaldäcken som jag fick på köpet, Maxxis och hur dom står sig mot Intercon eller Schwalbe rent prestanda mässigt.
Ifall skillnaden inte är stor så kan man ju lika gärna bara byta däcket som är sönder isf funderar jag istället för att köpa 2 st nya.

Men kolla först att däcket verkligen behöver bytas, det behövs normalt inte efter en punka. En lapp på hålet i innerslangen, pumpa och iväg bara!
 
Vill du ha högt punkaskydd så kostar det lite men det kan det vara värt om man slipper stå efter vägen och laga punka, att lägga lite pengar på schwalbe däcken är nog ingen dum ide om du ska cykla långt.
 
Petmeu, jo just det, jag brukar blanda ihop det där med däck och innerslang.
Ska kolla upp det idag när jag kommer hem från jobbet.

Actionbent du har helt rätt, håller fullständigt med, men hur ofta får man punka om man kör landsväg generellt sätt på "bra vägar"?
Är det vanligt förekommande, har ingen erfarenhet från detta.
 
Med nya däck med rätt lufttryck

är punktering rätt ovanligt. Snakebite kan bero på för dåligt lufttryck i kombination med grop i vägen cykling över kantsten utan att stegra cykeln etc.

Det är sällan man får punka när man cyklar över glas. Men varför utmana ödet mer än nödvändigt.

På långtur skulle jag välja lite kraftigare däck. Allra viktigaste är att se till att h julen är välbyggda.

Thure
 
Även på en fin väg kan det ligga en glasbit eller något annat som ger punka men ju bättre däck man har ju mindre blir risken, däck utan något extra skydd i är naturligtvis ömtåligast och kanske inget man vill åka långtur på.
 
Med en ny hoj

ingick, i varje fall förr, att säljarens mekaniker efterjusterade cykel då den "satt sig", om du köper eller får det, be om att räta och rikta fälgar samt att spänna samtliga ekrar. Det om något brukar ge stabila hjul.
När det gäller däck och slang får man det man betalar för, bättre och lättare brukar vara dyrare...
Om du vill läsa om besvikna budgetväljare så finns det gott om inlägg här på utsidan....
 
innerslangar i sig, är det sak samma vilken man köper och läggs all fokusering på själva däcken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pher_ cykeldäck med kvalite? Långcykling 20
KristianMattiasson punka åter punka, nu behövs något nytt! Långcykling 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.