Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Cykel på flyget
- Trådstartare Enicar
- Start datum
Detta har diskuterats förut. Utsidans sökfunktion fungerar utmärkt för detta:
http://www.utsidan.se/vb_forum/sear...ctname=yes&action=dosearch&getdaily=&pagenum=
/Jonas U
http://www.utsidan.se/vb_forum/sear...ctname=yes&action=dosearch&getdaily=&pagenum=
/Jonas U
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Just åter från Charles de Gaulle
Jag har just lyckligen kommit hem från en tvåveckors cykelsemester i Frankrike. Flög Stockholm - Paris (Charles de Gaulle) med SAS, gick kanonfint.
Mina förberedelser:
- sade till vid bokningen att cykel skulle medtas
- skaffade blisterplast och tejpade fast den runt ram och bakväxel
- tog bort pedalerna (testa hemma!)
- vred styret
- tömde däcken på luft
Formellt kostar det nånstans kring 110-120 kr/överviktskilo (över de 20 kg man får ha som polletterat bagage). På utresan vägde vi noggrant så vi fick precis 2 cyklar + 3 cykelväskor = 40 kg samt 1 cykelväska och styrväskorna som handbagage. Då vägde de inte ens sakerna utan vi fick själva berätta vad det vägde! På hemvägen var vi alltså mindre noggranna och kunde utan problem pollettera alla 4 väskorna + cyklarna utan att betala extra.
Jätteschysst bemötande på båda flygplatserna!
Tänk också på att det kan vara rätt svårt att cykla ut från stora flygplatser, försök ta reda på mesta möjliga innan, helst karta över flygplatsen. Vi lyckades få fram info om att man kunde ta RER-tåg (ett slags pendeltåg) med cykel i särskild cykelavdelning i tågets ändar, dock inte stiga av i Paris city. Vi tog tåget till söderförort och cyklade därifrån.
Tillbaka kom vi in från öster till by strax intill flygplatsen och kunde åka med hotellets shuttlebuss (lite dricks till chauffören bara). Praktiskt och bekvämt!
Lycka till!
Jag har just lyckligen kommit hem från en tvåveckors cykelsemester i Frankrike. Flög Stockholm - Paris (Charles de Gaulle) med SAS, gick kanonfint.
Mina förberedelser:
- sade till vid bokningen att cykel skulle medtas
- skaffade blisterplast och tejpade fast den runt ram och bakväxel
- tog bort pedalerna (testa hemma!)
- vred styret
- tömde däcken på luft
Formellt kostar det nånstans kring 110-120 kr/överviktskilo (över de 20 kg man får ha som polletterat bagage). På utresan vägde vi noggrant så vi fick precis 2 cyklar + 3 cykelväskor = 40 kg samt 1 cykelväska och styrväskorna som handbagage. Då vägde de inte ens sakerna utan vi fick själva berätta vad det vägde! På hemvägen var vi alltså mindre noggranna och kunde utan problem pollettera alla 4 väskorna + cyklarna utan att betala extra.
Jätteschysst bemötande på båda flygplatserna!
Tänk också på att det kan vara rätt svårt att cykla ut från stora flygplatser, försök ta reda på mesta möjliga innan, helst karta över flygplatsen. Vi lyckades få fram info om att man kunde ta RER-tåg (ett slags pendeltåg) med cykel i särskild cykelavdelning i tågets ändar, dock inte stiga av i Paris city. Vi tog tåget till söderförort och cyklade därifrån.
Tillbaka kom vi in från öster till by strax intill flygplatsen och kunde åka med hotellets shuttlebuss (lite dricks till chauffören bara). Praktiskt och bekvämt!
Lycka till!
SAS-personalen bestämmer
Har hört både att man ska och att man inte ska tömma ur luften ur däcken.
Men här var det SAS-personalen som sade åt oss att göra det. Antar att det har att göra med lufttryck. Kanske har inte bagageutrymmen samma säkra lufttryck som personutrymmena, vad vet jag?
I alla fall var det enklast att göra som de sade, är ju lätt att pumpa dem igen efter landning. Hellre hålla SAS-personalen glad än att börja bråka och kanske få problem med att få med cyklarna... Eller få betala övervikt för att de blivit sura på oss...
Har hört både att man ska och att man inte ska tömma ur luften ur däcken.
Men här var det SAS-personalen som sade åt oss att göra det. Antar att det har att göra med lufttryck. Kanske har inte bagageutrymmen samma säkra lufttryck som personutrymmena, vad vet jag?
I alla fall var det enklast att göra som de sade, är ju lätt att pumpa dem igen efter landning. Hellre hålla SAS-personalen glad än att börja bråka och kanske få problem med att få med cyklarna... Eller få betala övervikt för att de blivit sura på oss...
Re: SAS-personalen bestämmer
Allt bagage finns inne i tryckkabinen. Dessutom
är tryckskillnaden som skulle kunna uppstå om
tryckkabinen pajar mariginell om man jämför med de 3-8kg
som man normalt har i cykeldäck.
Ett exempel på att SASpersonalen är ute och cyklar här är att man inte släpper ut lufen ur däcken på landningsställen. Dessa finns utanför tryckkabinen.
Naturligtvis är det listigt att inte stöta sig med personalen, men man skulle önska att SAS hade lite större kunskaper om det dom håller på med
Allt bagage finns inne i tryckkabinen. Dessutom
är tryckskillnaden som skulle kunna uppstå om
tryckkabinen pajar mariginell om man jämför med de 3-8kg
som man normalt har i cykeldäck.
Ett exempel på att SASpersonalen är ute och cyklar här är att man inte släpper ut lufen ur däcken på landningsställen. Dessa finns utanför tryckkabinen.
Naturligtvis är det listigt att inte stöta sig med personalen, men man skulle önska att SAS hade lite större kunskaper om det dom håller på med
Har precis som Eva ovan kommit direkt från en två veckors cykling i Pyrenéerna och INGA problem att tala om gällandes cykel på flyget.
Själv använde vi på ditresan kartonger från den lokala cykelhandlaren.
På hemresan fixade vi en kartong på tågstationen i Tolouse som vi vek under cykeln. Tejpade rejält runt om så att inga delar hängde lös.
Frankrike är ett förgångsland enligt min mening... då det gäller att transportera cykel på tåg! Hur lätt som helst! Frankrike älskar cykel!!!
SJ hatar cykel!
MVH
Jmlove
Själv använde vi på ditresan kartonger från den lokala cykelhandlaren.
På hemresan fixade vi en kartong på tågstationen i Tolouse som vi vek under cykeln. Tejpade rejält runt om så att inga delar hängde lös.
Frankrike är ett förgångsland enligt min mening... då det gäller att transportera cykel på tåg! Hur lätt som helst! Frankrike älskar cykel!!!
SJ hatar cykel!
MVH
Jmlove
Jag åkte med Ryanair förra sommaren från Stanstead till Skavsta. Det fanns en massa regler om hur det skulle se ut, med borttagna pedaler, kartong å luftade däck. Men när det kom till kritan visade det sej att det enda man behövde göra var att vrida styret. Cykeln kom fram utan skavanker. Ibland kan man få med sej cykeln gratis, men det beror på vilken personal man stöter på
Släpp ut luft om du har hårt pumpat.
Minska med 1 bar så är du (teoretiskt) på säkra sidan.
(baggageutrymmet är inte trycksatt!)
Kylan kan också öka risken för punka.
Cykeln behöver egentligen ingen låda alls. Ta av trampor och vrid styret 90 grader.
Oftast gratis på reguljärflyg (Lufthansa är ett av undantagen).
http://www.geocities.com/tallabomba
[Ändrat av tallabomba 2002-09-14 kl 21:02]
Minska med 1 bar så är du (teoretiskt) på säkra sidan.
(baggageutrymmet är inte trycksatt!)
Kylan kan också öka risken för punka.
Cykeln behöver egentligen ingen låda alls. Ta av trampor och vrid styret 90 grader.
Oftast gratis på reguljärflyg (Lufthansa är ett av undantagen).
http://www.geocities.com/tallabomba
[Ändrat av tallabomba 2002-09-14 kl 21:02]
Luft i landningställ
Till cykel-Henrik,det är nitrogen i flygplanens hjul och inte vanlig luft.Ett litet tips till alla som vill ha cykeln med sig på flyget.Det är oftast bättre om styret är svängt längs cykelns ram när man lastar och stuvar ett lastutrymme.Oftast på större flygplan används lastband pga. höjden upp till luckan. Cyklar blir då ett ganska svårmanövrerat kolli om inte hjul och trampor är borttagna samtidigt som det kan skada andra väskor ombord vid stuvning.Detta gäller också speciellt ryggsäckar som bör ligga i plastpåsar av samma typ som man lägger barnvagnar i.Oftast hänger och slänger packremmar,höftbälte och andra remmar till locket löst. Dessa har en tendens att följa med bandet runt och fastnar vilket kan göra att det dras sönder i onödan. Bättre att knyta ihop dessa tight eller att be om en barnvagnspåse vid incheckning.Göran
Till cykel-Henrik,det är nitrogen i flygplanens hjul och inte vanlig luft.Ett litet tips till alla som vill ha cykeln med sig på flyget.Det är oftast bättre om styret är svängt längs cykelns ram när man lastar och stuvar ett lastutrymme.Oftast på större flygplan används lastband pga. höjden upp till luckan. Cyklar blir då ett ganska svårmanövrerat kolli om inte hjul och trampor är borttagna samtidigt som det kan skada andra väskor ombord vid stuvning.Detta gäller också speciellt ryggsäckar som bör ligga i plastpåsar av samma typ som man lägger barnvagnar i.Oftast hänger och slänger packremmar,höftbälte och andra remmar till locket löst. Dessa har en tendens att följa med bandet runt och fastnar vilket kan göra att det dras sönder i onödan. Bättre att knyta ihop dessa tight eller att be om en barnvagnspåse vid incheckning.Göran
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg