cykel på flyg?

Behöver tips o råd om paketering av cykel o väskor för att ta med på flyget. Måste man montera isär hojen, packa den i kartong eller plasta in, hur går man lämpligast tillväga?

Tack på förhand

Vh Andreas
 
Gör som du vill

Det finns olika skolor. En del förespråkar hård cykelväska och incheckning med ordinarie bagage, andra föredrar cykelkartong (en sådan som cyklar levereras i till butik) och andra säger att det går bra att bara montera av pedalerna och vrida styret i sidled.

Jag flög förra vecka ToR Arlanda-München med "naken" CX-cykel och det gick utmärkt.Som jag ser det så är packpersonalen tvingade att lägga min cykel överst bland bagaget, och den går inte att kasta mellan sig.

Har du en delikat racer med tunna hjul och carbondetaljer skulle jag nog packa in den i hårdskalsväska. En fulldämpad cykel med skivbromsar skulle jag nog packa ner i en kartong för att skydda skivor och hydraulslangar, eventuellt skydda utsatta delar med wellpapp, bubbelplast och tejp.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har aldrig flugit med cykel, men skulla jag göra det så skulle jag skydda den efter bästa förmåga.
Hård väska är att föredra, men har man inte det så är nog kartong ett bra alternativ.
En viktig sak man nog lätt glömmer är att sätta distanser i gafflarna så att de inte blir ihoptryckta. Jag skulle nog också skruva av växlarna...

Den här frågan har diskuterats ingående här förut. Sök i forumet, så hittar du nog mycket info!
 

Guest

Gäst
Man ska komma ihåg att lastpersonalen skiter fullständigt i om saker är ömtåliga.

Jag glömmer aldrig när jag tittade på ett sånt lasttåg (dragbil med små vagnar med väskorna på) när lastpersonalen verkade bli ombedda att plocka ut en specifik väska. Hur gjorde de?
Jo, de rev ut allting och kastade alla väskor på marken, ofta i full fart rakt ned i backen. Hårda väskor också. Till och med ett instrumentfodral!
Nu har jag inte flugit sen dess (inte pga av det dock!), men skulle jag flyga igen, så kommer jag inte att packa en endaste ömtålig sak i det incheckade bagaget, och jag kommer heller inte att använda en hård resväska.

Skulle aldrig komma på tanken att låta en lastare ta hand om min cykel, om den så vore inplastad i flera decimeter stötdämpande material.
 
Packa en cykel

Jag har flygit en hel del med mina cyklar och provat att packa på olika sätt. Att bara dra några varv med bubbel plast runt fungerade och cykeln kom fram oskadd. Men skulle skada uppkomma kan bolaget troligen hävda att du inte packat cykeln efter föreskrivet vis.

Reglerna för att ta med cykel på flyget blir allt tuffare allt efter som marginalern miskat. Antagligen har även kostnaderna för ersättning av skador stigit då fler reser med dyra cyklar. Flera bolag har avgifts belagt större sport redskap vilket inte är enbart negativt. Man får visserligen betala en relativt hög avgift men kan då i gengäld kräva mer aktsamhet om prylarna av bolaget. Dessutom inkluderas oftast inte vikten på cykeln i bagaget!
Bäst är att ringa bolaget och fråga vad för regler som gäller. Meddela även i förväg och kom tidigt så brukar de vara mindre griniga på incheckningen.
Numera packar jag enligt nedanstående beskrivningen förutom att jag låter bromsen sitta kvar samt att jag fyller utrymmet kring cykeln med tält, sovsäck mm. Ta även gamla hushålls rullar och förstärk insidan av kartongen med. http://www.jimlangley.net/wrench/boxabike.html
Det finns tom. en hemsida om detta:
http://www.gfonline.org/BikeAccess/default.cfm
 
Vi flög Nice - Köpenhamn för två veckor sedan. Vi hade köpt ett tunnt liggunderlag och en rulle brun pakettejp.

Vi vred styret på min hustrus MTB 90 grader och sänkt sadel och vände pedalerna så att de pekade inåt. Det sönderklippta liggunderlaget surrades fast med pakettejpen rund växlar, handtag och veparti. Vevar och annat fixerades också.

Min liggcykel fick hanteras lite annorlunda. Styre och hantag monterades av och tejpades fast på ramen. Pedalerna vändes och liggunderlag tejpades fast runt växlar och veparti.

Cyklarna måste ju checkas och taggas in tillsammans med övrigt bagage för att kolla totalvikten och sedan lämnas de in vid en särskild disk för skrymmande bagage. Där måste de vara så pass nermonterade att de går att skicka igenom röntgenutrustningen för skrymmande bagage. Min liggcykel gick igenom med ett par millimeter tillgodo utan att jag hade monterat av sitsen.

I köpenhamn fick man sedan hämta ut dem vid en särskild disk för skrymmande bagage i samma hall som övrigt bagage hämtas på rullbanden.

Visst ja, en liten sak till. Vi tejpade ihop cykelväskorna parvis så att de bara blev ett bagage av dem. Det uppskattade personalen på incheckningen och vi fick inte betala någon övervikt, trots att cyklar och packning var 10 kg för tunga.
MVH/Bengt Falke
 
biketivist; sa:
Man ska komma ihåg att lastpersonalen skiter fullständigt i om saker är ömtåliga.

Jag glömmer aldrig när jag tittade på ett sånt lasttåg (dragbil med små vagnar med väskorna på) när lastpersonalen verkade bli ombedda att plocka ut en specifik väska. Hur gjorde de?
Jo, de rev ut allting och kastade alla väskor på marken, ofta i full fart rakt ned i backen. Hårda väskor också. Till och med ett instrumentfodral!
Nu har jag inte flugit sen dess (inte pga av det dock!), men skulle jag flyga igen, så kommer jag inte att packa en endaste ömtålig sak i det incheckade bagaget, och jag kommer heller inte att använda en hård resväska.

Skulle aldrig komma på tanken att låta en lastare ta hand om min cykel, om den så vore inplastad i flera decimeter stötdämpande material.

Det du beskriver har jag aldrig varit med om under mina 9 år på storflygplatser. Däremot är jag mer rädda om min rygg än att ngn biltemaväska ev. skulle kunna gå sönder. Att behandla väskor som om de innehöll porslin skulle, i längden, vara mkt skadligt för kroppen och det skulle at oändligt lång tid att lossa lasta ett flyg. Lastarna på Arlanda har näst flest arbetsskador i landet (efter ngn kycklingfabrik i Skaraborg). Nästan alla lastare behandlar dock cyklar varsammare än väskor. När jag själv flugit med cykel har jag fått den bakre växelföraren böjd(dvs aluminium staget som den sitter på).
Däcken behöver inte vara tomma för luft...
 

Guest

Gäst
Jag menade inte att det är normalt beteende för lastare, men eftersom det hände där, så KAN det hända igen, och då är det mest skrot kvar om det handlar om en cykel...

Det bästa är nog ändå att cykla dit man ska.
 
biketivist; sa:
Man ska komma ihåg att lastpersonalen skiter fullständigt i om saker är ömtåliga.

Löjligt, vi har flugit många gånger med cyklar, och har bara goda erfarenheter av lastarna. Vi använder utan undantag kartonger, och skriver tydligt att det är en cykel och att den är "personal luggage" och med vilka flajter vi ska och har hittills inte haft några problem.

Däremot en gång när vi landat och tagit in på hotel i New Dehli upptäckte vi, att SAS-lastarna hade skrivit ett glatt tillrop på lådorna "Lycka till i Indien. SAS-lastarna." Det värmde.

Hårda väskor har säkert fördelar men de är dyra och måste förvaras väl. Hittills har vi klarat oss utmärkt med kartonger. Har haft cyklar tur o retur i kartonger, 3 ggr till Mallorca, 3 till Asien, 2 ggr till USA, 1 ggn till Kanarieöarna o ggn till Geneve. Inte minsta problem. Peppar, peppar ta i trä ...

Per
 

Guest

Gäst
Som sagt, det kanske går bra nio gånger, men så skiter det sig den tionde.
JAG litar i alla fall inte på dem ett dugg, så min cykel kommer aldrig att befinna sig på högre höjder än jag trampar upp den på... :)
 
Jag läste en regel för många år sedan och om det stämmer beror nog på vem som är lastare, men de sade:

En cykel som är paketerad så att det inte syns blir behandlad som ett vanligt paket, en cykel som inte är mer paketerad än att det syns att det är en cykel blir behandlad som en cykel.
 
nils73; sa:
Det du beskriver har jag aldrig varit med om under mina 9 år på storflygplatser. Däremot är jag mer rädda om min rygg än att ngn biltemaväska ev. skulle kunna gå sönder. Att behandla väskor som om de innehöll porslin skulle, i längden, vara mkt skadligt för kroppen och det skulle at oändligt lång tid att lossa lasta ett flyg. Lastarna på Arlanda har näst flest arbetsskador i landet (efter ngn kycklingfabrik i Skaraborg). Nästan alla lastare behandlar dock cyklar varsammare än väskor.

Jag skriver under på det där David. Jobbar också på SAS-lastningen utrikes Arlanda.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips