Cykel på budget

Du kommer 100+ mil på nästan vad som helst med två hjul, bara du har gott om tid och kan meka.

För de pengarna är det begagnat som gäller. Om du kan meka själv kan du dessutom bredda dig lite och satsa några hundra på nytt drivpaket.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Börja med att reda på vilken ramstorlek du skall ha.

Bestäm dig sen om du vill lyfta en eller två cyklar över backen.
Biltemamodellen väger som två racercyklar!

Mest cykel får du alltid från drivorna av begagnade cyklar.

go tur

Varför skulle det vara bättre med en mtb för att ta sig i stan? De breda däcken på en mtb har högre friktion än ett par "stadsdäck" (och torde ha mjukare gummi = slits snabbare), sittpositionen är mer anpassad för "stock och sten", och du får betala för en framdämpning du inte har den minsta nytta av.

Nä, skaffa en cykel för stadsbruk om det är vad du behöver. "Låtsasmtb" man hittar på biltema skulle jag iaf inte tro överlever länge längs en stig, eller är särdeles roande på nämnda stig.

Varför skulle det vara bättre med en mtb för att ta sig i stan? De breda däcken på en mtb har högre friktion än ett par "stadsdäck" (och torde ha mjukare gummi = slits snabbare), sittpositionen är mer anpassad för "stock och sten", och du får betala för en framdämpning du inte har den minsta nytta av.

Nä, skaffa en cykel för stadsbruk om det är vad du behöver. "Låtsasmtb" man hittar på biltema skulle jag iaf inte tro överlever länge längs en stig, eller är särdeles roande på nämnda stig.

Som jag sa så vill jag helst att den även ska vara brukbar för längre färder (100+ mil) inom Sverige till att börja med.

Gå till en riktig cykelhandlar och be honom ta dina cykelmått samt be om en egen kopia och fundera, kort, på hans dyra förslag.

Rustad med måttangivelserna kan med förtröstan titta på begagnadeutbudet, gratismåttband har IKEA.

go tur

Bilagor

• 1079493_0.jpg
    1079493_0.jpg
    42.4 KB · Visningar: 2,065

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips