Cykel på budget

Ser inget fel på den. "inget lås" ? det sitter ju ett lås på bilden svetsat på ramen... om det är uppbrutet eller sågat och fråga om orsaken till detta, ev kvitto om du anar oråd.
 
Meridan är relativt OK som vintercykel. Lite tung och inte så brett spann i växlarna jämfört med kedjeväxel och tre drev fram.

Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför skulle det vara bättre med en mtb för att ta sig i stan? De breda däcken på en mtb har högre friktion än ett par "stadsdäck" (och torde ha mjukare gummi = slits snabbare), sittpositionen är mer anpassad för "stock och sten", och du får betala för en framdämpning du inte har den minsta nytta av.

Nä, skaffa en cykel för stadsbruk om det är vad du behöver. "Låtsasmtb" man hittar på biltema skulle jag iaf inte tro överlever länge längs en stig, eller är särdeles roande på nämnda stig.

Det finns gott om bra och släta 559 mm däck till MTB, som funkar bra mycket bättre i på asfalt och grusvägar än i terräng. 35-40 mm breda däck funkar ypperligt.http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/citybike.html

Vissa dämpargafflar är låsbara.
/Niklas
 
@niking
Jovisst, men nu var ju frågan om TS skulle skaffa en mtb för enbart stadscykling, vilket jag inte tyckte var en lysande idé.

Nu vet jag inte vilka däck som är på en biltema-mtb från början, men om man letar efter en billig cykel är ju inte ett däckbyte det första man vill göra. Mitt argument mot framdämparen var inte heller att den skulle vara störande att cykla med, utan att TS fick betala för något hen inte har nytta av, fortfarande med perspektivet att det var en billig cykel som efterfrågades.
 
@niking
Jovisst, men nu var ju frågan om TS skulle skaffa en mtb för enbart stadscykling, vilket jag inte tyckte var en lysande idé.

Nu vet jag inte vilka däck som är på en biltema-mtb från början, men om man letar efter en billig cykel är ju inte ett däckbyte det första man vill göra. Mitt argument mot framdämparen var inte heller att den skulle vara störande att cykla med, utan att TS fick betala för något hen inte har nytta av, fortfarande med perspektivet att det var en billig cykel som efterfrågades.

Tja, köper man en mtb hos en bra handlare, så brukar man kunna byta till citydäck utan kostnad (givet att originaldäcken inte har hunnit användas). Dessutom borde det finnas gott om begagnade mtb-cyklar på blocket och dylikt, som ofta är ett bättre köp än en biltema-hoj.
/Niklas
 
Tja, köper man en mtb hos en bra handlare, så brukar man kunna byta till citydäck utan kostnad (givet att originaldäcken inte har hunnit användas). Dessutom borde det finnas gott om begagnade mtb-cyklar på blocket och dylikt, som ofta är ett bättre köp än en biltema-hoj.
/Niklas
Ärligt talat, får man en mtb från en bra handlare för 2-3000? Jag är lätt skeptisk.

Jo, jag skulle också undvika biltemacyklarna så långt som möjligt. Är det lättare att få en gammal mtb i bra skick på blocket än en citybike så visst, då kan det vara en idé, men jag tror ärligt talat inte det.

Sedan om man köper nytt... Anser du att det finns en fördel att köpa en mtb istället för en citybike? Jag tycker ju personligen inte det, eftersom man inte behöver en mtbs växelspann, grova däck, lätt extrema sittposition, dämpare och brist på allt vad skärmar och pakethållare heter på en stadscykel, men jag skulle gärna höra dina argument för motsatsen.

Siten du länkade till i ditt förra inlägg var intressant, men det handlade om en hel del byten av delar, vilka alla kostar pengar, och om man nu kan få en cykel som är anpasssad till stadskörning från början istället, varför ta den extra kostnaden?
 
Ärligt talat, får man en mtb från en bra handlare för 2-3000? Jag är lätt skeptisk.

Jo, jag skulle också undvika biltemacyklarna så långt som möjligt. Är det lättare att få en gammal mtb i bra skick på blocket än en citybike så visst, då kan det vara en idé, men jag tror ärligt talat inte det.

Sedan om man köper nytt... Anser du att det finns en fördel att köpa en mtb istället för en citybike? Jag tycker ju personligen inte det, eftersom man inte behöver en mtbs växelspann, grova däck, lätt extrema sittposition, dämpare och brist på allt vad skärmar och pakethållare heter på en stadscykel, men jag skulle gärna höra dina argument för motsatsen.

Siten du länkade till i ditt förra inlägg var intressant, men det handlade om en hel del byten av delar, vilka alla kostar pengar, och om man nu kan få en cykel som är anpasssad till stadskörning från början istället, varför ta den extra kostnaden?

Personligen tycker jag att citybikes/hybrider ofta är ganska dyra, om man jämför med en mtb med motsvarande komponenter.

Köper man nytt, så är ju poängen att byta ut just de delar man inte gillar (t.ex. däck, gaffel och utväxling) till de man gillar och bara betala ev. mellanskillnad. Den förmånen har man knappast om man köper begagnat.
/Niklas
 
Pratar vi om den aktuella situationen eller generellt? Jag tror nämligen inte att man kan göra det du säger inom fastställd budget (2-3000 spänn).
Jag är heller inte helt säker på att jag håller med om att mtb är så mycket billigare, isf handlar det i min erfarenhet mest om brist på skärmar osv, men nåväl, har inte gjort någon större undersökning :).
 
Pratar vi om den aktuella situationen eller generellt? Jag tror nämligen inte att man kan göra det du säger inom fastställd budget (2-3000 spänn).
Jag är heller inte helt säker på att jag håller med om att mtb är så mycket billigare, isf handlar det i min erfarenhet mest om brist på skärmar osv, men nåväl, har inte gjort någon större undersökning :).

När jag jämför med vad jag får för pengarna, tycker jag ofta att jag får bättre grejor och lättare cyklar när jag köper en mtb, jämfört med en citybike. Men det var förvisso ett tag sedan jag kollade av marknaden, så saker kan ha ändrats.

Många billiga MTB skulle jag direkt avråda för terrängkörning över stock och sten, men däremot - efter en viss modifiering - varmt rekommendera för stadscykling och cykelutflykter.
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips