Cykel för träning och vardagsbruk finns det?

Jag hade valt bredare än 28-32 för en gravel. 35-45 mm med rätt mönster rullar bra och är mer mångsidigt. Givetvis under förutsättning att det får plats.
 
Mönstrade breda däck är ingen hit på asfalt och grus rullmotståndet ökar. Men breda släta däck torde vara bra för dig. Jag föreslår 28-32 mm slicks för en allroundcykel/gravelbike.

Thure

Nu kanske vi lämnar ämnet en aning men faktum är att bredare däck rullar lättare än ett smalare. Det är ingen myt att en cykel med ballongdäck rullar lättare. Vid högre hastigheter tar luftmotståndet överhand vilket är en av orsakerna till att landsvägscyklister väljer smala däck. Har man inte ambitioner att cykla i högre hastigheter väljer man med fördel ett bredare däck, runt 35-40 mm.

https://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag har sen i våras kört på Challenger strada bianca 36 mm (de som sitter på BMC-hojen i andra inlägget). Väldigt bekväma, allround och lättrullande. På grus vill man gärna ha lite mer luftvolym för att inte behöva köra så hårt tryck för att undvika genomslagspunka. Även på min renodlade räser kör jag nu som regel 28 mm. på min cx får jag nog inte plats med mer än typ 38 mm, men hade jag haft en renodlad gravel (som brukar ha mer plats för bredare däck) så hade jag inte dragit mig för att köra 40mm+.
 
Nu kanske vi lämnar ämnet en aning men faktum är att bredare däck rullar lättare än ett smalare. Det är ingen myt att en cykel med ballongdäck rullar lättare. Vid högre hastigheter tar luftmotståndet överhand vilket är en av orsakerna till att landsvägscyklister väljer smala däck. Har man inte ambitioner att cykla i högre hastigheter väljer man med fördel ett bredare däck, runt 35-40 mm.

https://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance

Men det gäller bara vid samma lufttryck. Riktigt smala däck brukar väl pumpas till högre tryck än fetare däck.

Fast det är en fråga om bekvämlighet också. Stenhårda smala däck är nog bara valet för den som vill maxa hastigheten.
 
Men det gäller bara vid samma lufttryck. Riktigt smala däck brukar väl pumpas till högre tryck än fetare däck.

Fast det är en fråga om bekvämlighet också. Stenhårda smala däck är nog bara valet för den som vill maxa hastigheten.

Det är sant, för ett smalare har man högre lufttryck men ett bredare däck rullar ändå lättare. På mjuka underlag såsom grus är det dessutom önskvärt att ha lägre lufttryck då ett hårdpumpat däck "gräver" ner sig i underlaget vilket skapar rullmotstånd. Schwalbe hade tidigare mer information om rullmotstånd på sin hemsida.
Men som du säger, stenhårda smala däck är för den ambitiösa landsvägscyklisten.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips