Cykel för träning och vardagsbruk finns det?

Jag hade valt bredare än 28-32 för en gravel. 35-45 mm med rätt mönster rullar bra och är mer mångsidigt. Givetvis under förutsättning att det får plats.
 
Mönstrade breda däck är ingen hit på asfalt och grus rullmotståndet ökar. Men breda släta däck torde vara bra för dig. Jag föreslår 28-32 mm slicks för en allroundcykel/gravelbike.

Thure

Nu kanske vi lämnar ämnet en aning men faktum är att bredare däck rullar lättare än ett smalare. Det är ingen myt att en cykel med ballongdäck rullar lättare. Vid högre hastigheter tar luftmotståndet överhand vilket är en av orsakerna till att landsvägscyklister väljer smala däck. Har man inte ambitioner att cykla i högre hastigheter väljer man med fördel ett bredare däck, runt 35-40 mm.

https://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har sen i våras kört på Challenger strada bianca 36 mm (de som sitter på BMC-hojen i andra inlägget). Väldigt bekväma, allround och lättrullande. På grus vill man gärna ha lite mer luftvolym för att inte behöva köra så hårt tryck för att undvika genomslagspunka. Även på min renodlade räser kör jag nu som regel 28 mm. på min cx får jag nog inte plats med mer än typ 38 mm, men hade jag haft en renodlad gravel (som brukar ha mer plats för bredare däck) så hade jag inte dragit mig för att köra 40mm+.
 
Nu kanske vi lämnar ämnet en aning men faktum är att bredare däck rullar lättare än ett smalare. Det är ingen myt att en cykel med ballongdäck rullar lättare. Vid högre hastigheter tar luftmotståndet överhand vilket är en av orsakerna till att landsvägscyklister väljer smala däck. Har man inte ambitioner att cykla i högre hastigheter väljer man med fördel ett bredare däck, runt 35-40 mm.

https://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance

Men det gäller bara vid samma lufttryck. Riktigt smala däck brukar väl pumpas till högre tryck än fetare däck.

Fast det är en fråga om bekvämlighet också. Stenhårda smala däck är nog bara valet för den som vill maxa hastigheten.
 
Men det gäller bara vid samma lufttryck. Riktigt smala däck brukar väl pumpas till högre tryck än fetare däck.

Fast det är en fråga om bekvämlighet också. Stenhårda smala däck är nog bara valet för den som vill maxa hastigheten.

Det är sant, för ett smalare har man högre lufttryck men ett bredare däck rullar ändå lättare. På mjuka underlag såsom grus är det dessutom önskvärt att ha lägre lufttryck då ett hårdpumpat däck "gräver" ner sig i underlaget vilket skapar rullmotstånd. Schwalbe hade tidigare mer information om rullmotstånd på sin hemsida.
Men som du säger, stenhårda smala däck är för den ambitiösa landsvägscyklisten.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips