Crypto i fjällen?

Läser att de ansvariga på Åre kommun är oroliga för att Handöl kan vara drabbat. Storulvåns fjällstation ligger ca 1 mil från Handöl.. och dit ska jag om några veckor... Någon som vet var fjällstationen hämtar sitt vatten? Känns inte klockrent att ta med sig familjen till ett område där dricksvattnet kan innehålla Cryptosporidium.

Läser att de ansvariga på Åre kommun är oroliga för att Handöl kan vara drabbat. Storulvåns fjällstation ligger ca 1 mil från Handöl.. och dit ska jag om några veckor... Någon som vet var fjällstationen hämtar sitt vatten? Känns inte klockrent att ta med sig familjen till ett område där dricksvattnet kan innehålla Cryptosporidium.

Jag tippar på att dom tar sitt vatten från Storulvån eller anslutande kallkällor eller egna brunnar.
Och det troligtvis uppströms eftersom då får man tryck i ledningen och slipper sina egna föroreningar..

Jag tror inte nån gräver flera mil vattenledning mitt i fjällvärlden om det inte absolut är nödvändigt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Dock verkar det som om det inte är någon crypto som man blir sjuk av. Inte i Edsåsdalen iallafall. Finns tydligen flera arter av den där crypto.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips