Cross vs mtb?

Vi är ett gäng "gubbar" som 2-3ggr i veckan träffas efter jobb å cyklar en 3mils-runda!
Rundan består av ca 10km cykelväg/asfalt å ca 10km grusväg(mkt backig) å ca 10km "riktig" skogscykling!
Vilken kan vara den ultimata cykeln för just en sån här runda? Mtb med hårt pumpade däck å låsbar gaffel eller en ren cross?
Jag tror på crossen men är inte helt säker! Den går såklart fortare på asfalten men hur mkt tappar jag i skogen å är den långsammare/snabbare på backig grusväg, med himmla mkt grus ;)
Älskar mina hydraliska skivbromsar på min mtb går det att få såna på en cross?

/Janne
 
Såvitt jag förstår får man inte ha skivbromsar vid crosstävlingar.

Kona har en crossmodell (för dom som inte tävlar) med skivbromsar.

Finns hos Hägg i Småland.
 
Skivbromsar kommer bli tillåtet på tävlingar i cyclocross nästa år om jag förstått det rätt. Hydrauliska skivbromsar finns det inte ännu reglage till.
 
En variant till cyclocross kan ju annars 29 tummare vara. Samma hjulstorlek (622 mm) som cyclocrossen men möjligheter till bredare däck om så önskas. Platt styre medger förstås möjlighet till hydrauliska skivbromsar.

Självfallet går det ju även att sätta på ett platt styre på en cyclocross och därmed kunna ha mtb-reglage och hydrauliska skivbromsar på denna.

En annan (och billigare) variant är givetvis att laborera med smalare däck, semislicks och högre lufttryck på befintlig mtb, fast resultatet beror ju mycket på väglag och terrängens beskaffenhet. I korthet är smala semislicks mycket trevliga vid torrt väglag, men ganska otrevligt vid lervälling...
/Niklas
 
En annan (och billigare) variant är givetvis att laborera med smalare däck, semislicks och högre lufttryck på befintlig mtb, fast resultatet beror ju mycket på väglag och terrängens beskaffenhet. I korthet är smala semislicks mycket trevliga vid torrt väglag, men ganska otrevligt vid lervälling...
/Niklas

Har satt på ett par Continental Double Fighter 26x1,9 ska trycka i 4-5kg å testa "rundan" i em.
Få se om det går nåt snabbare?
Annars får det väl bli en cross ;)

/Janne
 

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Högt däcktryck innebär inte alltid högre fart/bättre rull.

Bäst är om däcket kan deformera sig över små ojämnheter istället för att behöva lyfta hela ekipaget över ojämnheterna. Det går nämligen åt mycket mer energi att lyfta cykel och cyklist än att deformera däcket...
 
Högt däcktryck innebär inte alltid högre fart/bättre rull.

Bäst är om däcket kan deformera sig över små ojämnheter istället för att behöva lyfta hela ekipaget över ojämnheterna. Det går nämligen åt mycket mer energi att lyfta cykel och cyklist än att deformera däcket...

Ok jag släppte ut lite luft till 3,5kg å rundan gick snabbare än nånsin med semislicks!
Höjde snittet från 24.1km/h till 25,4km/h ;)

Har oxå tittat lite på Scott cross CX Comp å på Scott CX Team!
Är det ok/tryggt köp eller ska man lugna sig lite å se om dom kommer med hydraliska skivbromsar tills nästa år?

/Janne
 
Låsbar gaffel på mtb'n tror jag inte behövs, jag låser i princip aldrig min gafffel.
Däcken på en mtb, gör en väldig skilnad som du märkt.
Conti Race king supersonic är snabba och bra.

Har inte Nishiki redan en cx ute med skivbromsar ?
Den ser snygg ut också vad jag minns.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips