croozer

Hej
Jag funderar på att köpa en croozer cykelvagn. Om du vet något positivt eller negativt om dem så dela med dig av dina erfarenheter.

Vi tittade först på en chariot carrier men så är ju priset på croozer fördelaktigare. Jag vet inte om det finns fler cykelvagnar på marknaden. Jag vill ha en som går att konvertera till stadskörning för frihetens skull. Vi har ingen bil så cykeln är det sätt vi tar oss fram, därför skulle det vara skönt att slippa barnvagnen som kräver att man går dit man ska. Med cykel kommer man ju längre :)

Dessutom undrar jag hur tidigt man kan använda vagnen. Min son är nu 7 månader och vi har tänkt använda vagnen under sommaren till kortare turer. Först i augusti funderar vi på en lite längre tur (3 dagar).

/Frida
 
Croozer tyngre än cougar2

Vi har en Charito Cougar 2 och är väldigt nöjda med den. Det som talar för den jämfört med croozer är vikten. Cougar 2 väger ca 10 kg och croozer ca 15 kg om jag minns rätt.
Jag gissar att om ni använder kärran istället för bil så kommer ni att uppskatta den lättare konstruktionen.

Det är dessutom förmodligen så att även hjul och hjullager är bättre på chariots vagnar och det påverkar ändå mer.

Det enklaste sättet är att provcykla med dem. Det man tycker är lite skillnad i butiken blir mycket mer uppenbart i en uppförsbacke med barn i.

Jag har dock inte provat croozer så jag vet inte hur den känns att cykla med.

Skillnaden i pris är efter nu två års användning helt försumbar och klart intjänad på att vi cyklar väldigt mycket med våran cougar.
Med en sämre vagn kanske vi hade valt buss eller bil oftare.

Flera här på utsidan har också rekommenderat Burleys vagnar, vilka jag aldrig provat, men det som enligt mig verkar tala för chariot är konstruktionen för att sätta fast hjulen när man använder den som vagn är mycket bättre.
Vi har joggingsetet och cykelsetet och har provat cityhjulen och alla de olika funktionerna fungerar perfekt och känns inte som en kompromiss i något avseende.

Vill du veta mer om våra erfarenheter av cougar kan du maila mig på:

niclas.hedin@falun.se

Cykelkärra som går att göra till vagn är vad du än väljer en perfekt kombination när man cyklar som transportmedel.

Lycka till vad du än väljer.

/ Niclas
 
Min komplettering till Niclas svar.

Frågan är ju hur mycket pengar man vill lägga ut, vi kollade på Croozer, men köpte en Chariot Corsaire XL. Vi använder inte vagnen så mycket, en enklare/billigare hade räckt.

Främsta anledningen till Charioten var takhöjden, våra ungar är rätt storväxta (mea culpa :) ) och Croozern vore för låg i tak!
Tillkommer att andrahandsvärdet på Chariot är bra (iaf här i Tyskland), dvs vi får igen en del pengar när vi säljer kärran.

/Håkan
 
tack för synpunkterna.
Jag är verkligen sugen på att ge mig ut med cykel och son :) Speciellt nu när vädret är så härligt.
Jag hittade en tråd om Nordic cab och de verkar också bra. Det blir svårt att välja. Bäst är väl att prova i butik som Niclas påpekade.
Jag bor i Uppsala och här finns möjlighet att provköra eftersom både Nordic, Chariot och Croozer säljs på plats. Så jag återkommer.
Det är ju helt klart till Croozerns nackdel att den väger 5 kg mer. Nordic väger också 10 kg.

Ja, som sagt jag återkommer med rapport efter provkörning.
 
Det blev en Cougar1 och vi är nöjda, både föräldrar och barn. Till och med plånboken är nöjd eftersom vi hittade en begagnad.
 
Angående åldern: vår dotter har åkt cougar II sen hon var ca en månad. Det finns en "hängmatta" man kan köpa till och montera, där små bäbisar ligger riktigt bra. Vid 10 månader tog vi bort den och kör nu utan den.

Lycka till med din nya vagn!

/OJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SpaMa Cykelkärra -Rekommendationer? Croozer 535? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.