Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black

Hej. Jag gillar kolstålsknivar och blev därför förra året tämligen uppspelt när jag hittade Moraknivs "Garberg" i kolstål. Köpte den och har använt den mycket. Jag tycker kniven är väldigt, väldigt bra. Den är ju - i allt väsentligt - "en vanlig morakniv" med vettig symmetri på både blad och handtag - men med full tånge. Att den dessutom är gjord av kolstål har medgett att jag lyckats fortsätta att hålla den (riktigt) vass, något som jag tycker är viktigt.

Nåväl - jag fick för lite sedan en kniv från Condor knives and Tools (som jag tror heter "Swamp Romper" som jag också gillar. Jag tycker att Condor gör - till det priset - väldigt prisvärda grejer.

Nu har jag sett att de har en kniv om heter "Terrasaur" och som verkar _väldigt_ snarlik Mora Garberg. Något lättare (och med ett, vad det verkar smalare handtag), men i kolstål, med plasthandtag, plastslida etc. Samma bladlängd (typ) och samma tjocklek som Mora Garberg.

Jag funderar nu på om jag vill ha en sådan som "backup" i ryggsäcken, eller de gånger jag tycker min garberg är för "fin" eller så. Eller rättare - jag försöker att motivera mig att köpa en ny kniv. :) Vill jag ha en sådan här? Priset ligger på strax övr 500kr, att jämföra med Garberg som kostar ett par hundra till (750 nånting till strax under tusenlappen)

Jag undrar om det är någon som har en Terrasaur och som kan skriva något om vad ni tycker om den? Och om den är ett "alternativ till Garberg - för den budgetmedvetne" eller om det - som på pappret verkar vara tämligen små skillnaderna - inte är värt lägga pengarna på?

Jag vill nu _inte_ få en massa kommentarer i tråden om "du borde skaffa en fällkniven i stället" eller liknande. Jag vill från början vara tydligen med att jag vill ha en "kniv som typ en morakniv", fast med _full tånge_ med _skandinavisk slipning_ och med kolstål (så jag kan hålla kniven så vass som jag vill ha den. )

Är Condor Terrasaur ett dugligt alternativ till Mora Garberg?
 
Condor hade tidigare problem med kvalitén inklusive att många kände behov att fixa eggen direkt från fabrik. Måste du ha kolstål för att hålla en egg vass så gissar jag att du inte har lust med sådana saker så kolla på fler ställen hur det ser ut idag. Att ha en kniv med sig om moran skulle gå sönder kan jag delvis förstå men till vad skulle du inte vilja använda den och där du vill ha en liknande kniv? Har jag flera knivar så är det komplement till varandra t ex stor kniv och mindre kniv alt stor kniv och multiverktyg/fällkniv med flera verktyg. Då får man verktyg som är mindre kompromiss än att ha en kniv till allt.
 
Z_bumbi:

Ja, jag har kollat lite - och tidigare modeller av knivar (inte Terrasaur) verkar det ha varit llite "sisådär" med kvalitetskontrollen.

Den "Swamp romper" jag har kom raka-armhåren-vass ur kartongen och har - trots gediget användande - varit tämligen lätt att hålla vass (jag tror den har 1075-kolstål, men ska inte ta gift på det) genom bara enkel strigling någon gång då och då.

Varför jag gillar kolstål är för att jag då enkelt kan hålla det vasst på mitt vanliga bänkbryne (oljesten från Norton, tror jag) och medelst strigling. Det betyder inte att jag inte _kan_ hålla stål som är kromblandat, eller vanadiumblandat (eller kombinationer av dessa) vasst, bara att det går fortare (för mig) med kolstål.

Vad det gäller "rätt kniv till rätt uppgift" håller jag med dig, i sak, men kan ändå se en fördel med att ha en billigare kniv med - om man t.ex. behöver låna ut en kniv till en medvandrare eller göra något som "kniven nog kanske klarar, men jag vill inte paja min favvokniv" för att spara på sin favoritkniv?


Henjon:
Tack för länken till klippet - ja, den verkar kompetent för det priset.

Med detta sagt - skulle jag köpa en "Terrasaur" och denna skulle visa sig "inte riktigt raka-armarna-vass" skulle jag givetvis inte ha några större problem att få den dit - antar jag - eftersom det är samma stål som i Moras "Garberg"?
 
Tror inte det kan bli fel med en Mora Garberg C om du inte tänker ha den blöt hela tiden, då väljer man rostfritt stål.

Tips på prisvärt bryne till kolstål? Jag har en Garberg C Black och ett enkelt Biltema-kombo bryne som jag blöter lite.
 
Det billigaste att slipa en kniv med är våtslipduk på glas. Eller på mousepad för konvex slipfas.
Annars finns det slipstenar och brynen i prisklasser från skitbilligt till asdyrt. Mycket är beroende på din kunskapsnivå och dina krav. Om du slipar på frihand tycker jag det lönar sig med diamantbryne och keramiskt bryne mest för att dessa håller formen bättre än natursten. Dessutom börjar det vara akut brist på de bästa kvalitetsbrynena av hård arkansas, dvs det som finns tillgängligt är asdyrt eller dåligt. Många förespråkar japanska stenar. Dessa är relativt mjuka och kräver en del kunskap för att hålla plana.
Högst krav på skärpa bland hobbyister har träsjöjdare speciellt dom som använder stämjärn och handhyvel på hårda träslag. Dom skulle aldrig drömma om att slipa på frihand, utan använder alltid slipjiggar. Själv använder jag jiggar och guider när jag är hemma, för att få den egg jag vill ha. Men har ett litet keramiskt bryne för att fixa eggen i fält om det behövs.
I princip alla brynen och slipstenar funkar bra på kolstål. Alla klassiska handverktyg för träbearbetning är av kolstål. Det är krom och andra tillsatser som gör rostfritt besvärligare att slipa. Och rostfritt går oftast inte att slipa till samma vinklar som kolstål utan att eggen deformeras för lätt. Vissa rostfria är mer nötningsbeständiga än kolstål. Men då vid trubbigare vinklar.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.