Colorado vs 60CSx

Den möjligheten är bara intressant för det fåtal människor som använder GPS:en på ett visst speciellt sätt (följer i förväg bestämda rutter längs vägnätet).
Eftersom MC är ett nöjesredskap snarare än ett nyttofordon, är det ganska vanligt att hojåkare letar upp vägar längs kust, sjöar osv för att åka längs. Att köra den kortaste eller snabbaste vägen mellan A och B är inte det vanligaste användningsområdet för en motorcykel.
 
Gissa om tillverkarna helst säljer en enda komplicerad och supportkrävande GPS eller tre olika som är mer lättskötta till varje kund?

Tyvärr för oss kunder som passar in i kategori ett blir det nu färre och färre sådana mångsidiga navigatorer tillgängliga. Om alla människor i hela världen varit tekniknördar hade utbudet sett mycket bättre ut för oss ;-)
Kamerabranschen har löst det där ganska lysande, med expertlägen och novislägen. Man kunde bara drömma om att GPS-nissarna skulle göra likadant.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kamerabranschen har löst det där ganska lysande, med expertlägen och novislägen. Man kunde bara drömma om att GPS-nissarna skulle göra likadant.
Den lösningen är alldeles för enkel och självklar. Och den löser inte det grundläggande problemet. Dvs att tvinga kunderna att köpa flera olika GPS:er.
 
Eftersom MC är ett nöjesredskap snarare än ett nyttofordon, är det ganska vanligt att hojåkare letar upp vägar längs kust, sjöar osv för att åka längs. Att köra den kortaste eller snabbaste vägen mellan A och B är inte det vanligaste användningsområdet för en motorcykel.
Jaså, har du något belägg för att autorutt inte är den vanligaste användningen?

Jag är medveten om att det vid gruppkörningar i klubbar och vid gruskörning är vanligt med förutbestämda rutter men innebär det verkligen att ni representerar en majoritet av den globala motorcyklismen?

För övrigt är inte intresset att hitta roliga hojvägar en absolut garant för att man måste använda förutbestämda rutter. Själv har jag kört med GPS på hojen från och med säsongen 2000 och sedan jag skaffade en enhet med autorutt året efter har jag faktiskt aldrig kört efter en förutbestämd rutt.

Oftast använder jag GPS:en mer fritt och gör själv aktiva vägval efter humör, tillgänglig tid och vilken hoj jag för tillfället råkar köra. Använder man då automatisk omräkning med inställningen kortast sträcka och en passande vägpreferens upptäcker man många nya spännande vägar man inte visste om. Om det är vägar jag i förväg vet att jag absolut vill köra har det hittills gått bra att lösa genom att sätta strategiska positioner och köra mot dem en efter en med autorutt. Om man i förväg kollar i MapSource går det att bryta ner en längre rutt i ett förvånansvärt litet antal positioner och ändå få rätt vägval. Det kräver visserligen ett kort stopp och att man väljer en ny position lite då och då men stannar till ibland gör man ändå. Jag kör aldrig i stora grupper och när jag kör grus aktivt är det med folk som hittar så då finns inte heller behov av ruttplanering i förväg.

Jag tror däremot inte att jag heller är representativ eftersom jag är nörd på både hojar och GPS:er. Genomsnittshojåkaren har nog betydligt mycket mindre intresse för båda och även på pyttemarknaden Sverige tror jag faktiskt att autorutt är det vanligaste sättet att använda GPS på hoj (många vet nog inte ens att det finns något annat). Globalt tror jag autorutt överväger ännu mer.

Lyfter vi sedan blicken ännu lite högre är nog inte ens motorcyklister (även om vi räknar med dem som bara använder autorutt) en så speciellt stor GPS-kundgrupp jämfört med bilister, båtfolk och frilufsare. Det var ungefär så jag tänkte när jag menade på att det är ganska få som behöver just den funktionen.
 
För övrigt är inte intresset att hitta roliga hojvägar en absolut garant för att man måste använda förutbestämda rutter. Själv har jag kört med GPS på hojen från och med säsongen 2000 och sedan jag skaffade en enhet med autorutt året efter har jag faktiskt aldrig kört efter en förutbestämd rutt.

Det faktum att 75% av landets motorcyklister bara kör på hårt trafikerade riksvägar eftersom dom inte känner till andra vägar betyder inte att det är dom som har "rätt". Vad nu att ha rätt betyder i detta sammanhang.

Att minst 80% av dom som har GPS på sin MC aldrig har kört en förplanerad rutt betyder inte heller att det är dom som har "rätt". Med det betyder att dom är målgrupp nr 1 för säljarna av MC-GPS:er.

I ett forum som detta tycker jag att det är viktigt att påpeka vilka möjligheter som GPS på MC/trampcykel ger för att utveckla resandet/körningen, att hitta spännande nya vägar - inte minst via internet. För många är vinterns planerade av sommarens resor nästan lika viktigt som själva resandet.

Därför avråder jag från köp av GPS som saknar fungerande ruttplanering på PC om den skall användas på MC eller trampcykel där själva RESAN är målet. För att ruttplanering skall fungera fullt ut krävs att man kan stänga av automatisk ruttomräkning i GPS:en.

Eftersom det finns många olika GPS:er som klarar allt man kan vilja göra så är det ren dumhet att då välja en onödigtvis begränsad GPS.

Köp inte Colorado. Köp 60Cx eller eTrex Venture HCx. Dvs om den skall användas på tvåhjuling eller snöskoter.
 
När jag är ute och nöjesâker (inte MC just nu) sâ är autoruttfunktionen bäst när jag vill hem.
Det är inte alltid jag hittar snabbast hem själv och har kanske en tid att passa, dâ är det smidigt att knappa fram hem-positionen och be om snabaste rutten hem.
särskilt nu när jag är i Spanien och vägarna inte alltid är sâ bra skyltade, oftast mânga och smâ och alla byar ser likadana ut.
 
Det faktum att 75% av landets motorcyklister bara kör på hårt trafikerade riksvägar eftersom dom inte känner till andra vägar betyder inte att det är dom som har "rätt".
Det är osnyggt att du använder "Guilt by association" när du citerat mig.

Jag beskrev hur jag hittar nya roliga hojvägar (inte "hårt trafikerade riksvägar") utan att använda förutbestämda rutter. Jag påstår inte att mitt sätt är rätt för någon annan än mig, jag påvisade bara att det finns alternativ som också kan fungera för vissa.
Att minst 80% av dom som har GPS på sin MC aldrig har kört en förplanerad rutt betyder inte heller att det är dom som har "rätt". Med det betyder att dom är målgrupp nr 1 för säljarna av MC-GPS:er.
Ja det var ju faktiskt bara Jörns påstående att ni som kör förprogrammerade rutter var i majoritet jag invände mot med mitt inlägg och du håller tydligen med.
Köp inte Colorado. Köp 60Cx eller eTrex Venture HCx. Dvs om den skall användas på tvåhjuling eller snöskoter.
Venture HCx finns det väl inget som heter och jag tror inte att du rekommenderar Venture HC. Du menar nog eTrex Legend HCx eller Vista HCx?

Nu är jag ingen van snöskoterförare men jag föreställer mig att de främst använder ej ruttbara terrängkartor och varför måste de då avstå Colorado om de uppskattar annat den har?

Det är alltid vanskligt med kategoriska uppmaningar ;)

Vi tycker nog egentligen ganska lika även om vi uttrycker oss olika. Jag håller med om att möjligheten att stänga av autorutt kan vara bra för en hel del motorcyklister och kanske också trampcyklister men tycker inte att man skall göra det till religion. Berättar man vad funktionen är och hur man använder den så kan nog läsaren själv avgöra om han behöver den eller inte.
 
Venture HCx finns det väl inget som heter och jag tror inte att du rekommenderar Venture HC. Du menar nog eTrex Legend HCx eller Vista HCx?

Prexis. Jag menar eTrex Legend HCx . Jag börjar bli alltför senildement för att klara av att hålla Garmins lite väl stora produktportfölj i minnet. Bra att du tydliggör och därmed hjälper folk att köpa rätt.

Rätt köper folk när dom vet vad dom gör. Ju tydligare vi nördar kan klargöra skillnaderna desto bättre.
 
Varför inte

köpa Vista HCx i stället för Legend HCx? Kanske inte avgörande för MC-bruk men bra i bergssammanhang och på trampcykel med både kompass och barografisk höjdmätare.

Thure
 
köpa Vista HCx i stället för Legend HCx? Kanske inte avgörande för MC-bruk men bra i bergssammanhang och på trampcykel med både kompass och barografisk höjdmätare.

Speciellt för endorfinmissbrukaren som efter en bergsetapp på cykel vill plotta den loggade höjdprofilen på sin PC rekommenderas Vista HCx med sin barometriska höjdmätare. Dom höjdloggar jag gjort med enbart GPS-höjd har ibland visat sig bli av ganska låg kvalitet. Tydligen är det inte helt lätt för GPS:en att bestämma höjdkoordinaten.

För jag utgår från att Vista HCx och 60CSx loggar den barometriska höjden och inte bara GPS-höjden? Någon som vet?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips