Coating på insidan av ryggsäck

Jag har en gammal Haglöfs ryggsäck Shosho 3000, men tyvärr har coatingen på insidan börjat släppa. Är det någon som vet om man kan lägga på någon ny beläggning i sådana fall vad. Enligt Haglöfs kan man inte göra något åt detta, men är det någon annan som har provat med något medel?

Om polyuretanet är borta borde det kanske gå med en utspädd slikonblandning (silikonlim+ kem.ren besin t.ex.) som penslas på och sedan får torka.....
Vad tror ni andra? Jag tycker det verkar värt försöket, ryggan kan ju inte bli sämre, lr?

Jag sömtätade en av mina ryggsäckar (som inte var silikonbelagd, och inte PU-heller), med silikon, och det blev halvbra. Tycker det visar tendenser att släppa när man böjer det många gånger... men jag smetade ganska tjockt, och misstänker att tygets smutsavvisande (inpregnerad?) yta spelar ett spratt...

jag skulle isåfall först prova på nån liten yta bara. blanda tunt, låt torka ordentligt, och testa hur bra det sitter när man böjer tyget.

Använd isåfall vanligt våtrumssilikon som du späder med bensin eller lacknafta. (Bensin (heptan) ger kortare torktid än lacknaftan.)
Finns en del trådar om detta... bl a
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45329&highlight=silikon+lacknafta

(Men jag har alltså inte testat att göra detta på hela tygytor på icke silikonbelagda tyg.)

Jag har testat på en ryggsäck där beläggningen på insidan har försvunnit. Blandade ut våtrumssilikon m lacknafta (tror jag, det var sånt där man blandar ut oljefärger m, stod inte så nogrant på etiketten, men det luktade bra).

Enkelt att pensla på. Syntes inte. Funkade fint i början m försvann fort, alldeles för fort. Kanske la jag på ett för tunt lager, jag har inte provat att lägga på ett tjockare, men jag tror inte det. Jag tror mer på att köpa en ny ryggsäck, men finns det silikon o lösningsmedel hemma så tycker jag att du ska testa (o återkomma).

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag tror du ska använda polyuretan, typ
http://www.backcountrygear.com/catalog/accessdetail.cfm/MCN1005

Jag tror inte att din ryggsäck är belagd med silikon och då funkar det inte speciellt bra att "recoata" med det. Det är viktigt att du får bort den gamla PU-beläggningen innan du applicerar den nya.

Tunna lager som får torka i flera omgångar tror jag är melodin.
Tilläggas ska: Jag har aldrig gjort det själv.:)
ah, hade ingen aning om att det fanns... det ska jag komma ihåg! =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips