Coating på insidan av ryggsäck

Jag har en gammal Haglöfs ryggsäck Shosho 3000, men tyvärr har coatingen på insidan börjat släppa. Är det någon som vet om man kan lägga på någon ny beläggning i sådana fall vad. Enligt Haglöfs kan man inte göra något åt detta, men är det någon annan som har provat med något medel?

Om polyuretanet är borta borde det kanske gå med en utspädd slikonblandning (silikonlim+ kem.ren besin t.ex.) som penslas på och sedan får torka.....
Vad tror ni andra? Jag tycker det verkar värt försöket, ryggan kan ju inte bli sämre, lr?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag sömtätade en av mina ryggsäckar (som inte var silikonbelagd, och inte PU-heller), med silikon, och det blev halvbra. Tycker det visar tendenser att släppa när man böjer det många gånger... men jag smetade ganska tjockt, och misstänker att tygets smutsavvisande (inpregnerad?) yta spelar ett spratt...

jag skulle isåfall först prova på nån liten yta bara. blanda tunt, låt torka ordentligt, och testa hur bra det sitter när man böjer tyget.

Använd isåfall vanligt våtrumssilikon som du späder med bensin eller lacknafta. (Bensin (heptan) ger kortare torktid än lacknaftan.)
Finns en del trådar om detta... bl a
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45329&highlight=silikon+lacknafta

(Men jag har alltså inte testat att göra detta på hela tygytor på icke silikonbelagda tyg.)

Jag har testat på en ryggsäck där beläggningen på insidan har försvunnit. Blandade ut våtrumssilikon m lacknafta (tror jag, det var sånt där man blandar ut oljefärger m, stod inte så nogrant på etiketten, men det luktade bra).

Enkelt att pensla på. Syntes inte. Funkade fint i början m försvann fort, alldeles för fort. Kanske la jag på ett för tunt lager, jag har inte provat att lägga på ett tjockare, men jag tror inte det. Jag tror mer på att köpa en ny ryggsäck, men finns det silikon o lösningsmedel hemma så tycker jag att du ska testa (o återkomma).

Jag tror du ska använda polyuretan, typ
http://www.backcountrygear.com/catalog/accessdetail.cfm/MCN1005

Jag tror inte att din ryggsäck är belagd med silikon och då funkar det inte speciellt bra att "recoata" med det. Det är viktigt att du får bort den gamla PU-beläggningen innan du applicerar den nya.

Tunna lager som får torka i flera omgångar tror jag är melodin.
Tilläggas ska: Jag har aldrig gjort det själv.:)
ah, hade ingen aning om att det fanns... det ska jag komma ihåg! =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips