Clifford kajak

Jag vet att vissa ledare inom t ex Friluftsfrämjandet tidigare inte välkomnat kajaker med stor sittbrunn och roder på sina turer och utbildningar. De har haft en annan uppfattning än jag men jag tror att deras verksamhet fungerat utmärkt ändå.

Thure

Påståendet att vi inom Friluftsfrämjandet skulle ha något mot roderkajaker är felaktigt. Det finns indikationer på att sådana attityder fanns kanske inom vissa kretsar i Stockholmsområdet 10 - 15 år tillbaks i tiden, men kajak inom Friluftsfrämjandet är mycket mer än Stockholm!

Som Peter redan sa i sitt inlägg, att vi skulle ha synpunkter på vilka kajaker deltagare på turer dyker upp med är absurt, alla är välkomna .

Ser man på vilka kajaker som finns i uthyrningsflottarna så blir det mer och mer roderkajaker. Traditionellt har det varit mest skäddakajaker då dessa ansågs vara mer robusta i uthyrning men bra rodersystem är inte så svåra att laga. Har man svurit över böjda skäddavajrar , vajerfästen som lossnar (har sett hela skäddan ramla av på en helt ny kajak) och läckage där skäddaröret passerar packutrymmen så vet man att det är inte så himla enkelt att fixa fel på skäddakajaker, vissa konstruktioner är inte speciellt robusta.

Lite off topic blev det, men är inte först med det i denna tråden!

/LK
(Paddlar själv: VKV Seagull Offshore, Skim Distance och Wavesport Diesel 65)

Nu påstod ju inte Thure att detta var generellt utbrett eller typiskt för läget idag.

Nåja, det verkar ju bra att ni har en öppen syn, och det är kanske åtminstone så att en skäddalåda kan går sönder så att man tar in vatten, medan detta knappt KAN hända med ett släproder.
Fast nu låter det ju som om vi värderar roder kontra skädda igen...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Allt är förstås relativt, jag kan ju tänka mig två kajaker som är mindre lika varandra också - även om jag bara sett Gillöga på bild.

Förslag till förbättring (ändring) av paddeltävlingen Orust Runt

1. Startdagen ändras till 8:de augusti med motiveringen att den 22 augusti går solen ner kl 20.35 och det är därför tveksamt att någon ens hinner fram till Vallerön innan mörkrets inbrott. Mörkt blir det och inget månsken eftersom månen är i nedan. Den 6/8 är det fullmåne och solen går ner klockan 21.10.
2. Varför omväg runt Vallerön? Stocken är ett bättre alternativ och där finns gott om tältplatser.
3. Det är en bättre varient med 3 dagar för den kan nästan alla klara av. Alltså start på fredag med två övernattningar och målgång på söndagen. Funkar inet detta kan man ha två klasser, en motionsklass i tredagar och en elitklass i två dagar.

Hälsningar från Leif Caspersson
motionspaddlare året om men som inte klarar att paddla Ljungskile - Vallerön på 12 timmar om det blåser mer än 4m/sek sydväst

Förstår inte varför du skriver här istället för i tråden Orust Runt?
Men nog klarar man paddla 47km på 12timmar eller ;)
DKM går den 8:e augusti!

/Janne

Påståendet att vi inom Friluftsfrämjandet skulle ha något mot roderkajaker är felaktigt. Det finns indikationer på att sådana attityder fanns kanske inom vissa kretsar i Stockholmsområdet 10 - 15 år tillbaks i tiden, men kajak inom Friluftsfrämjandet är mycket mer än Stockholm!

Som Peter redan sa i sitt inlägg, att vi skulle ha synpunkter på vilka kajaker deltagare på turer dyker upp med är absurt, alla är välkomna .

Gammal tråd, men jag kunde inte låta blir när jag såg detta inlägg. Det är ju nämligen helt fel. Främjandet har i högsta grad synpunkter på vilka kajaker man dyker upp med - och det vet alla som har med Främjandet att göra. Citat från en lokalförenings hemsida:

"Så kallade skärgårdskajaker som packas via sittbrunnen är INTE godkända på våra turer."

Det är alltså irrelevant för Främjandet att en sittbrunnspackad kajak kan vara minst lika sjösäker som en kajak med skott? Också irrelevant att volymen fritt vatten i en sittbrunnspackad kajak inte behöver bli större vid kapsejsning än med en kajak med skott, givet att den förra är rätt packad? Eller att man använder en seasock?

Även vad gäller andra kajaktyper frodas fördomarna inom Främjandet - t.ex. är en faltkajak inte välkommen.

Främjandet kanske skulle ta och läsa på lite och sätta sig in i sakfrågorna innan man sprider vidare fördomar på det här sättet.

/Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips